Utlandstjänst

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Anonymous

Utlandstjänst

Inlägg av Anonymous » 11/5 2006 12:20

Jag undrar om det finns någon här som gjort utlandstjänst som sjukvårdare/amb/ssk, som kanske kan berätta lite om hur det är och hur arbetet ser ut.

Niklas Karlsson

Inlägg av Niklas Karlsson » 11/5 2006 13:10

Menar du utlandstjänst i FNs regi?

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 11/5 2006 13:56

Ja precis, fn, försvarsmakten el dyl

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 11/5 2006 16:10

Har du gjort värnplikten som sjukvårdare är det bara att söka till FN-styrkan och hoppas att du blir uttagen. En annan väg du kan gå är att söka till officershögskolan och söka utlandstjänst därefter.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 12/5 2006 16:20

Jag har gjort lumpen som sjv och är amb sjv, jag vet hur jag söker men det jag undrar är hur det är att jobba i t ex Afghanistan, och hur det funkar allmänt när man arbetar för fm.

ssk2

Inlägg av ssk2 » 12/5 2006 16:33

Var vill du? Svårt att få arbete som ssk utan vubb och militärutbildning.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 12/5 2006 16:39

Främst tittat på Afghanistan eftersom den missionen börjar lagom tills mitt vic är slut. Där söker de folk med uska och militär sjv utb, någon sådan tjänst tänkte jag söka. Varför jag undrar är att uppgifter och hur saker och ting fungerar är ganska dåligt beskrivet, på mil/int.se.

Användarvisningsbild
AMBASS

Inlägg av AMBASS » 14/5 2006 19:05

NiDu skrev:Främst tittat på Afghanistan eftersom den missionen börjar lagom tills mitt vic är slut. Där söker de folk med uska och militär sjv utb, någon sådan tjänst tänkte jag söka. Varför jag undrar är att uppgifter och hur saker och ting fungerar är ganska dåligt beskrivet, på mil/int.se.
Cheers!

Varför söker du dig inte till den privata militärmarknaden? Bättre pengar och bredare uppdrag! Att åka på "mission" via FM kanske kan passa dig om du söker mer "ädla" satser. Skulle jag sitta i dina kläder skulle jag iaf undersöka den privata marknaden. Är du militär???

//BE SAFE
Blood Will Tell

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 14/5 2006 19:10

Jag har gjort värplikt, men är ingen yrkesmilitär, jobbar som ambsjv och uska. Vad menar du med "privatat militärmarknaden"??

Användarvisningsbild
AMBASS

Inlägg av AMBASS » 14/5 2006 19:32

NiDu skrev:Jag har gjort värplikt, men är ingen yrkesmilitär, jobbar som ambsjv och uska. Vad menar du med "privatat militärmarknaden"??
Cheers!

PMC! Det finns en stor privat militärmarknad som svarar för militära operationer, säkerhet, sjukvård och underhåll. Av förenta staternas stridskrafters säkerhet, underhåll och sjukvård svarar den privata arenan för 30-40% i Irak. Det finns ett flertal fina företag i denna intressanta bransch. Har du alls någon erfarenhet från vapen? (mer än den från din VPL?). Är du plutonssjukvårdare? Utlandserfarenhet? Fullt frisk psykiskt och fysiskt?

Du hittar PMC i hela världen!

((AMBASS))
Blood Will Tell

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 14/5 2006 21:44

Ingen övrig erfarenhet av vapen förutom min vpl, japp ja var plutonsjv, har inte jobbat utomlands förrut men jag är både fysiskt och psykiskt frisk :D

Användarvisningsbild
AMBASS

Inlägg av AMBASS » 15/5 2006 8:39

NiDu skrev:Ingen övrig erfarenhet av vapen förutom min vpl, japp ja var plutonsjv, har inte jobbat utomlands förrut men jag är både fysiskt och psykiskt frisk :D
Undersök marknaden och betalningen! Prata med dem som varit ute och fråga alltid över ersättningsnivån, vilken ofta skvallrar om välkomstgraden och uppdragets art!

Kör hårt och lycka till!!!

((AMBASS))
Blood Will Tell

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 15/5 2006 8:57

Det ska jag absolut göra, tack för tippset!

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 15/5 2006 22:36

Kolla även vilka risktillägg som erbjuds. Ibland kan det skjuta iväg rejält. Kan vara bra med rejäl ersättning under en utlandsvistelse. Det brukar bli enorma mängder dödtid då man blir tvungen att försöka sysselsätta sig med köpfilmer och chips. Kan kosta en del i längden. Det är inte så billigt som man kan tro att leva i krigshärjade länder. Nu är det ju inte så överallt, men i tex kosovo där det inte händer så mycket kan det vara kul att ha lite kulor till div nöjen. Annars blir man väl tokig.... (Bara ett tips)

Användarvisningsbild
AMBASS

Inlägg av AMBASS » 16/5 2006 0:15

aceofspades skrev:Kolla även vilka risktillägg som erbjuds. Ibland kan det skjuta iväg rejält. Kan vara bra med rejäl ersättning under en utlandsvistelse. Det brukar bli enorma mängder dödtid då man blir tvungen att försöka sysselsätta sig med köpfilmer och chips. Kan kosta en del i längden. Det är inte så billigt som man kan tro att leva i krigshärjade länder. Nu är det ju inte så överallt, men i tex kosovo där det inte händer så mycket kan det vara kul att ha lite kulor till div nöjen. Annars blir man väl tokig.... (Bara ett tips)
Cheers aceofspades!

Kanske skulle vi kunna dela med oss av lite gångbara nöjen :lol:

//BE SAFE
Blood Will Tell

Skriv svar