Paramedic

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

Erka

Inlägg av Erka » 10/5 2006 22:39

Låter ju intressant.. Skulle det finnas en sån i sverige skulle det vara intressant om en ssk-leg så att säga ingår och att du får en paramedic licens så att säga..Men om du ska jobba utomlands så är det dina praktiska kvalifikationer med som e av vikt vad jag kunde få ut när jag var i London i alla fall..

Vi får väl se vad 2007 ger för utb-vubben iom bologna-processen om det blir tvåårigt och en masters<-----den kommer du bra långt med också..

Men som sagt smaken e som baken och man väljer själv sina vägar..men lite intressant måsta jag säga at tdet är även om jag inte kan nått om finska utb systemet eller hur man jobbar som paramedic i finland...HAde

Användarvisningsbild
AMBASS

Inlägg av AMBASS » 11/5 2006 10:51

Erka skrev:Låter ju intressant.. Skulle det finnas en sån i sverige skulle det vara intressant om en ssk-leg så att säga ingår och att du får en paramedic licens så att säga..Men om du ska jobba utomlands så är det dina praktiska kvalifikationer med som e av vikt vad jag kunde få ut när jag var i London i alla fall..

Vi får väl se vad 2007 ger för utb-vubben iom bologna-processen om det blir tvåårigt och en masters<-----den kommer du bra långt med också..

Men som sagt smaken e som baken och man väljer själv sina vägar..men lite intressant måsta jag säga at tdet är även om jag inte kan nått om finska utb systemet eller hur man jobbar som paramedic i finland...HAde
Hej Erik!

Tyvärr blir dagens SSK utbildning mer och mer omvårdnadsteoretisk. Detta är ett faktum. Se på Tyskland med deras 80 milj inv! Man skall erinra sig att SSK utbildning aldrig har varit en prehospital utbildning. Detta är något som vuxit fram de senaste 15 åren utan att man sett över dess slagkraft i ett globalt perspektiv. Det som blir ett bekymmer är när en paramedic från Australien, USA, UK, FINLAND, NORGE mm kommer till Sverige eller viseversa! En rörlig arbetsmarknad måste ha ordentliga mätverktyg. Att den svenska SSK utbildningen har allvarliga brister är idag inte okänt. Det är av det skälet också viktigt att saken debbateras.

Tyvärr tror jag inte en Masters kommer hjälpa oss då den sannolikt inte heller betalar sig. Varför? Kanske är det så att sossarna i sin iver att göra alla till akademiker gjort den akdemiska utbildningen tandlös. Detta är idag kalla fakta! För den prehospitala vården får detta allvarliga konsekvenser i en förlängning. Sorry att i detta vall blanda malört i bägaren, men politik och marknad går sällan hand i hand!

SVERIGE BEHÖVER EN PARAMEDICUTBILDNING // RÖSTA FRAM ALLIANSEN
Blood Will Tell

Niklas Karlsson

Inlägg av Niklas Karlsson » 11/5 2006 11:06

Ambass:

vart kan man läsa att alliansen är intresserad av en paramedicutbildning?

sickfish

Inlägg av sickfish » 11/5 2006 12:52

Lite frågor ang. den finska utb. om man studerar studieplanen på denna url

http://www.arcada.fi/fileadmin/user_upl ... tvard.html

Jag har visat den till en kompis som studerat till ssk i finlad, enligt henne är det i princip samma mängd omvårdnad där som här, dock är namnen på vissa kurser andra men innehåller samma saker. Vilket jag känner igen från min studietid till civilare, fysiker läser fysikalisk kemi och matematiker matematisk kemi. Samma kurser i grunden men mer attraktiva namn för den utbildning du läser.

Längden på den Finska utbildningen är samma som vår ssk+vub. Om inte grundutbildningen skiljer sig så mycket är det då vubben som är den stora skillnaden? Skulle då vi inte med vår vub kunna kvalificera oss att bli paramedics? Om inte, varför? Eftersom en ssk utb. i finland verkar vara en bra grund för att bli paramedic.

Erka

Inlägg av Erka » 11/5 2006 14:24

AMBASS skrev:
Tyvärr blir dagens SSK utbildning mer och mer omvårdnadsteoretisk. Detta är ett faktum. Se på Tyskland med deras 80 milj inv! Man skall erinra sig att SSK utbildning aldrig har varit en prehospital utbildning. Detta är något som vuxit fram de senaste 15 åren utan att man sett över dess slagkraft i ett globalt perspektiv. Det som blir ett bekymmer är när en paramedic från Australien, USA, UK, FINLAND, NORGE mm kommer till Sverige eller viseversa! En rörlig arbetsmarknad måste ha ordentliga mätverktyg. Att den svenska SSK utbildningen har allvarliga brister är idag inte okänt. Det är av det skälet också viktigt att saken debbateras.

Tyvärr tror jag inte en Masters kommer hjälpa oss då den sannolikt inte heller betalar sig. Varför? Kanske är det så att sossarna i sin iver att göra alla till akademiker gjort den akdemiska utbildningen tandlös. Detta är idag kalla fakta! För den prehospitala vården får detta allvarliga konsekvenser i en förlängning. Sorry att i detta vall blanda malört i bägaren, men politik och marknad går sällan hand i hand!

SVERIGE BEHÖVER EN PARAMEDICUTBILDNING //
RÖSTA FRAM ALLIANSEN
Hej på sig igen!!

Om man tittar till vad den finsak utb som sickfish visade på också med omvårdnaden som liknade så kan väl den svenska utb med ge Paramedic kompetens då..rent logiskt menar jag..

Jag kan hålla med dig Ambass att SSK utbildningen idag är på tok för omvårdnadsinriktad och många håller nog med på det. Men som jag skrev i upplevelserna från London så har Medicinen fått gett vika samt att politiker har gått med på att släppa "det hårda taget" så att säga för att SSk och Enp samt nu då nurse subsricer får komma fram.

Mren jag hävdar med yttersta bestämdhet att om en sådan utbildning Paramedic/SSK eller vad vi nu ska kalla den så måste den accepteras av medicinen och vara på univeristesnivå,,samt att det på politisk nivå måste ske en förändring,,annars kan vi mala på hur länge som helst med detta. Det svåra blir att hävda att den ska vara inom medicin blocket samt vilka arbetsuppg som ska ingå,,,som du i förut pratade om att vi måste bli mer "feild" focused så att säga..

Det verkar ju som att du har läst både syrra och amb-vub men även Paramedic eller har jag missuppfattat det???

För att anknyta till London..På univeritetet fick vi ta del av deras kursplaner eller vad vi ska kalla det..Paramedic är uppdelat i 9 block där och sammanlagt tar det 9 månader att läsa klart+praktik på ett år som måste vara godkänd..

Som jag tidigare sa är det va det läser mycket ingående men liknade våran prehosp förutom att vi läser mer om sövning och medicinska tillstånd (vissa)

När man sedan kommer ut och ser i verkligheten hur det funkar..Det är en annan verklighet..årliga test vet inte vart det komer ifrån...ska vara men funkar inte riktigt..

Man kan inte glorifiera det som man ser teoretiskt då verkligheten är annorlunda. Man måste ta in, analysera, vrida och vända på ett tills man hittar en medelväg..Just det en medelväg--där tror jag att vi bör gå på nått sätt..komma sams--kanske inte globalt men nationellt i allafall..

Men som sagt kom upp med en plan hur vi ska säga till våra doktorer att vi vill göra mer och självständigt utföra div saker på skadeplats så e jag på,,,sen även att säga att vi har träningen som behövs (inte vara teori) för att utföra ett med..

Nu skiljer sig det enormt från stad till stad,,land till land..Men delge gärna hur det ser ut på andra ställen...Vad paramedics får göra..hur utb ser ut osv...vill gärna veta//hade

Swedman

Inlägg av Swedman » 11/5 2006 20:21

ANATOMI OCH FYSIOLOGI, 4 sv / 6 sp x x
ANESTESI (yrkespraktik) 1 sv / 1,5 sp x
ANESTESIOLOGI OCH ANESTESIVÅRDENS METODER, 1 sv / 1,5 sp x
DATORANVÄNDNING, 1,5 sv / 2,25 sp sp x
DEN KLINISKA VÅRDVETENSKAPENS GRUNDER 2 sv / 3,5 sp x
FACKENGELSKA 1 sv / 1,5 sp x
FARMAKOLOGI 1 sv / 1,5 sp x
FINSKA I, 1 sv / 1,5 sp x
GRUNDKURS I VÅRDVETENSKAP 4 sv / 6 sp x
HEMSJUKVÅRD , 1 sv / 1,5 sp x
HEMSJUKVÅRD OCH HVC-MOTTAGNING (yrkespraktik), 2 sv / 3 sp x
I-HJÄLP I, 0,5 sv / 0,75 sp x
INREMEDICIN OCH KLINISK FYSIOLOGI, 1,5 sv / 2,25 sp x
INREMEDICIN04VÅA+B,04AV, 1 sv / 1,5 sp x
INREMEDICINSK OCH KIRURGISK VÅRDLÄRA, 2 sv / 3 sp x
INREMEDICINSK- OCH KIRURGISK VÅRD (yrkespraktik), 8 sv / 12 sp x
KIRURGI 1 sv / 1,5 sp x
KLINISK VÅRD (yrkespraktik), 2 sv / 3 sp x
KLINISK VÅRDLÄRA, 2,5 sv / 3,75 sp x
LÄKEMEDELSBEHANDLING OCH TOXIKOLOGI, 1 sv / 1,5 sp x
MIKROBIOLOGI OCH SJUKHUSHYGIEN, 1 sv / 1,5 sp x
MULTIPROFESSIONELLT SAMARBETE - EN MÖJLIGHET, 3 sv / 4,5 sp x
NEUROANATOMI OCH FYSIOLOGI, 0,5 sv / 0,75 sp x
NEUROPSYKOLOGI (0,5 SV), 0,5 sv / 0,75 sp x
PATOLOGI, 1 sv / 1,5 sp x
PEDAGOGIK, 1 sv / 1,5 sp x
STATISTIK 1 sv / 1,5 sp x
SVENSKA I SPRÅKET SOM ARBETSREDSKAP, 1 sv / 1,5 sp x
TILLÄMPAD KEMI, 1 sv / 1,5 sp x
TILLÄMPAD PSYKOLOGI, 1 sv / 1,5 sp x
VÅRDETIK (ÅA 005.3), 1 sv / 1,5 sp x
VÅRDPEDAGOGIK, 1 sv / 1,5 sp x
VÅRDFORSKNING I 2 sv / 3,5 sp x
VÄLBEFINNANDET I SAMHÄLLET, 5 sv / 7,5 sp x
AKUTVÅRD PÅ GRUNDNIVÅ (8 sv / 12 sp)
ANATOMI OCH FYSIOLOGI, 4 sv / 6 sp x x

VÅRDVETENSKAP (7 sv / 10,5 sp)
DEN KLINISKA VÅRDVETENSKAPENS GRUNDER (ÅA 0004.9), 2 sv / 3 sp x
GRUNDKURS I VÅRDVETENSKAP (ÅA 0004.1), 4 sv / 6 sp x

YRKESSTUDIER (87 sv / 130,5 sp)

AKUT INSJUKNANDE, 5,5 sv / 8,25 sp x x
AKUT INSJUKNANDE, 4,5 sv / 6,75 sp x
AKUT UTRUSTNING, 1 sv / 1,5 sp x
AKUTVÅRDENS HISTORIA OCH NULÄGE, 1 sv / 1,5 sp x x
ALTERNATIV TRANSPORT, KATASTROFBEREDSKAP, UNDANTAGSTILLSTÅND, FLERPATIENTSITUATIONER, 1 sv / 1,5 sp x x x
ATERNATIV YRKESPRAKTIK PÅ VÅRDNIVÅ, 6 sv / 9 sp x
ATLS - ADVANCED TRAUMA LIFE SUPPORT, 5 sv / 7,5 sp x x
ADMINISTRATION 1 sv / 1,5 sp x
BARNPATIENTEN, 1,5 sv / 2,25 sp x
BASIC LIFE SUPPORT (BLS) OCH BASIC TRAUMA LIFE SUPPORT (BTLS), 3 sv / 4,5 sp x
DEN GERIATRISKA PATIENTEN, 1 sv / 1,5 sp x
DEN PSYKIATRISKA PATIENTEN, 1,5 sv / 2,25 sp x
DET AKUTA BARNET (yrkespraktik), 4 sv / 6 sp x x
DROG- OCH ALKOHOLMISSBRUK, 1 sv / 1,5 sp x
GRAVIDITET, FÖRLOSSNING, KVINNOSJUKDOMAR, 1 sv / 1,5 sp x
INREMEDICIN04VÅ-A+B 04AV, 1 sv / 1,5 sp x
INTENSIVVÅRD (yrkespraktik), 5 sv / 7,5 sp x
INTRODUKTION TILL DET MENTALA OMRÅDET OCH KRISHANTERING, 1 sv / 1,5 sp x
KIRURGI 04VÅ-A+B, 04AV, 1 sv / 1,5 sp x
KLINISK FARMAKOLOGI, 1 sv / 1,5 sp x
KLINISK FARMAKOLOGIFÖR 04VÅ-A+B,SAMT FARMAKOLOGI FÖR 04AV, 1 sv / 1,5 sp x
MEDICINSK RÄDDNINGSTJÄNST/MILITÄRLÄGER, 2 sv / 3 sp x
METODER INOM INTENSIVVÅRD, 1,5 sv / 2,25 sp
METODER INOM POLIKLINISK SJUKVÅRD, 1 sv / 1,5 sp x x
MILITÄRT VERKSAMHETSOMRÅDE, 1 sv / 1,5 sp x x
MULTIPROFESSIONELLT SAMARBETE - EN MÖJLIGHET 3sv/ 4,5 sp x
NEUROANATOMI, -FYSIOLOGI OCH NEUROPSYKOLOGI 1 sv/1,5 sp x
OLIKA KULTURER I FINLAND 0,5 sv / 0,75 sp x
POLIKLINISK SJUKVÅRD (yrkespraktik), 5 sv / 7,5 sp x
POLISENS VERKSAMHETSOMRÅDE, 1 sv / 1,5 sp x
PSYKIATRISK VÅRD (yrkespraktik), 5 sv / 7,5 sp x x
SJUKTRANSPORT PÅ GRUNDNIVÅ (yrkespraktik), 7 sv / 10,5 sp x
SJUKTRANSPORT PÅ VÅRDNIVÅ (yrkespraktik), 7 sv / 10,5 sp x
STATISTIK, 1 sv / 1,5 sp x
SÄKERHET I VÅRDARBETET, 1 sv / 1,5 sp x
TELEMATIK, 1 sv / 1,5 sp x
TESTNING AV AKUTVÅRD PÅ GRUNDNIVÅ, 1 sv / 1,5 sp x
TESTNING AV AKUTVÅRD PÅ VÅRDNIVÅ, 1 sv / 1,5 sp x
VETENSKAPLIGT SKRIVANDE, 0,5 sv / 0,75 sp x x
VÅRDFORSKNING II, 1 sv / 1,5 sp x
VÅRDPEDAGOGIK 1 sv / 1,5 sp x
VÅRDPRORITERING OCH VÅRDPLANERING, 1 sv / 1,5 sp x
AKUTVÅRD PÅ VÅRDNIVÅ/ MEDICINSKT SAMARBETE (15,5 sv / 23,25 sp)
ACLS - ADVANCED CARDIOVASCULAR LIFE SUPPORT, 5 sv / 7,5 sp x x
ACLS - ADVANCED CARDIOVASCULAR LIFE SUPPORT, 5 sv / 7,5 sp x
SPECIALTEMAN INOM AKUTVÅRD (7 sv / 10,5 sp)
LÄKEMEDELSRÄKNING FÖR AV TERMINSTENT 1 (JAN.) 10 TAL, 0 sv / 0 sp
LÄKEMEDELSRÄKNING FÖR AV TERMINSTENT 1 (JAN.) 5 TAL, 0 sv / 0 sp
LÄKEMEDELSRÄKNING FÖR AV TERMINSTENT 2 (FEB.) 10 TAL, 0 sv / 0 sp
LÄKEMEDELSRÄKNING FÖR AV TERMINSTENT 2 (FEB.) 5 TAL, 0 sv / 0 sp
LÄKEMEDELSRÄKNING FÖR AV TERMINSTENT 3 (MARS) 10 TAL, 0 sv / 0 sp
LÄKEMEDELSRÄKNING FÖR AV TERMINSTENT 3 (MARS) 5 TAL, 0 sv / 0 sp
LÄKEMEDELSRÄKNING FÖR AV TERMINSTENT 4 (APRIL) 10 TAL (0 SV / 0 ECTS), 0 sv / 0 sp
LÄKEMEDELSRÄKNING FÖR AV TERMINSTENT 4 (APRIL) 5 TAL (0 SV / 0 ECTS), 0 sv / 0 sp
VÅRDVETENSKAP (7 sv / 10,5 sp)
VÅRDFORSKNING I (ÅA 0004.4), 2 sv / 3 sp x

EXAMENSARBETE (10 sv / 15 sp) x x

VALFRIA STUDIER (10 sv / 15 sp) x x

detta är vad den finska utbildningen går ut på...

Niklas Karlsson

Inlägg av Niklas Karlsson » 11/5 2006 20:34

Hur översätter man deras system till vårt poäng (antal veckor).

Så mycket kurser.. då kan inte varje vara så lång.. Det exemplet du lägger fram. Hur många år är det?

Swedman

Inlägg av Swedman » 11/5 2006 20:46

Hej Niklas, Utbildningen är på 160 P.

och ett alternativ för alla stackars amb.sjv. Det finska systemet antar elever utifrån högskolekompetens men också reell kompetens i form yrkesrelaterad utbilning i anslutning till yrkeshögskolan.

antagningen sker genom urval:

Enligt haug fysiologi 40 frågor på respiration, cirkulation och nervsystemet.. provresultat direkt avgörande för vidare avancemang i urval, Steg 2 Kondition + styrketest armar, mage, rygg, ben, 9 minuters bana utifrån en extrem patient situation... krävs att man klarar sig til denna nivå för att sedan gå igenom papperstest i psykologi, sedan läsförståelse svenska, språkförståelse engelska..

sedan kvarstår möte med kursansvariga samt psykolog..

slutsatsen bode ju vara denna... man antar en presumtiv arbetande paramedic med förutsättningar till att göra en god insats i varje situation uppkommen...

tror detta allt säger sig självom man jämför det med testerna i detta land.. ..

Ha d

Niklas Karlsson

Inlägg av Niklas Karlsson » 11/5 2006 21:41

Är lite tveksam till antagningen bara. Varför ska man vara så duktig i fysiologi innan man blir antagen? Det är väl en utbildning vem som helst kan söka? Eller är det tester som görs för att examineras från utbildningen?

Jag tycker det ser bra ut, men lite för många småkurser för min smak. VIll hellre ha få lite mer omfattande.

Swedman

Inlägg av Swedman » 11/5 2006 21:48

Hej igen,

möjigtvis så kan det bero på att finna ett genuint intresse...

vet själv utifrån det jag läst... att intresse skapar mer beständig kunskap..

ha det

manne

Inlägg av manne » 11/5 2006 22:04

Ökar överlevnadschanserna och får patienten bättre omvårdnad efter denna finska modell jämfört med den svenska?

Swedman

Inlägg av Swedman » 11/5 2006 22:31

hej manne... omvårdnad säger du... det beror helt på dig eller mig som medmänniska... kunskap kan man förvärva formellt eller reellt... . för att accepteras med sina egna färdigheter och omdöme krävs formell kunskap alltså en högre yrkesexamen... den stora skillnaden mellan dessa utbildnigar är inte på ssk planet...

Vårnivå i finland är den högsta medicinska kompetensen prehospitalt under det finns grundnivå och räddningstjänst i form ab brandstyrka...

I finland så åker brand ut initialt med kompetens att intubera + administration av läkemedel för livuppehållande... ambulans därefter utifrån den kompetens som anses nödvändig.. då antingen grund eller vårdnivå...

Grundnivå består av hälsovårdare/ssk likt den nivå vi i sverige har...

Vårdnivå högre medicinsk kompetens i 1:a hand svarandes på KLARA PRIO ! UPPDRAG.... inte jämförbart med det index sos i sverige använder... ogynnsam miljö, etyk eller annart oklar neligt index faller inte in under VÅRDNIVÅ...
dessa uppdrag sköter grundnivån om....

Alltså Vårdnivå innebär en symtombild direkt livshotande i form av främmande kropp, medvtslöshet, hjärtstopp.. m.m.....

kanske ett system vi borde ta efter???

Ha det nu bra allihopa där ute...

Niklas Karlsson

Inlägg av Niklas Karlsson » 12/5 2006 8:23

Jag tycker det verkar vara krångligt att ha olika ambulanser med olika personalkategorier som åker på oilka larm. Jag ser hellre ett system där en ambulans kan åka på alla larm...

Swedman:

Hur översätter man poängsystemet till svenska? SVårt att jämföra när du skriver så där.. Vad betyder sv?

Swedman

Inlägg av Swedman » 12/5 2006 9:35

hej niklas,

Sp är lika med ECTS Poäng (Eu-poäng) / sv är det gamla systemet (studievecka) 1 sp = 27 timmar

ssk2

Inlägg av ssk2 » 12/5 2006 16:31

Ni är ute på hal is i allt prat om ssk och paramedic. Jag anser att ssk utbildningen skall vara på yrkehögskola då den inte har att göra på ett universitet och detta gäller även paramedic. Sanningen är att många ssk idag inte har riktiga kunskaper som sjukhusen efterfrågar. Omvårdnaden hör inte hemma på ett universitet.

Skriv svar