UTBILDNINGAR I AKUTSJUKVÅRD

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

Användarvisningsbild
AMBASS

UTBILDNINGAR I AKUTSJUKVÅRD

Inlägg av AMBASS » 30/4 2006 10:12

Hello!

Jag vill med detta inlägg höra med er alla om det finns intresse av att sy ihop kurser i vissa sjukvårdsåtgärder. Det skulle kunna vara:

- Suturkurs
- Nödtrakeotomi
- Behandling av skottskador
- Fältkirurgi
- EKG tlokning (mer djupgående och med linjal)
- Drunkningstillbud

Listan kan göras längre (fyll i). I USA och även UK är det vanligt att man i sammanslutningar "intresseorganisationer" träffas och tränar detta med en expert på området. Jag tror att vi skulle kunna bilda ett UTBILDNINGSFORUM FÖR PREHOSPITAL VÅRD där vi kan träffas och träna. Vad tror ni? Jag har själv varit på ett flertal liknande kurser och det finns flera fördelar med denna form av informella träning. Det behöver inte heller kosta så fasligt om vi nyttjar varandras kunskap. Att behärska ovanstående kan komma till nytta i många situationer.

ÄR NI INTRESSERADE?
Blood Will Tell

Lipton

Re: UTBILDNINGAR I AKUTSJUKVÅRD

Inlägg av Lipton » 30/4 2006 18:56

Väldigt!

Men jag tolkar hellre efter bandvagn än EKG... :lol:

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 2/5 2006 15:13

Absolut!

Härligt initiativ!!!
Vilken nivå tänker du att dessa kurser skall vara på? Ska de vara mer för egen skull eller ska de ge gymn.poäng/högsk.poäng? Både och är bra men det bästa skulle ju vara (min åsikt) om kurserna är godkända och kan användas som merit för att få jobb.

Användarvisningsbild
AMBASS

Inlägg av AMBASS » 2/5 2006 15:52

Burken skrev:Absolut!

Härligt initiativ!!!
Vilken nivå tänker du att dessa kurser skall vara på? Ska de vara mer för egen skull eller ska de ge gymn.poäng/högsk.poäng? Både och är bra men det bästa skulle ju vara (min åsikt) om kurserna är godkända och kan användas som merit för att få jobb.
Cheers Burken!

Individnivå! Det skulle ifs nu när du lyfter frågan kunna vara poängkurser om man hugger med en högskola. Jag tror annars att man skulle kunna göra dem så pass solida att det skulle kunna gå att få prövade. En annan tanke skulle kunna vara att föra dem som komletteringsutbildningar med ett utbildningsbevis. Bra reflektiner! Tänker vidare! //BE SAFE
Blood Will Tell

Novisen

Inlägg av Novisen » 2/5 2006 23:34

AMBASS!

Det lät mer som BATLS. När man gick BATLS kunde man tidigare anmäla sig till Karlstads universitet och få det att räknas som en 5 poängskurs. Någon som vet hur det är idag???

Lipton

Inlägg av Lipton » 3/5 2006 8:59

Novisen: FSC är ju flyttat till Göteborg nu, men jag hittar inte någon liknande kurs på GUs hemsida.

Niklas Karlsson

Inlägg av Niklas Karlsson » 4/5 2006 17:39

Bra initiativ, men ämnena som tas upp känns så där. Drunkningstillbud/dykoyckor absolut..!! Men annars vet jag inte..

Emil

Inlägg av Emil » 6/5 2006 19:09

Det skulle vara jätteintressant med en kurs om EKG tydning. Det är ju framförallt något man har väldigt stor nytta av i ambulansen. Men jag är absolut intresserad av detta. Kunskap kan man aldrig få nog av!

Dock undrar jag några saker ang:
- Suturkurs - Motivera gärna, förstår inte riktigt syftet. Men kom gärna med ett exempel!
- Nödtrakeotomi - Några frågor. Hur ofta görs det egentligen inom ambulansen, och vem har delegering att göra det?
- Fältkirurgi - Precis som suturkursen så förstår jag inte riktigt syftet. Och skulle verkligen någon sköterska få delegering att utföra någon form av kirurgi på plats?

Annars tycker jag det var ett lysande förslag!!

Användarvisningsbild
AMBASS

Inlägg av AMBASS » 6/5 2006 19:40

Emil skrev:Det skulle vara jätteintressant med en kurs om EKG tydning. Det är ju framförallt något man har väldigt stor nytta av i ambulansen. Men jag är absolut intresserad av detta. Kunskap kan man aldrig få nog av!

Dock undrar jag några saker ang:
- Suturkurs - Motivera gärna, förstår inte riktigt syftet. Men kom gärna med ett exempel!
- Nödtrakeotomi - Några frågor. Hur ofta görs det egentligen inom ambulansen, och vem har delegering att göra det?
- Fältkirurgi - Precis som suturkursen så förstår jag inte riktigt syftet. Och skulle verkligen någon sköterska få delegering att utföra någon form av kirurgi på plats?

Annars tycker jag det var ett lysande förslag!!
Hello Emil!

När det gäller sutur & fältkirurgi är detta tänkt för överlevnadsbehov att kunna tillgå under extrema situationer som krig eller upplopp. Att man skall klara av livsavgörande kirurgiska ingrepp. Syftet är således att höja individens kunskap i händelse av "kaos". I det militära (FM) finns en särskild kurs för ssk i operativ tjänst med kirurgprofil. Jag tror inte att någon SSK idag skulle få deligering att utföra djupare kirurgi. Något som blir allt vanligare i oroliga länder är fältobduktioner, vilket också skulle kunna vara en idé att träna för den som vill in i den branschen. Men det får bli på klinik! När det gäller Nödtrakeotomi är det förhållandevis ovanligt, men många är intresserade av att kunna det.

Hoppas annars att du är på hugget! Grattis till jobbet!
Blood Will Tell

Niklas Karlsson

Inlägg av Niklas Karlsson » 8/5 2006 14:11

Ambass:

Varför alltid denna linjal till ekg tolkningen? AV block och liknande som kräver linjal är inte av något värde i ambulansen iaf..

Det vi bör kunna är ex: flimmer/fladder och dess skillnader. Asystoli, Sinusrytm. Vi bör också på grundläggande nivå kunna se vart förmaksfokuset finns. Är rymen ektopisk?

Jag vill att all personal ska få utbildning i grundläggande EKG tolkning och då kan man lämna linjalen hemma:)

Skriv svar