Cheers Lipton!
Det finns naturligtvis skillnader i den svenska SSK utbildningen respektive den Amerikanska m.fl. Jag vill även framhålla att sjukskötaren/sköterskan fyller en viktig funktion, men faktum är att paramedics är den tjänstegrad som har det högsta medicinska ansvaret efter en akutläkare. Orsakerna är att de läser med akutmedicin och att de arbetar operativt "in action".
Du pekar på en intressant aspekt när du funderar på om inte andra länder skulle kunna följa det svenska systemet. Tyvärr är det forfarande så att SSK utbildningen inte motsvarar de krav som finns i den prehospitala verksamheten. Ett skäl är att SSK utbildningen i Sverige är omvårdnadsinriktad, vilket tjuvar viktig tid från operativ akutmedicin. En ny SSK utbildning med paramedicprofil skulle bättre motsvara den verklighet som råder prehospitalt.
Jag tror inte att det svenska systemet har någon framtid i ett internationellt perspektiv. Att ändra det till ett kunskapsbaserat system torde vara en självklar utveckling. Faktum är att det finns bättre vägar att gå. Även Paramedicsystemet utvecklas och det kommer över tid att förändras för att också möta framtidens krav.
När det gäller kompetens är min syn på kunskap SOLKLAR

varför jag lämnar synen på att årligen testa all personal. Vi måste dock alla vara redo att uppvisa erforderlig verklig kunskap och samtidigt underhålla denna kunskap genom regelmässiga övningar och utbildningar, vilka skall innehålla relevanta ämnen. Omvårdnadsvetenskapen måste här krympas och ersättas med akutmedicin för att vi i ett prehospitalt sammanhang skall bli trovärdiga. Dagens VUBB måste också bli mer målfokuserad om den alls skall vara med och tävla på den internationella utbildningsarenan.
...Några rader från en vänn av kunskap...