Bröstsmärtor samt andningssvårigheter

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Emil

Bröstsmärtor samt andningssvårigheter

Inlägg av Emil » 29/4 2006 12:07

Jag skulle vilja fördjupa mig lite i allt kring bröstsmärtor och andningssvårigheter då dessa pat utgör den största delen av alla amb. larm. Jag har precis fått ett sommarvik som ambulans sjukvårdare i sommar och känner att jag vill fördjupa mig lite mer kring detta område så att jag förhoppningsvis kan ha lite mer kött på benen i sommar, åtminstone vad gäller den teoretiska biten.

Jag välkommnar alla tips. Allt från viktiga saker att tänka på när man möter en pat med bröstsmärtor, andningssvårigheter till bra litteratur att läsa inom området. Jag har intresserat mig väldigt för EKG så är det någon som känner till någon en hyffsat lättläst bok för att tyda EKG så vore ett tips uppskattat!

Allt går ju trots allt inte att läsa sig till heller så ni som har erfarenhet från yrket får gärna dela mer er av viktiga saker att tänka på när man stöter på dessa pat.

Tack på förhand,

mvh Emil

PS. Jag ska läsa till SSK så jag vill helst inte höra snacket om SSK vs amb sjukvårdare i framtiden.

Novisen

Inlägg av Novisen » 29/4 2006 15:16

Kom ihåg för sommarvikarier!

Ambulanssjukvårdare:
Hjärtläge!
Pulsoximetri å Syrgas!
Blodtryck!
EKG alt. PVK!
Assistera ssk vid behov!
Sänd EKG!
Medicinlista å patientbricka!
Ev lasta utrustning före patienten!

Sjuksköterska:
Anamnes under omhändertagande + förbereda rapport!
Hjärtläge!
Pulsoximetri å syrgas!
Blodtryck!
EKG alt PVK!
Nitro, ASA, B-blockare, Plavix, RA, Furix, Moffe, Primperan!
Trombolysenkät?
Sänd EKG!
Lasta!

Emil

Inlägg av Emil » 29/4 2006 15:18

Jag tackar och bugar Novisen!!

Emil

Inlägg av Emil » 29/4 2006 16:43

någon som har lite tips på material man kan läsa?

Emil

Inlägg av Emil » 29/4 2006 18:43

kanonlänkar! tack

Akuten

Inlägg av Akuten » 29/4 2006 21:21

Här finns en del att läsa:

viewtopic.php?t=819&postdays=0&postorder=asc&&start=0

En bra EKG-bok är "Klinisk EKG-diagnostik" av Sverker Jern. Vad jag vet finns den inte att köpa så var du ska få tag på den vet jag inte. :? Du kanske kan låna den av någon.

Eirik

Inlägg av Eirik » 1/5 2006 4:14

Utav nysgjerrighet (ikke for å være frekk eller negativ); har du ingen prehospital erfaring eller utdanning? Får du allikevel jobbe i ambulansen?

Emil

Inlägg av Emil » 1/5 2006 13:52

...

Skriv svar