Yrkeshögskoleutbildning kontra gymnasial PUB?
Moderator: Wernvik
Yrkeshögskoleutbildning kontra gymnasial PUB?
Läser OP på ett vuxengymnasium i Sthlm och vill såsmåningom jobba i ambulans. Har svårt att välja vilken väg jag ska gå när jag är färdig uska nästa sommar. Känner mig inte lockad att läsa ca 4år till SSK utan tror att en ambulanssjv utb passar mig bättre. Har märkt att det inte finns så mycket att välja mellan. Två-tre gymnasiala påbyggnadsutbildningar i landet och så Örebros yrkeshögskoleutb! Inget i Sthlm???
Någon som vet något om dessa utbildningar och om det är skillnad i kompetens, lön, arb.uppgifter när jag kommer ut i verkliga livet mellan dessa utbildningar? Undrar även om det finns möjligheter till vidareutbildning när jag arbetar som amb.sjv?? Undrar framförallt om situationen i Sthlm men även i Umeå.
Även hört om paramedic utbildning. Vad är det och var kan man studera till det? Skulle det ge mig annan kompetens och andra möjligheter?
Något annat förslag på vad jag kan göra för att kunna jobba med ambulans men slippa plugga 4år till SSK men ändå ha en relativt bra kompetens så att jag kan få arbete??
Någon som vet något om dessa utbildningar och om det är skillnad i kompetens, lön, arb.uppgifter när jag kommer ut i verkliga livet mellan dessa utbildningar? Undrar även om det finns möjligheter till vidareutbildning när jag arbetar som amb.sjv?? Undrar framförallt om situationen i Sthlm men även i Umeå.
Även hört om paramedic utbildning. Vad är det och var kan man studera till det? Skulle det ge mig annan kompetens och andra möjligheter?
Något annat förslag på vad jag kan göra för att kunna jobba med ambulans men slippa plugga 4år till SSK men ändå ha en relativt bra kompetens så att jag kan få arbete??
Re: skillnad yrkeshögskoleutbildning och gymnasial påb.utb?
Hello Burken!Burken skrev:Läser OP på ett vuxengymnasium i Sthlm och vill såsmåningom jobba i ambulans. Har svårt att välja vilken väg jag ska gå när jag är färdig uska nästa sommar. Känner mig inte lockad att läsa ca 4år till SSK utan tror att en ambulanssjv utb passar mig bättre. Har märkt att det inte finns så mycket att välja mellan. Två-tre gymnasiala påbyggnadsutbildningar i landet och så Örebros yrkeshögskoleutb! Inget i Sthlm???
Roligt att du vill arbeta prehospitalt! Jag tycker att du gör rätt i att se framåt. Paramedicutbildning kan du gå på flera platser i EU samt också i USA och Australien. Paramedicutbildningen finns i olika längder. I många länder finns akademiska program. Jag skulle vilja säga att den stora skillnaden mellan SSK+VUBB och PARAMEDICPROGRAMMEN (3-5år) är att de senare är betydligt mer inriktade på vård och akutmedicin. På många platser i världen är en person med Paramedic degree den prehospitalt högst rankade. Vill du jobba prehospitalt och globalt skulle jag helt klart råda dig att läsa till paramedic. Vill du kanske arbeta i Sverige så är det vad jag vet ännu inte någon som prövat en paramedicdegree mot en SSK-VUBB examen. Tyvärr tror jag att du då måste läsa till ca 40-80 p omvårdnad. De övriga momenten på SSKVUBB kommer du efter en paramedicdegree klara med förbundna ögon

Personligen anser jag att paramedicutbildningen ger betydligt större kunskap och har du tänkt att fara på uppdrag till IRAK eller liknande, så kan jag garantera dig att en paramedicdegree med taktisk påbyggnad gör dig åtråvärd. Globalt gör man en stor skillnad mellan SSK och Paramedic, just för att nurse tjänsten är av omvårdande och assisterande karaktär. Men det finns dem som inte håller med mig, vilket du snart kommer märka

När det gäller de svenska utbildningarna till ambulanssjukvårdare så skulle jag vilja ge dig rådet att väcka upp Mr. LIPTON! Han har bra fakta!
En annan sak som du skulle kunna göra för att få en rättvis bild är att ringa runt till löneavdelningarna för de olika ambulansorganisationerna och jämföra SSK. SSKVUBB och AMBULANSSJUKVÅRDARLÖNER. Passa även på att prata med sjukvårdpolitiker om framtiden för respektive yrkesgrupp.
...PARAMEDIC REGARDS...
Blood Will Tell
Vill du vara säker på att få jobb inom ambulansen i Sverige är det bara bara SSK-utb med VUB som gäller. Idag får man inte jobb som Usk. Dessutom får du ej ge läkemedel och behandla patienter som Usk. Då är det inte mycket mening med att jobba inom amb....Man ser idag i många län en tydlig trend att Usk är på väg ut ur verksamheten till förmån för SSK.
Hello!Sjuksköterskan skrev:Vill du vara säker på att få jobb inom ambulansen i Sverige är det bara bara SSK-utb med VUB som gäller. Idag får man inte jobb som Usk. Dessutom får du ej ge läkemedel och behandla patienter som Usk. Då är det inte mycket mening med att jobba inom amb....Man ser idag i många län en tydlig trend att Usk är på väg ut ur verksamheten till förmån för SSK.
Ett bra inlägg! Det ligger mycket i Sjuksköterskans inlägg. Som det ser ut idag så har SSK rollen mer flytit in i den forna USK rollen. På en avdelning går ofta dessa roller ihop med undantag från adm av läkemedel. Jag tycker mig dock inte se att ambulanssjukvårdarna (USK+AMBUTB) är på väg bort, snarare tvärtom då det i vissa landsting troligen kommer bli en brist av dessa i överskådlig framtid. Återigen finns ej heller budget för att endast anställa SSK+VUBB utan ambulanssjukvårdaren / AMT har helt klart en framtid. Ingen politisk vind talar för något annat heller.
//BE SAFE
Senast redigerad av 1 AMBASS, redigerad totalt 28 gånger.
Blood Will Tell
Varför nyanställer man då sjukvårdare i landet kan man då undra?Sjuksköterskan skrev:Vill du vara säker på att få jobb inom ambulansen i Sverige är det bara bara SSK-utb med VUB som gäller. Idag får man inte jobb som Usk. Dessutom får du ej ge läkemedel och behandla patienter som Usk. Då är det inte mycket mening med att jobba inom amb....Man ser idag i många län en tydlig trend att Usk är på väg ut ur verksamheten till förmån för SSK.

Snart blir det dessutom schemaändringar så det kommer bli personalbrist på många stationer
Re: skillnad yrkeshögskoleutbildning och gymnasial påb.utb?
Nettolönen brukar ligga på samma nivå. Så att plugga i 4 år är knappast lägligt om du tänker pengar.Burken skrev: Känner mig inte lockad att läsa ca 4år till SSK utan tror att en ambulanssjv utb passar mig bättre. Har märkt att det inte finns så mycket att välja mellan. Två-tre gymnasiala påbyggnadsutbildningar i landet och så Örebros yrkeshögskoleutb! Inget i Sthlm???
Någon som vet något om dessa utbildningar och om det är skillnad i kompetens, lön, arb.uppgifter när jag kommer ut i verkliga livet mellan dessa utbildningar?
Manne: Var anställs ambulanssjukvårdare för fasta tjänster? Även om någon nu fått jobb som du påstår, så har ju redan massor fått sparken eller blivit degraderade till sjuktaxi till förmån för SSK. Och för att kunna täcka vid sjukdom och annan frånvaro måste det finnas ett överskott på SSK på varje stn. Där jag jobbar är målet satt till 70/30 procent till en början.... De flesta är överenns om att ambsjv tid i akutamb snart är över.
Sedan måste man ta i åtanke att alla kanske inte vill plugga fyra år, och kanske inte har någonting emot att endast assistera i det patientrelaterade arbetet och utföra ambulanssjukvårdarens normala arbetsuppgifter.
Jag har vänner som vill studera till Amb Sjv hellre än SSK pågrund av att de just inte vill plugga mer än till just ambulanssjukvårdare, för tillfället i alla fall. Ambulanssjukvårdare känns helt enkelt bäst för vissa människor. Anställningssituationen till trots. Alla är vi olika!
Jag har vänner som vill studera till Amb Sjv hellre än SSK pågrund av att de just inte vill plugga mer än till just ambulanssjukvårdare, för tillfället i alla fall. Ambulanssjukvårdare känns helt enkelt bäst för vissa människor. Anställningssituationen till trots. Alla är vi olika!
Burken: Som du märker råder det delade meningar om vilken väg som är den bästa att gå. Som AMBASS kan jag bara råda dig att ringa till den tänkta arbetsgivaren och fråga hur deras långsiktiga planer ser ut. I Skåne har jag förstått att de har målet 100 % SSK+VUB vilket är ett väldigt högt ställt mål. De flesta jag känner till ser ett mål på ungefär 70/30 som Sjuksköterskan skrivit. Detta kan också innebära att de om man redan nått 70/30 ersätter de som slutar med någon av samma kategori, alltså om en ambulanssjukvårdare slutar skall den ersättas med en ambulanssjukvårdare och vice versa.
När det gäller utbildningar så är det tyvärr så att efter problemen som dagens elever på påbyggnadsutbildningarna haft med främst körningen (då organisationerna har egna krav och ett nationellt krav på körning saknas) så har man lagt ned utbildningen i både Skövde, Uddevalla och Mora. Doctushar haft en utbildning som de startat på VT de senaste åren men är osäker på om de kört igång denna terminen. Därmed så finns det för närvarande bara Örebros 80p. Yrkeshögskoleutbildning att tillgå, den har jag tyvärr inte så mycket att säga om eftersom jag inte har sett någonting av den alls.
Däremot så vet jag att NU-sjukvården tillsammans med Uddevalla jobbar på en ny kursplan som de försöker få godkänt hos Skolverket. Om detta lyckas så kan jag tänka mig att detta kommer bli en mycket bättre utbildning just för ambulanssjukvårdare än vad de tidigare funnits.
//Lipton
När det gäller utbildningar så är det tyvärr så att efter problemen som dagens elever på påbyggnadsutbildningarna haft med främst körningen (då organisationerna har egna krav och ett nationellt krav på körning saknas) så har man lagt ned utbildningen i både Skövde, Uddevalla och Mora. Doctushar haft en utbildning som de startat på VT de senaste åren men är osäker på om de kört igång denna terminen. Därmed så finns det för närvarande bara Örebros 80p. Yrkeshögskoleutbildning att tillgå, den har jag tyvärr inte så mycket att säga om eftersom jag inte har sett någonting av den alls.
Däremot så vet jag att NU-sjukvården tillsammans med Uddevalla jobbar på en ny kursplan som de försöker få godkänt hos Skolverket. Om detta lyckas så kan jag tänka mig att detta kommer bli en mycket bättre utbildning just för ambulanssjukvårdare än vad de tidigare funnits.
//Lipton
Sjukvårdare vårdar patienter. Av alla katogorier och tillstånd.Sjuksköterskan skrev:Men förutom arbetslöshet för nya ambsjv måste det tyngsta skälet att välja SSK-utb. vara att man som SSK får ta hand om och vårda patienter. Man får med andra ord göra allt inom ambulansverksamheten. Inte bara köra och bära.
Därav namnet...

haha, jäklar va massa svar!
Har åxå fått den känslan av att det ändå finns en del chanser för amb.sjv. Pratat med någon kunnig nisse på Doctus utbildningen och de verkar utbilda för fulla muggar. Hon som jag pratade med menade att tanken från början var att bara ha SSK i ambulanser men att det visat sig att det måttet inte riktigt håller. Enligt henne så berodde det dels på ekonomi men åxå att det på många ställen verkar funka bättre med en SSK och en amb.sjv.
Angående arbetsuppgifterna så känner jag att 4 års studerande inte är värt att "bara få ge läkemedel". Jag kan gott nöja mig med att köra och assistera. Känns ärligt talat lite skönt att inte ha det tyngsta ansvaret utan att ha någon att luta mig på och lära mig av.(sen kan man alltid vidareutbilda sig om man vill) Är inte mycket för statustänkande så kan gladeligen svälja att inte vara den med högst status i bilen. För de personer som inte är involverade i yrket som vi, tror jag inte sklillnaden är så stor mellan en SSK eller en amb.sjv när det kommer till en utryckning. Tycker att det är beundransvärt(oavsett om det är en SSK eller en amb.sjv) att arbeta så hårt för att hjälpa andra!!
Lipton, Vad är NU-vården? Vet du mer om utbildningen du syftade på? När, var, hur typ? Vart skulle jag kunna läsa om det?

Har åxå fått den känslan av att det ändå finns en del chanser för amb.sjv. Pratat med någon kunnig nisse på Doctus utbildningen och de verkar utbilda för fulla muggar. Hon som jag pratade med menade att tanken från början var att bara ha SSK i ambulanser men att det visat sig att det måttet inte riktigt håller. Enligt henne så berodde det dels på ekonomi men åxå att det på många ställen verkar funka bättre med en SSK och en amb.sjv.
Angående arbetsuppgifterna så känner jag att 4 års studerande inte är värt att "bara få ge läkemedel". Jag kan gott nöja mig med att köra och assistera. Känns ärligt talat lite skönt att inte ha det tyngsta ansvaret utan att ha någon att luta mig på och lära mig av.(sen kan man alltid vidareutbilda sig om man vill) Är inte mycket för statustänkande så kan gladeligen svälja att inte vara den med högst status i bilen. För de personer som inte är involverade i yrket som vi, tror jag inte sklillnaden är så stor mellan en SSK eller en amb.sjv när det kommer till en utryckning. Tycker att det är beundransvärt(oavsett om det är en SSK eller en amb.sjv) att arbeta så hårt för att hjälpa andra!!
Lipton, Vad är NU-vården? Vet du mer om utbildningen du syftade på? När, var, hur typ? Vart skulle jag kunna läsa om det?
Burken: Förekommer Sjuksköterskan, som säkert vill påpeka att den som inte är beredd att ta ansvar inte hör hemma i en ambulans, med att påpeka att man i en ambulans delar på ansvaret eftersom man bara är två och aldrig kan stå helt fri från ansvar när något går fel eftersom man trots allt funnits på plats och också borde sett att det var på väg att hända.
Här kan du läsa mer om NU-sjukvården.
Vet inget mer om utbildningen de jobbar på. PMa Kalbl och hör om han vet något, han jobbar ju trots allt där.
Här kan du läsa mer om NU-sjukvården.
Vet inget mer om utbildningen de jobbar på. PMa Kalbl och hör om han vet något, han jobbar ju trots allt där.

Jodå, den kördes igång i slutet av februari och rullar fortfarande, precis som den gjort tidigare år!Lipton skrev:Doctushar haft en utbildning som de startat på VT de senaste åren men är osäker på om de kört igång denna terminen.
ja såklart båda har ansvar. Ville bara påpeka att alla är olika och inte har samma behov av att vara i toppen av hierarkin
Menar att jag nog prioriterar en kortare utbildning och då får ta att jag inte har samma kompetens som en SSK men att jag för den sakens skull inte tar mindre allvarligt på arbetet. Vill att det ska finnas en kortare och mer direkt utbildning som ändå ställer höga krav och ger mig en tillräcklig kompetens. Skulle nog vara nöjd med de arbetsuppgifterna en amb.sjv har utan att känna mig mindre värd eller viktig bara för att jag inte är SSK. Alla har sin plats. Synd bara att det verkar lite ostrukturerat inom ambulansområdet vad gäller utbildning och kompetens. Hoppas att det ändras snart.

Menar att jag nog prioriterar en kortare utbildning och då får ta att jag inte har samma kompetens som en SSK men att jag för den sakens skull inte tar mindre allvarligt på arbetet. Vill att det ska finnas en kortare och mer direkt utbildning som ändå ställer höga krav och ger mig en tillräcklig kompetens. Skulle nog vara nöjd med de arbetsuppgifterna en amb.sjv har utan att känna mig mindre värd eller viktig bara för att jag inte är SSK. Alla har sin plats. Synd bara att det verkar lite ostrukturerat inom ambulansområdet vad gäller utbildning och kompetens. Hoppas att det ändras snart.