Ambulanssjukvården behöver en liberal regering
Moderator: Wernvik
En del samhällsfunktioner är för viktiga för att privatiseras, däribland polisen, räddningstjänst, skola och sjukvård. Privata alternativ är ok, då som komplement till den offentliga vården.
Fast visst har ni rätt i att landstingen verkar ha en inbyggd tröghet i sitt system. Kanske skulle ett alternativ till privatisering var intraprenad?
Fast visst har ni rätt i att landstingen verkar ha en inbyggd tröghet i sitt system. Kanske skulle ett alternativ till privatisering var intraprenad?
Ser inga problem att privatisera en räddningstjänst, skulle nog många kommuner och brandmän må väldigt bra av. Att privatisera polisen däremot är en intressant tanke...Tobbe skrev:En del samhällsfunktioner är för viktiga för att privatiseras, däribland polisen, räddningstjänst, skola och sjukvård. Privata alternativ är ok, då som komplement till den offentliga vården.

Hello Kalle!
Jag respekterar dina åsikter. Jag är också medveten om att en fri marknad inte kommer vara fri från problem. Men i ett fritt samhälle där individen är grunden anser jag att det blir mer trovärdigt att låta just denna privata marknad avgöra vad som är bra eller dåligt. Jag vill understryka att jag dock tycker att den kooperativa modellen kan fungera bra. Där anställda i samverkan bygger och förvaltar verksamheten. Jag tycker även att stiftelseformen (vanlig i Storbritannien) är lovvärd. Att låta verksamheter som ambulanssjukvård vara politiska anser jag inte hör hemma i en demokrati.
I en liberal framtida utopi kanske vi ser ett samhälle där den fria marknaden på ett dynamiskt sett tillser medmänniskorna flera samhällstjänstertjänster så som sjukvård, polis, räddningstjänst. I detta liberala samhälle finns även utrymme för alla människor. Det är då först vi når full demokrati, genom att individen har valmöjlighet, något som till stor del saknas idag. Den fria marknaden får dock aldrig kväva rättvisa och jämlikhet, ej heller skapa nepotistiska sammanslutningar.
Jag vill även med dessa rader tydligt klargöra att jag med "SOSSE" avser en avart av det som en gång var tänkt som en arbetarrörelse men som iadg ersatts av svågerpolitik och maktmissbruk. Jag tror få kan likställa sig med Göran Persson och dennes pöbel av liksinnade.
Att skandalerna bland de socialdemokratiska ministrarna är många behöver jag kanske inte upplysa om. Vanligt folk som betalat skatt istället för att köpa en ny kyl eller cykel till ungarna jagas med omotiverade sjuka skatter och pseudodemokratiska regler. Sossarna och dess maktfullkomliga pöbel (vår tids politikeradel) visar att socialdemokratin inte på långa vägar respekterar de regler som de själva satt upp. Jag tror få människor ser ovanstående pöbelband som förebilder eller någon form av arbetarrörelsens företrädare!
En fri marknad med individen i centrum skulle råda bot på denna typ av trams.
SVERIGE BEHÖVER EN NY REGERING!!
Jag respekterar dina åsikter. Jag är också medveten om att en fri marknad inte kommer vara fri från problem. Men i ett fritt samhälle där individen är grunden anser jag att det blir mer trovärdigt att låta just denna privata marknad avgöra vad som är bra eller dåligt. Jag vill understryka att jag dock tycker att den kooperativa modellen kan fungera bra. Där anställda i samverkan bygger och förvaltar verksamheten. Jag tycker även att stiftelseformen (vanlig i Storbritannien) är lovvärd. Att låta verksamheter som ambulanssjukvård vara politiska anser jag inte hör hemma i en demokrati.
I en liberal framtida utopi kanske vi ser ett samhälle där den fria marknaden på ett dynamiskt sett tillser medmänniskorna flera samhällstjänstertjänster så som sjukvård, polis, räddningstjänst. I detta liberala samhälle finns även utrymme för alla människor. Det är då först vi når full demokrati, genom att individen har valmöjlighet, något som till stor del saknas idag. Den fria marknaden får dock aldrig kväva rättvisa och jämlikhet, ej heller skapa nepotistiska sammanslutningar.
Jag vill även med dessa rader tydligt klargöra att jag med "SOSSE" avser en avart av det som en gång var tänkt som en arbetarrörelse men som iadg ersatts av svågerpolitik och maktmissbruk. Jag tror få kan likställa sig med Göran Persson och dennes pöbel av liksinnade.
Att skandalerna bland de socialdemokratiska ministrarna är många behöver jag kanske inte upplysa om. Vanligt folk som betalat skatt istället för att köpa en ny kyl eller cykel till ungarna jagas med omotiverade sjuka skatter och pseudodemokratiska regler. Sossarna och dess maktfullkomliga pöbel (vår tids politikeradel) visar att socialdemokratin inte på långa vägar respekterar de regler som de själva satt upp. Jag tror få människor ser ovanstående pöbelband som förebilder eller någon form av arbetarrörelsens företrädare!
En fri marknad med individen i centrum skulle råda bot på denna typ av trams.
SVERIGE BEHÖVER EN NY REGERING!!
Blood Will Tell
Hello Kalle!Kalbl skrev: /Kalle
En valseger för alliansen skulle visa att det finns rättvisa, där den enkilde individen (medborgaren) har en egen valmöjlighet och där vi en gång för alla säger NEJ till påtvingade hermetiska system och planekonomiska vanföreställningar. Endast marknadsekonomin kan ge denna frihet. Vad gäller Vänstern och Socialdemokraterna så finns mycket att önska och jag är övertygad om att medborgarna ser detta. Människan behöver ingen superstat med förbjudna monopl alá systembolag, apotek och statliga spelbolag! Den nya socialdemokratiska politikereliten skulle bättre kunna liknas med en pöbel giriga höns. Att du valt att stanna kvar i denna sjunkande båt förvånar mig.
Man skall även erinra sig för vem ambulanssjukkvården är till; nämligen för medborgarna i första hand! Detta måste vara solklart! Idag finns ju på många platser inte ens en möjlighet för privata aktörer då dina vänstervänner sett till att kommunen bedriver affärsverksamhet som konkurrerar ut fria företagare. Detta är fel.
Privat och fri ambulanssjukvård före planekonomisk lek! Det är ju inte dina partikamrater som ser till så att osunda och orimliga skatter kommer in. Det är företagarna! Tänk om Sverige och ambulanssjukvården i större utsträckning kunde skötas som företag - då skulle många landsting få det svårt.
SVERIGE OCH AMBULANSSJUKVÅRDEN BEHÖVER EN LIBERAL ANSVARSTAGANDE REGERING!!!! RÖSTA PÅ ALLIANSEN!!!
Senast redigerad av 1 AMBASS, redigerad totalt 22 gånger.
Blood Will Tell
-
Hello Kalle!Kalbl skrev:
/Kalle
Mitt svar är NEJ! SLL ambulanssjukvård är inte på långa vägar perfekt. Jag tror dock inte att det är företagens fel. Kanske kan man kosta på sig att misstänka att felet kan ha sin grund på landstinget. Men ifs kan man ju lasta företagen på så vis att de går med på att lägga bud som inte gör kredit och debit möjliga. Således kan jag ej idag rekommendera övriga Sverige Stockholmsmodellen.
//AMBASS
Blood Will Tell