Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.
Moderator: Wernvik
-
AMBASS
Wernvik skrev:johnjohn skrev:Som ssk. MÅSTE man journalföra. Som usk måste du det inte.
Som amb Sjv så mpste du det om du vårdar. Du kan ju sätta PVK, o2 eller intubera t.ex.
BRA Wernevik!
Jag kan inte se i vad dem skulle kunna neka gruppen leg!?!
Blood Will Tell
-
Wernvik
- Moderator
-
Kontakt:
@ AMBASS
Ett beslut från SoS. Så länge de vill ha VUB SSK i amb så blir det inget legg till amb sjv.
Nu ska ju dock inte detta vara trådens innhåll så jag får väl slå mig själv på fingrarna och återgå till trådens igentliga innehåll...
-
AMBASS
Liåton!
Bra reflektioner i en viktig och aktuell debatt! Håller med om att utbildningarna skulle kunna förändras. Hoppas att fler aktörer vågar ge sig in på denna utbildningsmarknad som med all säkerhet har många intressenter. Jag tror också att ambulanssjukvårdare / AMT kommer få sina leg tids nog. Om regeringen låter pröva saken och göra en ordentlig studie samt nutids jämförelse finns inget alternativ. Med tanke på Bollognaavtalet finns ej heller här skäl att göra legitimationen "låst"- man skall även erinra sig att föreskrifterna och dess förarbeten redan ger ambulanssjukvårdare / AMT full status för att kunna få legitimation. Och kan de grupper som jag tidigare beskrivit få detta, så är saken enligt mig solklar!
Du skriver att du har 17% klinisk utbildning (praktik) vilket visar att SSK utbildningarna idag har stora skillnader. Jag hoppas och tror på fullt allvar inte att SSK utbildningen kan forsätta med denna idag så högaktuella omvårdnadsfokusering, iaf inte för dem som väljer att bereda sig kunskaper för sysselsättning inom ambulansen. Hur skall den svenska ambulanssjukvården möta den globala utbildningasmarknaden? Den ökade rörligheten mellan länderna i EU kommer helt enkelt att kräva ett mer dynamiskt synsätt.
((BRA DEBATT))
Blood Will Tell
-
Novisen
Bolongaavtalet kom till för att sjuksköterskor SKA läsa omvårdnad 60p. Alltså inget svenskt påfund. En sjusköterska i Portugal ska kunna komma till Sverige och jobba eller söka till ett universitet i Tjeckien om han eller hon vill skriva D-uppsatsen. Den svenska legitimationen har inget med Bolongaavtalet att göra.
-
AMBASS
Novisen skrev:Bolongaavtalet kom till för att sjuksköterskor SKA läsa omvårdnad 60p. Alltså inget svenskt påfund. En sjusköterska i Portugal ska kunna komma till Sverige och jobba eller söka till ett universitet i Tjeckien om han eller hon vill skriva D-uppsatsen. Den svenska legitimationen har inget med Bolongaavtalet att göra.
Hello Novisen!
Mmmm när det gäller Bollogna så finns flera skäl till dess genomslag. Man skall även erinra sig att Sverige tillsammans med Holland är ganska ensama om att arbeta med Sjukhus Sjuksköterskor i ambulans. I andra länder finns en annan väg som ni vet ( PARAMEDIC ). Och nu när Bollogna landar fullt ut kommer frågan om Paramedic utbildningarna att bli högaktuella. Det blir ett nytt 7 gradigt betygsystem och en transfermöjlighet, vilken blir spännande att följa för de paramedic som vill få sina degree bedömda! Vad blir dem? Jag skulle gissa att detta kommer bli den friska fläkt som vi så väl behöver! Och vad händer med den svenska SSK som åker till Tyskland eller UK för att arbeta prehospitalt?
LÄNGE LEVE BOLLOGNA......
Blood Will Tell
-
ssk2
johnjohn skrev:Som ssk. MÅSTE man journalföra. Som usk måste du det inte.
Även ambulnassjukvårdare måste journalföra! Det finns ingen arbetsgivare som skulle friskriva en usk i ambulans från detta.
-
ssk2
AMBASS skrev:Novisen skrev:Bolongaavtalet kom till för att sjuksköterskor SKA läsa omvårdnad 60p. Alltså inget svenskt påfund. En sjusköterska i Portugal ska kunna komma till Sverige och jobba eller söka till ett universitet i Tjeckien om han eller hon vill skriva D-uppsatsen. Den svenska legitimationen har inget med Bolongaavtalet att göra.
Bollogna är skit och kommer bara mobba ut personer. Varför hylla ett system som har en sådan syn?
-
Niklas Karlsson
måste be dig förklara dig igen ssk2. Vad är skit med det?
Jag tycker att det är skit att man kommit fram till att vi ska slänga bort 60p på en utbildnings som annars skulle vara bra!
-
johnjohn
AMBASS skrev:Wernvik skrev:johnjohn skrev:Som ssk. MÅSTE man journalföra. Som usk måste du det inte.
Som ssk. har du en journalföringslag eftersom du är legitimerad sjukvårdspersonal. Det är ej amb. sjv.
-
AMBASS
Hello ssk 2!
Bollogna kommer innebära stora förändringar. Det kommer dock öka den globala utbildningsverksamheten och således göra våra utbildningar med jämförbara. Jag tror nog många i framtiden hellre har en examen från ett listat universitet. När det gäller rörligheten kommer även Bollogna att medföra stora fördelar för dem som läser både i Sverige och i annant land. Lärarna kommer bättre få motivera sina betyg mm mm. Så jag tycker inte att du skall se denna fråga nattsvart!
((AMBASS))
Blood Will Tell
-
Novisen
ssk2 skrev:AMBASS skrev:Novisen skrev:Bolongaavtalet kom till för att sjuksköterskor SKA läsa omvårdnad 60p. Alltså inget svenskt påfund. En sjusköterska i Portugal ska kunna komma till Sverige och jobba eller söka till ett universitet i Tjeckien om han eller hon vill skriva D-uppsatsen. Den svenska legitimationen har inget med Bolongaavtalet att göra.
Bollogna är skit och kommer bara mobba ut personer. Varför hylla ett system som har en sådan syn?
Insåg att alla stavar Bolonga fel. Rätt ska vara Bologna och inte avtalet utan Bolognadeklarationen. Jag är till mångt och mycket en motståndare till EU men när det gäller överenskommelser för att underlätta för vanligt folk så är jag enbart positiv. Bolognadeklarationen är stort och jag vet alldeles för lite för att ha en egentlig åsikt. Det jag vet är att det kommer att påverka de högre utbildningarnas utformning under lång tid framöver. Sen håller jag inte med om att det är mobbing att ställa samma krav på alla och därmed ge alla samma rättigheter.
Läs gärna mer. Det tänker iallafall jag:
http://www.sweden.gov.se/sb/d/1895/a/12 ... 0oHcxoQvy7
Novisen//
-
Lipton
Rätten till legitimation förbehålls därför sådana grupper av yrkesutövare som har en självständig yrkesfunktion med kvalificerade arbetsuppgifter och ett särskilt ansvar för patienternas säkerhet i vården och som i inte oväsentlig utsträckning vänder sig direkt till allmänheten.
(
Socialstyrelsen 2006)
Här AMBASS har du en laddning för din debattkanon! Tror inte jag spontant kan komma på någon grupp i samhället som traditionellt har haft en mer självständig yrkesfunktion, kvalificerade arbetsuppgifter och ett särskilt patientansvar än ambulanssjukvårdarna. Och att de inte skulle arbeta direkt mot allmänheten har jag svårt att se att någon skulle hävda!
-
Novisen
Lipton skrev:Rätten till legitimation förbehålls därför sådana grupper av yrkesutövare som har en självständig yrkesfunktion med kvalificerade arbetsuppgifter och ett särskilt ansvar för patienternas säkerhet i vården och som i inte oväsentlig utsträckning vänder sig direkt till allmänheten.
(
Socialstyrelsen 2006)
Här AMBASS har du en laddning för din debattkanon! Tror inte jag spontant kan komma på någon grupp i samhället som traditionellt har haft en mer självständig yrkesfunktion, kvalificerade arbetsuppgifter och ett särskilt patientansvar än ambulanssjukvårdarna. Och att de inte skulle arbeta direkt mot allmänheten har jag svårt att se att någon skulle hävda!
AMBASS och Lipton! Precis! Men jag kan tänka mig omformulera Lipton till har istället för haft.
-
Lipton
Novisen: Jag funderade länge och väl när jag skrev inlägget och kom fram till att jag faktiskt syftar på det underliga i att vi inte fått legitimerade amb.sjv. för länge sedan då de alltid haft, och självklart fortfarande har, kvalificerade yrkesuppgifter och stort patientansvar.
-
AMBASS
Lipton skrev:Novisen: Jag funderade länge och väl när jag skrev inlägget och kom fram till att jag faktiskt syftar på det underliga i att vi inte fått legitimerade amb.sjv. för länge sedan då de alltid haft, och självklart fortfarande har, kvalificerade yrkesuppgifter och stort patientansvar.
Hello!
Jag är ganska säker på utgången vid ev ordentlig prövning! Det finns helt enkelt inte någon grund att neka AMB/AMT legitimation. Lagen är helt klart på deras sida och jag hoppas att detta kommer slå igenom all den stund en intressegrupp ber regeringen att gå till beslut. SoS har att bevaka att de som har leg efterlever dem och läger sig egentligen inte i vilka som har leg så länge det grundar sig i lagtexten, vilket det i detta fall gör.
Jag håller med om konstigheten i att detta ännu inte blivit verklighet. Det som kanske är en smula tragiskt är att frågan inte ens prövats!!!
((BE SAFE))
Blood Will Tell