Vad kallar/titulerar ni er?

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Lipton

Inlägg av Lipton » 16/4 2006 11:44

prehospital: Klockrent! :!:

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 16/4 2006 15:12

@Prehospital

Precis!
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

manne

Inlägg av manne » 16/4 2006 15:53

prehospital skrev:Jag tycker det är bra att det står på ryggskylten/namnskylten vilken kompetens man har, speciellt när man jobbar med personal man inte känner, t.ex. från kringliggande landsting.
Har väl aldrig uppstått några problem om detta så länge man kan prata för sig...

Lipton

Inlägg av Lipton » 16/4 2006 19:27

manne: Det går snabbare att fördela äpplen och päron till fruktsalladen om du ser skillnad på dem, skall du intervjua dem förlorar du massor med tid! :P

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 16/4 2006 21:55

@ manne

Du har ju tidigare skrivit att folk inte bryr sig om vad som står på ryggen på personalen. Om det då underlättar sammarbetet mellan olika ambulanser på skadeplats t.ex. Varför då inte använda märkningen?

Varför är det så hemskt att skriva ut titeln på ryggen?
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Novisen

Inlägg av Novisen » 16/4 2006 21:59

prehospital skrev:Jag tycker det är bra att det står på ryggskylten/namnskylten vilken kompetens man har, speciellt när man jobbar med personal man inte känner, t.ex. från kringliggande landsting.

Förstår inte riktigt debatten. Det är väl ingen som opponerar sig mot att utmärka sjukvårdsledaren och den medicinskt ansvarige?
Jag tar till mig din åsikt och grunnar lite mer på den Prehospital. Där jag jobbar är det nästan uteslutande trafikolyckor där man kommer i kontakt med personal från alla landsting. Under mina år har jag dock nästan aldrig varit på en olycka med personal från andra stationer. Har aldrig upplevt några problem med märkningen vid de tillfällena men jag förstår din tanke. Ställen där ambulansdistriken är mindre och där man ofta kallas på olyckor utanför det egna distriktet kräver kanske ett lättförstått system för att identifiera personal. Brandmän, brandbefäl, insatsledare, sjukvårdsledare, polis och medicinskt ansvarig är tydligt märkta. Varför inte en vit och en grön hjälm i varje ambulans som kan avslöja yrkestillhörighet. Annars tycker jag att det räcker med en namnbricka.

Novisen//

manne

Inlägg av manne » 17/4 2006 12:31

Wernvik skrev:@ manne

Du har ju tidigare skrivit att folk inte bryr sig om vad som står på ryggen på personalen. Om det då underlättar sammarbetet mellan olika ambulanser på skadeplats t.ex. Varför då inte använda märkningen?
Det enda jag vill veta på en skadeplats är vem som är sjukvårdsledare med respektive funtioner.

Och om det är en akademiker eller ej som hjälper mig bryr jag mig inte om ,bara problemet löser sig.

johnjohn

Inlägg av johnjohn » 17/4 2006 12:57

Hos oss står det ambulanssjukvården och yrkestitel på ryggen. amb.sjv. eller sjuksköt. Om man är med.stud eller ssk.stud så har man kläder som det står elev på.

Som ny i verksamheten tycker jag att det är väldigt viktigt att se vem som är vem eftersom jag inte känner igen någon och tvärtom. Detsamma gäller brand jag vill veta vem som är styrkeledare. jag har en kollega som inte fått några kläder med yrkestitel vilket ledde till att hon fick en avhyvling på olycksplats.

Enligt de nya direktiven så får ENDAST de som läst "prehospen" kalla sig ambulanssjuksköterska. Alla andra är alltså sjuksköterska i ambulans inget annat. jag presenterar mig alltid med namn och titel oavsett vem jag pratar med patient, anhörig, brand, polis el. dyl. Det får inte förekomma missförstånd. Kommunikation är a och o.

prehospital

Inlägg av prehospital » 17/4 2006 21:32

johnjohn skrev:Enligt de nya direktiven så får ENDAST de som läst "prehospen" kalla sig ambulanssjuksköterska. Alla andra är alltså sjuksköterska i ambulans inget annat.
Vilka direktiv avser du? Det måste vara något internt. Ambulanssjuksköterska är alla sjuksköterskor som arbetar i ambulans.

Niklas Karlsson

Inlägg av Niklas Karlsson » 17/4 2006 21:48

Varför ängna sig åt hårklyverier?

Varför ska det inte framgå vad man har för titel? Vad är det som är så fult med det? TÄnk om alla i akutlaget skulle vara märkta med samma titel. 7 personer och man måste gissa vad folket har för yrke.. Smidigt!

Jag jobbar i sthlm på ambulansen och vi är så många att man träffar nya kollegor varje dag. Jag har tänkt många gånger att det skulle underlätta om man kunde läsa sig till en persons funktion utan att som lipton säger, "intervjua dem".

prehospital

Inlägg av prehospital » 18/4 2006 6:01

Kan det vara Jantelagen som spökar? :?

Niklas Karlsson

Inlägg av Niklas Karlsson » 18/4 2006 8:32

Givetvis!

ssk2

Inlägg av ssk2 » 19/4 2006 11:52

Novisen skrev:

Förstår inte riktigt debatten. Det är väl ingen som opponerar sig mot att utmärka sjukvårdsledaren och den medicinskt ansvarige?
Jag tar till mig din åsikt och grunnar lite mer på den Prehospital. Där jag jobbar är det nästan uteslutande trafikolyckor där man kommer i kontakt med personal från alla landsting. Under mina år har jag dock nästan aldrig varit på en olycka med personal från andra stationer. Har aldrig upplevt några problem med märkningen vid de tillfällena men jag förstår din tanke. Ställen där ambulansdistriken är mindre och där man ofta kallas på olyckor utanför det egna distriktet kräver kanske ett lättförstått system för att identifiera personal. Brandmän, brandbefäl, insatsledare, sjukvårdsledare, polis och medicinskt ansvarig är tydligt märkta. Varför inte en vit och en grön hjälm i varje ambulans som kan avslöja yrkestillhörighet. Annars tycker jag att det räcker med en namnbricka.

Novisen//
Varför inte ha grader på axlarna :D Håller med dig att vi bör arbeta för ett lättförstått system. Färger är fullt tillräckliga.

Niklas Karlsson

Inlägg av Niklas Karlsson » 19/4 2006 11:54

Färger? förklara dig!

Varför inte skriva det på ryggen? Idag har vi "sjuksköt." och "ambulans", ser inga konstigheter i att lägga till "spec. sköt." när nu soc. tycker att vi ska vara vubbade

johnjohn

Inlägg av johnjohn » 19/4 2006 15:39

prehospital skrev:
johnjohn skrev:Enligt de nya direktiven så får ENDAST de som läst "prehospen" kalla sig ambulanssjuksköterska. Alla andra är alltså sjuksköterska i ambulans inget annat.
Vilka direktiv avser du? Det måste vara något internt. Ambulanssjuksköterska är alla sjuksköterskor som arbetar i ambulans.
Det kanske är internt. Hursomhelst så är det så i vår org.

Skriv svar