Paramedic
Moderator: Wernvik
Re: Paramedic
Hello Swedman!Swedman skrev:Finland verkar vara det mest vakna landet gällande kompetensutveckling inom ambulans och räddningstjänst.
160 p Akutvård Bachelor of Paramedics Finsk ssk legitimation ingår som kan konverteras till svensk legitimation.
Därmed även behörighet som Paramedic enl EU
Bra att du tar upp våra grannar i öst! Finnarna har också arbetat länge med den s.k. "AKUTSJUKVÅRDAREN", vilket är en spec. inriktning på deras SSK utbildning. Bra att du lyfter upp denna utbildning. Jag tror att vissa av dessa utbildningar också är svenskspråkiga eller engelska varför dem sannolikt också står öppna för svenska studenter.
//AMBASS
Blood Will Tell
Paramedic
Hej Furix och Ambass! Utbildningen finns på svenska i Helsingfors.
Den innehåller allt det nödvändiga för en legitimation som ssk. När det gäller den prehospitala utbildningsdelen så är den mer tekniskt avancerad i Finland. Färdigheter som Intubering, sövning, Nöd Tracheostomi, intraosseösa infartter, läggandes av yttre pacemakers m.m. är färdigheter som krävs av Första vårdaren på Vårdnivå i Finsk Ambulans.
Träffade en herre som gjorde avslutande praktik i stockholm denna vinter som rekomenderade denna utbildning.
Ha det bra där ute!
Den innehåller allt det nödvändiga för en legitimation som ssk. När det gäller den prehospitala utbildningsdelen så är den mer tekniskt avancerad i Finland. Färdigheter som Intubering, sövning, Nöd Tracheostomi, intraosseösa infartter, läggandes av yttre pacemakers m.m. är färdigheter som krävs av Första vårdaren på Vårdnivå i Finsk Ambulans.
Träffade en herre som gjorde avslutande praktik i stockholm denna vinter som rekomenderade denna utbildning.
Ha det bra där ute!
-
Precis som det är nu kommer utbildningen att kritiseras av de som inte får utföra åtgärderna och hyllas av de som får..
Som det är nu (hos oss), sätter sig många amb sjv på tvären när nya lm testas eller gnäller över befintliga lm. Har aldrig förstått varför??
Kunskap är något fult i Sverige och vi får inte sticka ut!!!
Som det är nu (hos oss), sätter sig många amb sjv på tvären när nya lm testas eller gnäller över befintliga lm. Har aldrig förstått varför??
Hello Nicklas!Niklas Karlsson skrev:Precis som det är nu kommer utbildningen att kritiseras av de som inte får utföra åtgärderna och hyllas av de som får..
Jag tror inte att det är konskapen i sig som är det "fula" utan att den blivit "tyst". Det vore bättre om all kunskap fick vara levande och att vi alla fick komma upp till bevis för vår kunskap. Utbildningen måste också ses som en startsträcka i det livslånga lärandet.
När det gäller lm mm anser jag att intresse och kunskap kommer öka möjligheterna till bättre debatter. ((AMBASS))
Blood Will Tell
-
Håller inte med AMBASS. Jag tycker ofta att metoder man har möjlighet att använda kritiseras av de som inte får göra dom. Att vi ssk på min station sprutar narcanti kritiseras av de som inte får ge läkemedlet.. Har aldrig förstått varför. Har fler exempel men ni förstår min poäng..
Sen är det fult att vara duktig i Sverige..
Är man ssk och är duktig på diagnoser och sjukdomsnamn så "har man inget liv", är man däremot Dr och kan samma sak är man en hjälte! På många ställen verkar det vara fult att tycka om att lära sig mycket..
Är man ssk och är duktig på diagnoser och sjukdomsnamn så "har man inget liv", är man däremot Dr och kan samma sak är man en hjälte! På många ställen verkar det vara fult att tycka om att lära sig mycket..
Hello Nicklas!Niklas Karlsson skrev:Håller inte med AMBASS. Jag tycker ofta att metoder man har möjlighet att använda kritiseras av de som inte får göra dom. Att vi ssk på min station sprutar narcanti kritiseras av de som inte får ge läkemedlet.. Har aldrig förstått varför. Har fler exempel men ni förstår min poäng..
I ditt första stycke håller jag med dig! Vad kan vara orsaken till denna kritik? Tycker dem att ni har för låg reell komptens eller är det andra synpunkter som förs fram.
När det gäller att vara duktig så finns tyvärr en risk, iaf om man är i en organisation som inte är vetgirig. Men helt klart finns många duktiga personer som inte fått plats just för deras kunskapsiver och vilja till utveckling.
Jag tror dock att man skall göra en skillnad i fråga om en medicinare och en vårdvetare, kanske av det skälet att de läser helt olika ämnen och ämnesdjup. Men, i sak håller jag med dig; På många ställen är det fult att tycka om att lära sig mycket och man uppmuntras kanske inte heller till det - då man inte testas - //AMBASS
Blood Will Tell
-
Jag tror att det grundar sig i avundsjuka... Det sticker på ögonen på folk att vi medicinskt färdigbehandlar folk på plats. De vill inte gå ifrån gårdagens load and go system där de själva hade en större funktion..
Nu är det ett utbrett önskemål att vi ska gå 20 år tillbaka i tiden till när vi knappt gav några mediciner utan vårdade med högerfoten..
Jag vet inte, men kan det var så att detta fenomen eskalerade iochmed att SoS tog ifrån uskorna deras rätt att ge lm? Det är den känsla jag fått på vår station..
Jag tycker att man märker av en 4 års mentalitet på våra möten där man tänker "Får inte jag så ska inte nån annan heller få".. (Jag pratar utifrån mina erfarneheter på min arbetsplats med många äldre, vet att det är mycket bättre på andra ställen)
Nu är det ett utbrett önskemål att vi ska gå 20 år tillbaka i tiden till när vi knappt gav några mediciner utan vårdade med högerfoten..
Jag vet inte, men kan det var så att detta fenomen eskalerade iochmed att SoS tog ifrån uskorna deras rätt att ge lm? Det är den känsla jag fått på vår station..
Jag tycker att man märker av en 4 års mentalitet på våra möten där man tänker "Får inte jag så ska inte nån annan heller få".. (Jag pratar utifrån mina erfarneheter på min arbetsplats med många äldre, vet att det är mycket bättre på andra ställen)
Hello Niklas!Niklas Karlsson skrev:Jag tror att det grundar sig i avundsjuka... Det sticker på ögonen på folk att vi medicinskt färdigbehandlar folk på plats. De vill inte gå ifrån gårdagens load and go system där de själva hade en större funktion..
Jag tror tyvärr att många kan känna igen sig i det du så väl beskriver. Här anser jag att man endast skulle kunna råda bot genom att genomför årliga tester. Jag pratar nu inte om dagens pseuduotester som mer visar att man har allmänna färdigheter. Håller med om att vi måste börja se ambulanssjukvården som en organisation som strävar mot spetsad kunskap som hör samman med prehospitala verksamheter. Jag tycker att mentaliteten du beskriver vid era möten vittnar om att ett test (samma för alla kategorier) skulle fylla en viktig funktion.
Tyvärr är inte alltid utveckling något som alla ser som positivt, och i vissa fall kan ju utvecklingen också vara negativ. Men det finns bara ett sätt att råda bot på detta och det är att lyfta den VERKLIGA kunskapen! En soldat har alltid den verkliga kunskapen att förlita sig på. Han/hon kan omöjligt hänvisa till dokument eller gamla erkännanden. En soldat måste i allt och ett förlita sig på sina kamrater och sin egen VERKLIGA förmåga. Det finns helt enekelt inte utrymme för missar!
Låt min finala metafor vara en av 100 liknelser som ambulanssjukvården skulle må bra av att ta del av. Att vi ser verksamheten i patienthorisont och att vi i egenskap av individer höjer kunskap och vilja till lärande. Vår kår får aldrig stanna upp i denna kunskapsutveckling.
In Arduis fidelis....
Blood Will Tell
Finska utb
Swedman??
"Den innehåller allt det nödvändiga för en legitimation som ssk. När det gäller den prehospitala utbildningsdelen så är den mer tekniskt avancerad i Finland. Färdigheter som Intubering, sövning, Nöd Tracheostomi, intraosseösa infartter, läggandes av yttre pacemakers m.m. är färdigheter som krävs av Första vårdaren på Vårdnivå i Finsk Ambulans"
Detta låter ju jättebra..Men vad skiljer det den prehosp utb i sverige..
Det har jag med lärt mig om men sedan är frågan i vilken utsträckning det kommer att användas.
Som du swedman förut skrev att det är lätt att skryta om vad man läser och skriva här..men va e det för skillnad om jag läser i finland...är det mer accepterat att läsa om att de där får avancerad luftväg när vi med får lära oss nöd-track, söva, hur biggen används osv osv,,men med detta menar jag ju självklart att jag inte kan det med en gång..men kan de det bara för att de läser i finlan????????
vill bara förstå hur du tänker lite där och visa på att den svenska utb inte är sämst utan vi ligger ganska långt fram tycker jag.
Bli inte arga på mig nu men jag vill bara som niklas säga att utbildning TILLSAMMANS med den praktiska erfarenheten är nödvändig och inte nått fult.
Shit mitt andra inlägg nu...detta går ju som på räls
Alltid kul att diskutera och ni gör ett ju så bra..
"Den innehåller allt det nödvändiga för en legitimation som ssk. När det gäller den prehospitala utbildningsdelen så är den mer tekniskt avancerad i Finland. Färdigheter som Intubering, sövning, Nöd Tracheostomi, intraosseösa infartter, läggandes av yttre pacemakers m.m. är färdigheter som krävs av Första vårdaren på Vårdnivå i Finsk Ambulans"
Detta låter ju jättebra..Men vad skiljer det den prehosp utb i sverige..
Det har jag med lärt mig om men sedan är frågan i vilken utsträckning det kommer att användas.
Som du swedman förut skrev att det är lätt att skryta om vad man läser och skriva här..men va e det för skillnad om jag läser i finland...är det mer accepterat att läsa om att de där får avancerad luftväg när vi med får lära oss nöd-track, söva, hur biggen används osv osv,,men med detta menar jag ju självklart att jag inte kan det med en gång..men kan de det bara för att de läser i finlan????????
vill bara förstå hur du tänker lite där och visa på att den svenska utb inte är sämst utan vi ligger ganska långt fram tycker jag.
Bli inte arga på mig nu men jag vill bara som niklas säga att utbildning TILLSAMMANS med den praktiska erfarenheten är nödvändig och inte nått fult.
Shit mitt andra inlägg nu...detta går ju som på räls
Alltid kul att diskutera och ni gör ett ju så bra..
Jag hoppas ni förstår att jag inte är någon antiparamedic snubbe för en sån utbildning skulle kunna gagna många säkert...men där vi står idag kommer aldrig universiteten eller medicinen för den delen att godkänna en "yrkesutb" som den skulle kunna uppfattas idag i den akademiska världen...Där som jag i föregående tråd menade med på politisk nivå eller svensk politik inte eu-nivå för det lär väl komma så småningom..
hej erka. du har så rätt... "om man ändå inte får använda sig av dessa tekniska färdigheter" så är det lönslöst.. för min del så ser jag inte det som lönlöst efter 160 poäng på den nivån så är inte mitt mål att återgå till den vård som vi bedriver här i sverige..
efter mina kollegors kräkande på den nuvarande svenska vidareutbildningen så ser jag detta som ett alternativ och uppmaning till andra att söka...
En Bachelor degree med möjligheter att svänga sina lurviga i andra länder är i alla fall mitt mål.. sedan att en ssk legitimation ingår ser jag inte som en nackdel...
efter mina kollegors kräkande på den nuvarande svenska vidareutbildningen så ser jag detta som ett alternativ och uppmaning till andra att söka...
En Bachelor degree med möjligheter att svänga sina lurviga i andra länder är i alla fall mitt mål.. sedan att en ssk legitimation ingår ser jag inte som en nackdel...