SUPERNURSE !!!
Moderator: Wernvik
Re: SUPERNURSE !!!
:::G L A D P Å S K::::Kalbl skrev:Hej allihop!
Kalle från trollhättan är tillbaka tillfälligt. Jag måste bara ge min version av debatten som förs. För det första tror jag inte på supernurse utan på erfarenhet av ambulanssjukvård oavsett om Du är ambulanssjuksköterska eller ambulanssjukvårdare, men det är en parentes!
Men för att skydda ambulansssjuksköterskorna bör det stå "AMBULANS" på ryggen så inga anhöriga till patienten ser att AMBULANSSKÖTERSKAN sätter sig vi rattten och AMBULANSSJUKVÅRDAREN går och sätter sig vid sjukhytten och kalllar sig för proffessionella! Detta ser ju anhöriga till patienten, och tacka Gud för att det står "ambulans" på ryggen, annars anmäller väl anhöriga ambulanspersonalen för LEXMARIA om inte man följer normala praxis?
Jag ska bara medela att jag driver en ny titel för ambulanssjukvårdare i Sverige, och det är AMT = "Ambulans Medicinsk Tekniker" i kommunals regi!
Glad Påsk!
Trollhättan
Roligt att se dig på banan igen! Jag har saknat dig! Det är ju en mycket god idé, detta med "Ambulans Medicinsk Tekniker". Har du fått några reaktioner från beslutsfattare?
I dina första rader om s.k. supernurse håller jag med dig till fullo! Kanske står vi en bit från varandra politiskt, men jag tror vi delar en pragmatisk hållning till ambulanssjukvårdens framtid.
Åter ige, roligt att ha dig tillbaka...
(((BE SAFE)))
Blood Will Tell
Hello Kalle!Kalbl skrev:I framtiden hoppas jag det står A M T på ryggen på den som sätter sig vid ratten och är den självklare sjukvårdsledaren vid stora olyckor som händer i vårt samhälle. Alltså självaste "skepparen"
Den medicinska kompetensen har vi ALLDRIG ifrågasatt!
/Kalle
Jag tycker ett det är en synnerligen god idé att arbeta med detta mer globala namn. Din metafor med en "skeppare" är bra och jag kan ställa mig bakom detta till fullo. Jag tror att detta är en del i den utvecling som vi i Sverige går mot. Hoppas också att detta skall få full genomslagskraft hos andra intressenter så som SoS, Ambulansägarföreningen, Flisa, Landsting- och kummunförbunden. Jag ser ifs ingen orsak till att det inte skulle fall i god jord. Jag skulle också tycka att det var intressant att höra vad utbildningsaktörerna tycker om idén.
Jag följer detta med stort intresse!
((BE SAFE))
Blood Will Tell
Kalle!Kalbl skrev:Ni som följt debatten i Uddevalla, där amb.sjv utbildningen har varit ifrågasatt. Där gick vi in som Nu-sjukvården och krävde en extra termin som gör Dig till utryckningsförare. Sex månader drillning i utryckningsföraruppdraget innan anställning det var kravet från oss. Detta har medfört att dom som utbildar amb.sjv förstår att det är nya tider nu och skall man ha arbete efter utbildning krävs att man kan köra utryckning DAG 1. Vilket man kan efter vår konstruktion.
AMT - skall kunna köra utryckning efter utbildning!
Man ska inte sitta och fiffla med vårdarhytten och inte veta ett skvatt om utryckningsbiten efter en amb.sjv utbildning (AMT) som varit tidigare, nu är det nya tider och vi kör på enligt nya koncept! Rock´n Roll ! ! !
/Kalle
Hoppas att det slår väl ut och avknoppar sig till ambulanssjukvårdarprogrammet, SSK Vubb ambulans, 40 veckors m. fl. Jag stämmer in i AMT Rock´n Roll.....
Blood Will Tell
Kalle: Kommer en AMT få någon form av nationellt kompetensbevis i likhet med legitimation så att man bara kan bli anställd som det efter en viss utbildning och inte efter att ha gjort värnplikt, läst 3 terminer till syrra eller ha jobbat utomlands?
Era ideér om att förlänga ambulansutbildningen är klart berömvärda och måste definitivt kännas bra för de som nu går utbildningen. Alltid kul när någon satsar lite på en. Men vore det inte bättre att de kommande utbildningarna får mer körövningar från början? Vad jag förstått så har väl nuvarande årskulll inte haft så mycket körutbildning än vilket innebär att de effektivt bara kört ett halvår då de är färdiga.
Mitt förslag är att se detta som tillfällig lösning och istället jobba för att utbildningsplanen görs om helt och hållet (vilket var ett krav från bl.a. Kommunal redan då den gjordes från första början). På så vis kan man börja körutbilding redan samma dag som kurstart. Om utbildingen då blir 1,5 år så innebär ju det att eleven övat olika moment i körningen tre gånger så mycket då den går ur utbildningen. Det det handlar om är ju inte att ha genomgått kurssteg utan snarare antal mil bakom ratten.
Dessutom är ju det uppenbara problemet med den förlängning ni gjort hos er att eleverna kommer gå ut som färdiga utryckningsförare i NU-sjukvården. Alltså har de lika svårt att få jobb i övriga landet som vi andra i Skövde och Mora med den skillanden att de har studieskulder för ytterligare en termin.
Vet du något om hur kommande utbildningar kommer se ut?
Slutligen så håller jag med dig om att andra landsting ser på saken på ett mycket märkligt sätt. Men hur man än vänder och vrider på det så är det ju alltid upp till aktuell besättning som är hos patienten. Behöver man köra en etta så gör man det eftersom blåljusen knappast gör det svårare att köra. Behöver man däremot köra så fort att man inte kan hålla bilen på vägen så kanske man skall söka sig till annan verksamhet.
Era ideér om att förlänga ambulansutbildningen är klart berömvärda och måste definitivt kännas bra för de som nu går utbildningen. Alltid kul när någon satsar lite på en. Men vore det inte bättre att de kommande utbildningarna får mer körövningar från början? Vad jag förstått så har väl nuvarande årskulll inte haft så mycket körutbildning än vilket innebär att de effektivt bara kört ett halvår då de är färdiga.
Mitt förslag är att se detta som tillfällig lösning och istället jobba för att utbildningsplanen görs om helt och hållet (vilket var ett krav från bl.a. Kommunal redan då den gjordes från första början). På så vis kan man börja körutbilding redan samma dag som kurstart. Om utbildingen då blir 1,5 år så innebär ju det att eleven övat olika moment i körningen tre gånger så mycket då den går ur utbildningen. Det det handlar om är ju inte att ha genomgått kurssteg utan snarare antal mil bakom ratten.
Dessutom är ju det uppenbara problemet med den förlängning ni gjort hos er att eleverna kommer gå ut som färdiga utryckningsförare i NU-sjukvården. Alltså har de lika svårt att få jobb i övriga landet som vi andra i Skövde och Mora med den skillanden att de har studieskulder för ytterligare en termin.
Vet du något om hur kommande utbildningar kommer se ut?
Slutligen så håller jag med dig om att andra landsting ser på saken på ett mycket märkligt sätt. Men hur man än vänder och vrider på det så är det ju alltid upp till aktuell besättning som är hos patienten. Behöver man köra en etta så gör man det eftersom blåljusen knappast gör det svårare att köra. Behöver man däremot köra så fort att man inte kan hålla bilen på vägen så kanske man skall söka sig till annan verksamhet.
Kalle: Kräver ni C-kort redan idag? Jag trodde ni körde personbilsambulanser hos er?
Det förslag på utbildningsplan du pratar om, är det skolverkets förslag eller Uddevallas förslag? Bara nyfiken!
Det extra halvåret tycker jag låter som en bra idé eftersom eleverna då kommer få mycket praktiskt kunskap om dessa uppgifter. Det är förbannat synd att det inte blir nationellt godtagbart.
Ytterligare två frågor: Känner du till om alla eleverna i Uddevalla vill gå "förlängningsterminen" och finns möjlighet för de elever som gått i Skövde eller Mora att med Uddevallas klass få göra "förlängningsterminen"?
Novisen: Hamnade du inte i fel tråd nu?
Det förslag på utbildningsplan du pratar om, är det skolverkets förslag eller Uddevallas förslag? Bara nyfiken!
Det extra halvåret tycker jag låter som en bra idé eftersom eleverna då kommer få mycket praktiskt kunskap om dessa uppgifter. Det är förbannat synd att det inte blir nationellt godtagbart.
Ytterligare två frågor: Känner du till om alla eleverna i Uddevalla vill gå "förlängningsterminen" och finns möjlighet för de elever som gått i Skövde eller Mora att med Uddevallas klass få göra "förlängningsterminen"?
Novisen: Hamnade du inte i fel tråd nu?