Ambulanssjukvården behöver en liberal regering

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 7/4 2006 11:56

Finns det inte risker med att låta vinstdrivande företag ta över vården?

Förövrigt har jag fått känslan av att vårdyrken är lägre värderade ju längre åt höger man kommer..

ssk2

Inlägg av ssk2 » 7/4 2006 13:20

Arvid skrev:Finns det inte risker med att låta vinstdrivande företag ta över vården?

Förövrigt har jag fått känslan av att vårdyrken är lägre värderade ju längre åt höger man kommer..
Kanske vore bra att förstatliga all ambulanssjukvård.

Niklas Karlsson

Inlägg av Niklas Karlsson » 7/4 2006 15:50

varför?
Aisab är statligt.. de har 30 personer som gör samma jobb som 2-3 på de privatägda! Dyyyrt!

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 7/4 2006 22:20

rent instinktivt känns det bara som att när man har en verksamhet för att tjäna pengar kan det gå ut över patienter, att penga vinsten blir viktigare än utveckling som ska gynna vårdmottagaren.

Iofs är väll inte staten känd för att kasta pengar omkring sig heller.. :wink:

Niklas Karlsson

Inlägg av Niklas Karlsson » 8/4 2006 13:58

Staten är väl känd för att kasta miljarder i sjön varje år..

Jag har jobbat åt både stat och privat i ambulans och jag tycker privat är bättre. kortare beslusvägar, högre lön och aldrig problem med materiel. När jag jobbade statligt skämdes jag för allt slöseri..

Lipton

Inlägg av Lipton » 8/4 2006 14:23

Dessutom är det ju så att en privat vårdgivare tillhandahåller en produkt och om den misslyckas får den ju inte betalt eftersom kunden, patienten, inte fått sin produkt. Staten däremot är ju inte lika beroende av att ge patienten en bra produkt.

Niklas Karlsson

Inlägg av Niklas Karlsson » 8/4 2006 15:44

Se på SJ.. Sveriges mest värdelösa företag. Hade de hålltpå som de gör hade de vart utsparkade på mindre än ett år. Nu har de inget intresse av att lösa problemen eftersom det inte finns några alternativa företag som kan ta över..

På liknande sätt ser jag på ambulanssjukvården!

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 8/4 2006 19:00

Det går ju åt h-vete med alla statliga bolag som privatiseras. Kolla bara på Telia. Hur mycket är deras aktier värda idag? Hur bra är deras service? Jo, man får sitta i 4 timmar i en kö för att sedan kopplas ifrån när kundtjänst stänger kl 21.

Hur det än går i valet så inte fasen blir det bättre....

Niklas Karlsson

Inlägg av Niklas Karlsson » 8/4 2006 19:46

Maul:

Titta på de företag som fortfarande är staligt ägda

Vattenfall; Korrupt och gör livet surt för vanliga invånare i u-länder (för att vara kort)

SL; Dyrare än att åka bil.. Är det verkligen en röd-grön regering vi har eller vad är det frågan om?

Apoteket/systemet; Bara vi sydkorea och kuba har samma system. Behöver man säga mer:).. Monopol =Dyra priser= höga kostnader som går direkt till sossepamparna.

Vi har ett skattetryck på runt 75% av intjänade pengar och ändå är det för dyrt att gå till tandläkaren för en vanlig inkomsttagare och det kostar pengar att gå till doktorn.. Vart tar pengarna vägen?

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 8/4 2006 19:49

Rätt ner i nån fet politikers ficka, och det hade det gjort vem som än suttit vid makten. Om det sen är en fet politiker eller en fet företagare spelar ingen roll. Båda typerna är lika goda kålsupare.

Lipton

Inlägg av Lipton » 9/4 2006 16:27

Maul skrev:Det går ju åt h-vete med alla statliga bolag som privatiseras. Kolla bara på Telia. Hur mycket är deras aktier värda idag? Hur bra är deras service? Jo, man får sitta i 4 timmar i en kö för att sedan kopplas ifrån när kundtjänst stänger kl 21.

Hur det än går i valet så inte fasen blir det bättre....
Men det är väl självklart Maul. Bara för att man byter namn från televärket till Telia och blir ett aktiebolag så innebär det ju inte automatiskt en skillnad. Personalen och cheferna är ju samma och de jobbar ju på som de alltid gjort.
Dessutom jämför du fel tycker jag. Titta istället på Tele2, Glocalnet, Bredbandsbolaget och alla andra teleoperatörer vi fått istället. De jobbar ju vanligtvis enligt principen att kunden skall få det så bra som möjligt vilket varje dag gör situationen mer komplicerad för Telia.
Jag tror alltså inte på att staten bara struntar i sjukvården och låter den som känner för det ta över. Nä, de måste fortfarande finnas med på arenan och likt Telia sätta lägstanivån som alla andra vårdgivare sedan kan skryta med att de når över på något sätt.

Användarvisningsbild
AMBASS

Inlägg av AMBASS » 9/4 2006 17:12

Bra debatt!

Tyvärr så exkluderas många aktörer från marknaden! Se bara på de utbildningar inom brand vi tidigare debatterat. Eller varför inte på statsens olagliga sprit, spel och apoteksmonopol. En fri och helt konkurrensutsatt sjukvård skulle föra vården framåt och låta brukaren få större valfrihet, men också ett större ansvar.

En förhoppning är att vi kommer få se fler privata aktörer på marknaden efter att alliansen segrar. Jämför gärna kunskapsutvecklingen i de privata ambulansföretagen med de statliga (landsting & kommun) finansierade (våra skattepengar). Gör gärna en global utblick och jämför ett planekonomiskt samhälle med ett marknadsekonomiskt!

Varför inte också se mellantinget, nämligen kooperativdrivna stationer. Där de anställda i gemenskap fungerar på den öppna marknaden. Det är hög tid att lämna planekonomin till historieböckerna och se oss själva som individer med möjlighet till utveckling.

RÖSTA FÖR ALLIANSEN 2006.....
Blood Will Tell

Niklas Karlsson

Inlägg av Niklas Karlsson » 12/4 2006 9:58

Maul:

Hur menar du? Vilket privat företag kan själva bestämma att de ska ha monopol på de varor med absout största priselasticiteten. Man sätter priser strax över smärtnivån och dessutom lägger på skyhög skatt..
Har ett privat företag för höga priser så försvinner det, vilket gynnar kunden.

När jag undrar vart skattepengarna tar vägen hänvisar du till att det inte spelar någon roll om det är privat eller statligt utan de hamnar i någon fet gubbes plånbok iaf.
Sedan när började momsen gå tillbaka till näringsidkaren (den privata)?

micke

Inlägg av micke » 12/4 2006 11:24

det enda som händer när det blir privat är försämringar för personal sämre kläder sämre bilar m.m,det är där pengarna sparas,jag vet har jobbat i det privata ambulanssverige!

Niklas Karlsson

Inlägg av Niklas Karlsson » 12/4 2006 12:18

Jag också och kommer aldrig mer gå tillbaka till det statligt ägda.

Bättre lön, kortare arbetstid och de är mer måna om oss som personal

Skriv svar