Vad skall jag satsa på?

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

Lipton

Inlägg av Lipton » 28/3 2006 22:35

Kom på att man också borde påpeka att omvårdnadsprogrammen av idag inte ger alls samma grundläggande kunskaper som de gjorde tidigare. Därmed så blir det helt naturligt så att vissa elever som går 40-veckors helt enkelt håller en lägre nivå, rent generellt sett.

JohanZ: Bra! Det finns alldeles för gott om folk utan den insikten! :twisted:

Sussi

Inlägg av Sussi » 3/4 2006 19:30

idag pratade vi om lite akutvård i form av LABC och såvidare och ja tyckte det va jättespännande, kände direkt att det va min grejj.

Så ja frågade läraren lite om vad som krävdes för att jobba i ambulans och så och då fick ja en lång utläggning om att detta med bara ssk i ambulans inte skulle hålla för att ssk är ett kvinodominerande yrke och kvinnor orkar ej fysiskt i längden + familjekrav (va hemma me barn osv). Tråkig inställning.

Men ja kämpar vidare mot mina mål..

Niklas Karlsson

Inlägg av Niklas Karlsson » 3/4 2006 19:51

Det var * det dummaste jag har hört. Jag vet fler killar än tjejer som inte klarat av fystesterna..

Det som gäller för en heltidstjänst är fn SSK. Allt annat är bara spekulationer..

Mankan jobba med akutsjukvård på huset om man är uska. Men det kanske är ambulans som lockar bara??? EN bra början är ju på huset några år.

Sussi

Inlägg av Sussi » 3/4 2006 19:54

Planen just nu är att gå färdigt USK (där ja ska välja inriktning mot akutvård) och sedan försöka få jobb på sjukhus/akut. Betala av lite på mina lån, få erfarenhet och sedan läsa SSK, sen om ja jobbar 1 eller 5 år emellan får bero på om ja får jobb, hur ja trivs osv...

eller vad tror i om det?

Niklas Karlsson

Inlägg av Niklas Karlsson » 3/4 2006 19:58

Var tbor du? I flera län krävs vidareutbildad SSK.. Kanske att tänka på om det nu är ssk du vill bli. Tänkte mest på att tiden går när du jobbar som uska. DU kan alltid jobba som uska under tiden som du läser till SSK. Och argumentet att du ska betala tillbaka lånet förstår jag inte då du förmodligen tänker ta ny lån till fortsatta stdier? Då spelar det väl ingen roll när du pluggar vidare?:)

Sussi

Inlägg av Sussi » 3/4 2006 20:09

hade varit skönt att få lite paus i pluggandet med....

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 3/4 2006 20:18

Jag tog studielån när jag läste till uska och när jag började läsa till syrra skrev de av halva lånet från gymnasieutbildningen. Vet ej om de bestämelserna finns kvar. Kan vara värt att kolla upp...

Sussi

Inlägg av Sussi » 3/4 2006 22:18

pean skrev:Jag tog studielån när jag läste till uska och när jag började läsa till syrra skrev de av halva lånet från gymnasieutbildningen. Vet ej om de bestämelserna finns kvar. Kan vara värt att kolla upp...

ja de hatr ja hört talas om, vad e kraven för att få det?

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 4/4 2006 10:07

Vill bara påminna er alla att hålla er till ursprungstråden och inte debbatera ssk/ambsjv. Det är inte det som tråden handlar om!
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Niklas Karlsson

Inlägg av Niklas Karlsson » 4/4 2006 11:43

Wernvik:
det är väl precis det tråen handlar om? Vad personen ska välja för inriktning på utbildningen. Personen skriver ju att i dennes landsting så anställer de bara vubb ssk och då undras det om det är värt att satsa på usk?

Sussi

Inlägg av Sussi » 4/4 2006 17:42

nja usk läser jag ju redan till på komvux just nu

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 4/4 2006 20:58

Niklas Karlsson skrev:Wernvik:
det är väl precis det tråen handlar om? Vad personen ska välja för inriktning på utbildningen. Personen skriver ju att i dennes landsting så anställer de bara vubb ssk och då undras det om det är värt att satsa på usk?
Visst handlar den till viss del om detta men inte så att man måste klanka ner på de olika yrkesgrupperna och skapa ett tråkigt klimat. Det är vad jag menade med mitt kanske lite dåligt formulerade inlägg.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Skriv svar