Det är väl ganska lätt att begår brott i svart och vit mening. Jag kan i nödvärn försvara mig kraftigt ex slå en stekpanna i huvudet på en person som överfaller mig. Jag har rätt att göra detta i just denna situation dock ej annarsLipton skrev:Hur kan man begå ett brott i försvar? Ser inte det som möjligt på något sätt. Utveckla gärna.Sysslaren skrev:Jag tycker det ligger på brottets grad och hur det har skett. Brottet kan vara i försvar eller andra omständigheter.
Skall en dömd mördare eller rånare få vara ssk?
Moderator: Wernvik
Konstigt inlägg aceofspades gjort. Visar man större humanism och empati genom att inte försvara sig eller närstående om extrem fara hotar?
Vid överfall där jag känner mig utsatt får jag använda i första hand flykten, i andra hand våld men det måste då vara försvarbart i förhållande till mina förutsättningar, situationens förutsättningar mm. Vad som kan vara försvarbart våld i en situation kan vara övervåld i annan.
Hur är konsekvensen vidare... En gång fortkörning, alltid fortkörning - aldrig mer körkort!
En gång felparkerare, alltid felparkerare - olämplig bilförare.
Extrema slutsatser, javisst men om din generella livstidsdom gäller i ett sammanhang gäller den väl alla?
Vid överfall där jag känner mig utsatt får jag använda i första hand flykten, i andra hand våld men det måste då vara försvarbart i förhållande till mina förutsättningar, situationens förutsättningar mm. Vad som kan vara försvarbart våld i en situation kan vara övervåld i annan.
Hur är konsekvensen vidare... En gång fortkörning, alltid fortkörning - aldrig mer körkort!
En gång felparkerare, alltid felparkerare - olämplig bilförare.
Extrema slutsatser, javisst men om din generella livstidsdom gäller i ett sammanhang gäller den väl alla?