Hur fungerar det när man ringer 112?
Moderator: Wernvik
Hur fungerar det när man ringer 112?
När man ringer 112 när det hänt någon olycka. Skickar dom ambulans direkt när man säger att si och så många är skadade eller gör dom det efteråt då dom har ställt allt frågor? Jag hörde av en kompis att det alltid sitter 2st personer och tar emot samtalen dvs en pratar och den andra lyssnar. Är det så? Ni får gärna beskriva hur det hela går till från och med att man ringer 112 från tex en trafikolycka
mvh Johan
Jo det är som din kompis säger, två operatörer sammarbetar. Detta system används inte alltid, törs inte säga när det är si eller så men allt som får Prio 1 skulle jag tippa har det tillvägagångssättet. Sen är det ju faktiskt så att den ena kan vara upptagen, de tar emot samtal parallelt.
Är ny inom abulansvärden så någon får rätta mig om jag är helt ute och cyklar!
Är ny inom abulansvärden så någon får rätta mig om jag är helt ute och cyklar!
- Killeisthlm
Hej!
Det där beror ju också på hur stor centralen är.
Förut så var centralen i Halmstad så liten så att det var bara en person som jobbade.
Nu tror jag att det är ändrat.
Men annars så stämmer det.
En SoS-operatör som du pratar med.
Och en ambulansdirigent som larmar.
Det där beror ju också på hur stor centralen är.
Förut så var centralen i Halmstad så liten så att det var bara en person som jobbade.
Nu tror jag att det är ändrat.
Men annars så stämmer det.
En SoS-operatör som du pratar med.
Och en ambulansdirigent som larmar.
Driftledare, Huvudinstruktör, Instr HLR S-HLR, Kvm, Personskyddsvakt, MIC
Dessa frågor finns besvarade på SOS-alarms webbplats: http://www.sosalarm.se/
Den enda gång jag har larmat ambulans via SOS sa operatören att den var på väg efter att jag berättat vad som hänt samt givit vägbeskrivning. Först därefter fick jag frågor om patientens namn, mitt telefonnummer, osv.
Den enda gång jag har larmat ambulans via SOS sa operatören att den var på väg efter att jag berättat vad som hänt samt givit vägbeskrivning. Först därefter fick jag frågor om patientens namn, mitt telefonnummer, osv.
.:: www.sjukvardare.se ::.