Det har aldrig varit tal om att sänkt A-kassa på något magiskt sätt skulle skapa fler jobb ur tomma intet. Jobben skapas genom ett gynnsammare företagsklimat, bla genom sänkt arbetsgivaravgift osv.Tobbe skrev:Så jobben blir alltså inte fler av man sänker a-kasseersättningen, utan det är mera en hämnd på alla onyttiga människor som ljuger, dvs arbetslösa. Jag skulle om jag var arbetslös känna mig oerhört kränkt av den här behandlingen, inte för att jag får mindre pengar utan för det typiskt borgerliga tankesättet att alla som får bidrag eller någon sorts ersättning är egentligen lata lögnare. Och är det någon som tror att fuskarna, som alltid funnits (inte minst bland Skandiachefer), ska sluta fuska bara för att man sänker avgiften? Ordna fram jobb åt alla först, sedan kan man ju sänka ersättningen hur mycket som helst.
T
Sänkningen av A-kassan är endast en spark i baken på dem som trots jobbmöjligheter hellre sitter hemma och drönar enligt devisen "varför ska jag jobba när jag har så hög A-kassa?"
Jag måste dock medge att du har rätt i att det måste fram fler jobb, annars funkar det naturligtvis inte. Hur detta blir återstår att se. Blir det skit av alltihop kommer ju svenska folket att rösta rött i nästa val, så att vi alla kan gå på bidrag igen...