Vad skall jag satsa på?

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

Användarvisningsbild
AMBASS

Inlägg av AMBASS » 27/3 2006 15:55

Sjuksköterskan skrev:AMB ASS: Vilka utbildningsvägar fungerar bättre än SSK plus VUB för att få ge läkemedel i ambulans i dagsläget?
I vilket län anser man att en ambulanssjukvårdare är mer komplett för arbete i ambulans än en SSK med lämplig VUB? Har själv aldrig hört talas om något.
Du säger att själva bårbärningen också är en viktig del av jobbet. Där håller jag med dig. Men syrrorna inom ambulansen har ju klarat dessa tester och gör också där ambsjv. mycket ersättliga..
Har också sett kursplan för nuvarande 40v och dåvarande 20v. Kan inte säga att jag känner att jag gått miste om något. AMB VUBBen håller BETYDLIGT högre nivå på det mesta, vilket också märks när man arbetar med resp. yrkeskategori.
Hello Nursemate!

Dagens fystester är skrattretande! Tyvärr har många låst sig (just som du skriver) vid SSK pga nuvarande ordning. Denna ordning kommer med all sannolikhet inte vara för evigt. Jag struntar vilken examen du har - jag vill veta att du kan sakerna - Ett system med detta kunskapstänk skulle ge bättre vård för slutkunderna - patienterna -. Personligen tycker jag att det också finns en uppsjö av SSK som inte klarar det du beskriver. Dagens grundutbildning och vubb finns det även mycket att säga om....
Blood Will Tell

AuF

Inlägg av AuF » 27/3 2006 16:11

Tjenare AMBASS, sjuksköterskan mfl.

Att ssk+vubb är här för att stanna ett bra tag framöver lyder de väl ingen större tvekan om. Inte heller att amb.sjv har en del i framtiden, och att återigen diskutera detta känns lite överflödigt. Frågan är väl hur man kan utveckla dess yrkesgrupper...

DOCK, är jag helt med på noterna i ditt argument ambass om att man borde införa tester om den reala kundskapen, och att man därefter också borde få individuella ordinationer. Detta kan ju göra att man lägger mer kraft på internutbildningar osv. Kan ju även ge en bättre grund för individuella löner.

Får se vart vi landar =)

Må väl!

Användarvisningsbild
AMBASS

Inlägg av AMBASS » 27/3 2006 16:39

AuF skrev:Tjenare AMBASS, sjuksköterskan mfl.

Att ssk+vubb är här för att stanna ett bra tag framöver lyder de väl ingen större tvekan om. Inte heller att amb.sjv har en del i framtiden, och att återigen diskutera detta känns lite överflödigt. Frågan är väl hur man kan utveckla dess yrkesgrupper...

DOCK, är jag helt med på noterna i ditt argument ambass om att man borde införa tester om den reala kundskapen, och att man därefter också borde få individuella ordinationer. Detta kan ju göra att man lägger mer kraft på internutbildningar osv. Kan ju även ge en bättre grund för individuella löner.

Får se vart vi landar =)

Må väl!
Bra Auf!

För nog skulle vi 2006 kunna pröva kunskap även på vårdarenan!? Vi gör detta inom flyget och sjönäringen! Jag tror kanske inte att ssk i ambulans kommer bli så långlivad verksamhet. Systemet saknar vetenskaplig trovärdighet helt enkelt. En ny ssk utbildning med fler valbara moment kanske bättre skulle fungera. Kanske en Paramedicutbildning! Vilken utbildningsväg man än väljer så skall den aktuella kunskapen testas av en annan aktör än högskolan, vilket är fallet idag. Ett leg torde dessutom i samtliga fall föregås av ett ordentligt prov (ej hos den som sålt utbildningen) kanske hos SoS eller annan aktör.

Detta av flera skäl. Ett är just de tester som kommer ersätta en "naken" examen som säger lite eller inget alls om vår verkliga kunskap. Varför skall detta vara så svårt att införa kan man fråga sig. Om vi nu har kunskapen och de psykiska och fysiska grunderna torde detta inte vara ett issue. Detta som jag nu föreslår är fundamentet i pedagogiken. Att förvägra oss detta är ett bedrägeri mot oss själva.

SVERIGE BEHÖVER EN KUNSKAPSBASERAD AMBULANSSJUKVÅRD!
Blood Will Tell

Lipton

Inlägg av Lipton » 27/3 2006 17:04

Måste bara kommentera den här diskussionen om test av kunskap. Det är märkligt att alla SSK-utbildningar som finns leder fram till legitimation då det är så ofantligt stor skillnad i nivå och innehåll mellan dem. Däremot så finns det utbildningar där Skolverket på nationell nivå fastställt kursplanerna för att de skall se exakt likadana ut överallt i Sverige. Dessa leder dock inte fram till så mycket alls idag... :roll:

JohanZ
Kontakt:

Inlägg av JohanZ » 27/3 2006 19:57

Sjuksköterskan skrev:AMB ASS: Efter att ha genomgått SSKutb. plus två VUBBar och ett antal andra kortare akutsjukvårdsutbildningar kan jag säga följande: Det är inte tungt att bära på och lönar sig att ha då det ger jobb överallt. Ska man jobba i ambulans, där det ibland ställs riktigt stora krav räcker det inte med någon mumbojumbo 20-40v utbildning. Dessutom kan man då inte ens ge läkemedel. Då har man inget i ambulansen att göra!! Vem vill bli ett amb.hjon som bara kör och bär?
Som någon annan tidigare skrev är det mycket mer stimulerande med två syrror i amb, då man delar på arbetet och ansvaret.
jag skulle absolut tänka mig att vara ambulanssjukvårdare.även om uppgifterna blir köra,bära bår,serva SSK samt göra lättare ingrepp.jag vill inte bli SSK då dom har för mycket ansvar.och så mycket ansvar vill jag inte ha känner jag
mvh Johan

Sjuksköterskan

Inlägg av Sjuksköterskan » 27/3 2006 20:30

Senaste inlägget vittnar verkligen om att det finns ett A och ett B-lag inom ambulansen...

AuF

Inlägg av AuF » 27/3 2006 20:36

JohanZ :

Du ska inte ta så allvarligt på vad "sjuksköterskan" skriver. Hon (?) kan vara en rätt så förvirrad profil ibland :wink:

Självklart ska du läsa till ambsjukvårdare om det känns mer rätt!

JohanZ
Kontakt:

Inlägg av JohanZ » 27/3 2006 20:38

AuF skrev:JohanZ :

Du ska inte ta så allvarligt på vad "sjuksköterskan" skriver. Hon (?) kan vara en rätt så förvirrad profil ibland :wink:

Självklart ska du läsa till ambsjukvårdare om det känns mer rätt!
jag har läst en del av hennes inlägg och det brukar gå in genom ena örat och ut genom andra :wink: .jag har större förtroende för andra här på forumet
mvh Johan

Jimmy Olsson

Inlägg av Jimmy Olsson » 27/3 2006 22:40

Jadu, undrar hur världen ser ut den dagen man är färdig syrra. :) Man får väl hoppas på det bästa. Trevliga kollegor, och en härlig stämning.

Pluggandet:
Även om du kanske inte tänker jobba som ambulanssjuksköterska i första hand så är det ju aldrig fel att ha tanken om att plugga vidare. :) Har du jobbat som undersköterska (Ambulanssjukvårdare) ett tag och fått självsäkerhet och rutiner m.m så kanske det blir aktuellt att plugga vidare till syrra. Who knows. :)
Sedan om du får jobb i framtiden som undersköterska / amb-sjv är en annan sak.

Den som lever får se!

Furix

Inlägg av Furix » 28/3 2006 16:38

Off topic: Vill man inte ta ett stort ansvar är kanske inte ambulanssjukvården nåt att satsa på, då det gäller att hela ambulansens besättning vet vad de sysslar med och håller måttet, oavsett titel.

On topic: Satsa på sjuksköterskeutbildning och välj sedan en vidareutbildning som verkar passa dig, må så vara ambulans eller narkos etc, vilket ger dig en stabil grund att stå på när du ska ut i ambulansyrket. Ge dig inte ut i ambulansen som grundutbildad syrra, utbilda dig och känn dig säker först!

Sjuksköterskan

Inlägg av Sjuksköterskan » 28/3 2006 16:50

Furix: Håller med till fullo. Personer som inte vill ta ett stort ansvar och har dålig utbildning fungerar inte i ambulansen.

Jimmy Olsson

Inlägg av Jimmy Olsson » 28/3 2006 17:15

Bara för att man inte jobbar som ambulanssjuksköterska och inte har ansvar för läkemedel så betyder inte det att man är fri från ansvar över patienten. Att jobba inom ambulansyrket och att jobba med människor över huvud taget är ett stort ansvar på ett eller annat vis. Det är alltid viktigt att vara förberedd och medveten om att man verkligen har hand om någons liv när man jobbar med människor. I alla fall tror jag det...

Det är inte bara medicinska kunskaper som är viktiga när man jobbar med människor, utan även socialt bemötande och psykiskt omhändertagande. Det finns säkert människor ute i världen som är jätte duktiga på den medicinska biten, men som kanske inte är de bästa på det sociala bemötandet. Hur man pratar, vidrör och lyssnar på en människa är en konst. Empati är en viktig del inom vårdyrket. Oavsätt om det är prehospitalt eller långvård. Det är jag rätt säker på.

:)
Senast redigerad av 1 Jimmy Olsson, redigerad totalt 28 gånger.

Lipton

Inlägg av Lipton » 28/3 2006 17:37

Sjuksköterskan: Om man har en dålig utbildning eller om man är en dålig person så hör man inte hemma i ambulans, men det kanske inte har så mycket med en ung människas yrkesval att göra utan är mer en fråga om hur duktiga våra chefer är på att gallra bort dessa människor den dagen de söker jobb?

Jimmy O: Klockrent inlägg! Kan inte låte bli att tycka att det på något vis träffar vissa mer än andra. Hehe... :lol:

JohanZ: Det fina med att jobba inom akutsjukvården är ju att du aldrig vet vad för slags patienter du får ta hand om. Alltså går det inte att gömma sig bakom en yrkestitel och hävda att det är inte mitt ansvar. Kan komma tillfällen då det inte finns något annat alternativ. Dock kan man vara något smidigare i sitt sätt att påpeka detta än vad vissa personer väljer att vara.
Om du känner dig själv så kommer du dock klara sådana situationer relativt bra eftersom man då helt enkelt undviker dem. Som nyutbildad oerfaren syrra innebär detta att man inte sätter sig i en akutambulans, de som gör det får stå ut med att i alla fall jag tycker de är lite småkorkade. Detsamma gäller nyutbildade ambulanssjukvårdare. Även om de fått en utbildning där man lär sig mycket så måste de ju ändå känna sig själva. Känner de att de inte har full koll på yrket så söker de ju sig rimligtvis inte till ambulansen eftersom de då riskerar hamna i situationer de inte kan hantera.

Sedan kan man ju diskutera vem som har mest ansvar i en ambulans, den som gör sitt bästa att leverera levande patient till akuten eller den som gör sitt bästa att leverera hel bil med tre (+) levande människor i till akuten?! Ansvar handlar ju inte bara om läkemedel och disciplinpåföljder handlar inte bara om legitimation! :roll:

JohanZ
Kontakt:

Inlägg av JohanZ » 28/3 2006 21:01

jag kanske skrev lite dumt ovan.men det är så att jag som inte har gått omvårdnadsprogrammet är helt grön när det gäller sjukvård.men jag tycker att det verkar vara ett intressant och spännande yrke.när jag väl har fått kunskapen då är det inga problem med ansvaret.bara jag vet vad jag gör

//Johan
mvh Johan

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 28/3 2006 21:01

Som nyutbildad kan man ju alltid trösta sig med att även mer erfarna en gång varit nya och korkade.

Skriv svar