<<<<<<<< Detta är arkivmaterial >>>>>>>> | ||
Ambulanssjukv årdare i Malmö varnas är de syndare eller offer för ett lednings- och systemfel? | ||
(A/F) september -97
Under de senaste åren har b åde lokala och nationella massmedia skarpt ifr ågasatt Malmös ambulanssjukv ård och Brandk åren som helhet. Redan 1995 (!) skrev Ambulansforums redaktionsmedlem, pressfotografen Patrick Persson, en anmälan till Socialstyrelsens regionala tillsynsenhet i Malmö avseende förmodat lednings- och systemfel i ambulanssjukv ården inom Malmö Brandk år. Som stöd för sin anmälan använde han videofilm p å n ågra uppmärksammade räddningsinsatser i Malmö samt över 15- års erfarenhet av att p å plats följa deras insatser. Antingen förstod RT inte de fakta som l åg bakom hans anmälan, eller ocks å fanns det andra skäl till att man initialt, efter begränsad faktakomplettering, ans åg ärendet avslutat. Senare, efter nationella massmedias intresse, gjordes en granskning väsentligen enligt ISO 9001. Det är en kvalitetsstandard som framförallt granskar ledningsmässig och formell administrativ kvalitet. Den säger i stort inget om professionell kvalitet och kulturmönster. Inför kvalitetsanalysen ombads anmälaren av Socialstyrelsen att komplettera sin tidigare anmälan. Ur anmälan och kompletteringen citeras följande:
Gör ledningen tillräckligt mycket för att kontrollera vilken kvalitetsniv å verksamheten befinner sig p å? Hur följs verksamhetens resultat upp? Med modern ledningsstruktur kan chefen förmedla värderingar, ambitionsinriktning, attityder mm. Om denna chef har sina egna mogna m ål och värderingar med sig fr ån exempelvis m ång årig tjänstgöring som narkossköterska tycker jag mig ha först ått att detta gynnsamt kan p åverka organisationens mognad och utveckling. Det m åste anses troligt att denna positiva utveckling är starkt beroende av att "sjukv årdens" politiska och tjänstemannaledning ocks å engagerar sig i att stötta (m ål-formulering och resursanvisning) en modern och ändam ålsenlig utveckling av ambulanssjukv ården med hänsynstagande till positiva trender och resultat inom och utom landet. Andra värderingar och andra "kulturmönster" tycks m ånga uppfatta riskerar att verka i motsatt riktning. "Brandk årskulturen" är traditionellt mer inriktad p å snabbhet och tuffhet. Och man har heller ofta inte ett kulturmönster att ifr ågasätta, positivt kritisera, värdera och ompröva." Men Socialstyrelsens regionala tillsynsenhet förstod inte, utan efter kvalitetsgranskningen kunde brandchefen naturligtvis förtjust konstatera att organisationen blivit "godkänd" enligt ISO 9001. RT-enhetens bedömningar av ambulansfr ågor drabbar tyvärr indirekt även alla seriöst arbetande ambulanssjukv årdare eftersom m ånga - framför allt efter senaste ansvarnämndssfallet - upplever just att "nu har det hänt igen".
Vem blir lidande? Patienterna och de ambitiösa och seriösa ambulanssjukv årdarna, som indirekt drabbas av kritik. Och möjligen tillsynsläkaren, vars signaler sällan sl år igenom lika starkt som signalerna fr ån arbetsledningen. Och som inte har n ågot ekonomiskt styrmedel. Men som tacksamt förväntas ta ansvaret. Inte bara för den verksamhet som sker med kompetens, omtanke och ambition. Utan även för övrig verksamhet. P å de platser s ådan finns. Är Malmö Brandk år unik i Sverige eller förekommer misstänkta lednings- och systemfel p å andra orter? Hur m ånga fler ambulanssjukv årdare skall behöva bli fällda i Ansvarsnämnden innan vi f år upp ögonen för dessa fel? Om nu ärendena kommer till nämndens kännedom. Hur länge skall vi behöva vänta innan det blir en förändring? Karl-Axel Wallman-C:son | ||
<<<<<<<< Detta är arkivmaterial >>>>>>>> | ||