Du skriver i din Ledare
"är det rimligt att förmoda att detta leder till ännu lägre antagningspoäng och ytterligare reducerad förmåga att fungera i sjuksköterskerollen direkt som nylegitimerad?"
Då måste jag få fråga, vad i ... du menar? "...ännu lägre antagningspoäng... reducerad förmåga..." Sen när kan man mäta kunskap med antagningspoäng, och huruvida en individ kommer att fungera bra eller dåligt som vårdpersonal (i ett prehospitalt skede, akut eller inte)?
Då jag med mina ringa gymnasiebetyg har en beräknad "antagningspoäng" som inte räcker för att ta mig in på Universitet eller högskola... är jag totalt olämplig som vårdpersonal? Krävs, 20 (nya gymnasiet) i snitt eller 2,0 på högskoleprovet för att få en patient att känna sig trygg?
Jag måste få fråga hur du som proffisionell och mycket erfaren kan skriva att det hänger på antagningspoängen? Utbildningens kvalitet hänger inte på hur måga elever man har, utan på hur skolan organiserar utbildningen.
Dessutom beror antagningspoängen till mycket stor del på vart i sverige utbildningen ligger... titta på SSK och Läkare i storstadområdena. Vansinniga antagningspoäng!!
Ligger det inte mer i att tillsammans över fackgränser (Läkarf., Vårdf., Kommunal) samt mellan olika utbildningsinstanser osv. utarbeta en utbildning som är hållbar för framtiden?
tja... lite tankar bara...
MVH
Patrik