<<<<<<<< Detta är arkivmaterial >>>>>>>> |
DELEGERING PREHOSPITALT
Retrospektiv studie av delegering till icke legitimerad ambulanspersonal - ansvar, omfattning, metoder och uppföljning
KENNETH KARLSSON Handledare: Jan Hellberg Examensarbete 10 poäng V årdvetenskap/Omv årdnad, Sjuksköterskeutbildningen 120 poäng. Juni 1996 V årdhögskolan Lund-Helsingborg |
Abstrakt
Syftet med studien var att retrospektivt kartlägga prehospitalt delegeringsförfarande till icke legitimerad ambulanspersonal under perioden 950101 - 950731. Metoden var enkät, konstruerad för ambulanssjukv årdens datauppföljningssystem. Tio sjukv årdshuvudmän ombads besvara enkäten. Bakgrunden var att behovet av medicinsk omv årdnad inom svensk ambulanssjukv ård har ökat under de senaste decennierna. Icke legitimerad ambulanspersonal har ofta delegerats att ge läkemedel och att utföra medicinska åtgärder. 1993 meddelade Socialstyrelsen föreskrifter och r åd om läkemedelsförsörjning inom ambulanssjukv ården. Den 28/7 1995 upphävdes dessa föreskrifter och r åd och viss begränsning i delegeringsrätten infördes. Av resultatet, baserat p å svar fr ån fem sjukv årdshuvudmän samt ambulanssjukv ården i Trollhättan, framgick att 14 olika läkemedel och fem olika medicinska åtgärder delegerats till icke legitimerad ambulanspersonal. Det framgick att ambulanssjukv årdarna använde delegeringarna i mycket begränsad omfattning. Under diskussion framförs delegeringsförfarandet som en " återvändsgränd" för ambulansutvecklingen. I stället föresl ås differentiering mellan akutsjukv ård med legitimerad personal och transportverksamhet med icke legitimerad personal, som en möjlig väg för bättre omv årdnadskvalitet och patientsäkerhet. Nyckelord:
Delegering, ambulanssjukv ård, icke legitimerad ambulanspersonal, prehospital akutsjukv ård, differentierad ambulansverksamhet, kvalitetssäkring. |
FÖRORD
Ett mycket stort och varmt tack till de sjukv årdshuvudmän, som med sina svar gjort denna studie möjlig. Speciellt tack vill jag rikta till Landstinget Halland och ambulanssjukv ården Trollhättan. De arbetar b åda i frontlinjen för ambulanssjukv årdens utveckling, vilket i detta sammanhang bland annat medförde att utförda delegeringar kunde redovisas utförligt. Tack även till Karl-Axel Wallman, överläkare och ordförande i Nordisk Katastrofmedicinsk Förening, som med sitt stora och outtröttliga engagemang för ambulansutvecklingen, bidragit med b åde värdefulla synpunkter och formuleringar i texten. Slutligen varmt tack till min handledare Jan Hellberg, som med sitt stundtals knastertorra vetenskapliga krav varit en ovärderlig motvikt till mitt engagemang i att beskriva ambulanssjukv ård och dess
utvecklingsmöjligheter. |
INNEH åLLSFÖRTECKNING Ambulansorganisation Omv årdnad i ambulans Utbildningsniv åer Ambulanssjukv årdares formella kompetens Socialstyrelsens till åter delegering Ekonomiska aspekter p å delegering Socialstyrelsen begränsar delegering Större studier om delegering saknas Fr ågeställningar Ansvarsfördelning Uppdragsuppgifter Kompetens, utbildning och erfarenhet Delegering Av icke legitimerad personal utförda delegeringar Legitimerad ambulanspersonal Akutbilssjuksköterska |
Syftet med studien är att kartlägga det delegeringsförfarande som tillämpades inom svensk ambulanssjukv ård under 1995 fram till att SOSFS 1995:8 trädde i kraft. Med denna kartläggning som underlag, skall förutsägelser om hur delegeringsförfarandet kommer att fungera inom ramen för de nya bestämmelserna kunna göras. Fr ågeställningar |
Urvalet har skett genom att bland de till Socialstyrelsen inkomna svaren i "Ambulansenkät -95", identifiera tio av 26 sjukv årdshuvudmän (tabell 3). Dessa tio bedriver databearbetning av ambulansuppdragens inneh åll. Resultatet av undersökningen bygger p å uppgifter fr ån fem sjukv årdshuvudmän (H, N, R, U, Z - län) samt ambulanssjukv ården i Trollhättan (ett av ambulansomr ådena i P - län).
De tio ansvariga uppgiftslämnarna för "Ambulansenkät-95" tillställdes en enkät (bilaga 2) om delegeringsförfarande. Enkäten var konstruerad för att kunna besvaras med uppgifter fr ån de datasystem som förekommer inom ambulanssjukv ården. En huvudman, Älvsborgs läns landsting, tillställdes totalt 4 enkäter, d å denna huvudman valt att till Socialstyrelsen lämna svar fr ån fyra olika ambulansomr åden inom länet. Till enkäten bifogades en blankett om delegeringsutbildning. Blanketten konstruerades med syfte att fastställa inneh ållet och omfattningen i tid p å den utbildning, som ans ågs nödvändig för att ge den icke legitimerade ambulanspersonalen reell kompetens, för respektive delegerat läkemedel och/eller medicinsk åtgärd. Vidare var syftet att fastställa inneh ållet och omfattningen i tid p å den repetitionsutbildning som ans ågs nödvändig för att den icke legitimerade ambulanspersonalen skall kunna bibeh ålla sin reella kompetens. Utbildningens inneh åll behövde endast anges om utbildningsplanen innehöll definierade moment. Studien avgränsades till att omfatta delegeringsförfarande inom svensk ambulansverksamhet, under perioden 1995 01 01 - 1995 07 31. Avgränsning i tid har skett med hänsyn till att nya föreskrifter om delegering trätt i kraft den 28 juli 1995 samt för att ambulansstatistik oftast hanteras per kalender år i verksamheternas databaser. De inkomna svaren har sedan databearbetas, kategoriserats och sammanställts. |
I resultatet redovisas Trollhättan genomg ående som P - län. Redovisningen bygger p å en sammanställning av de beskrivningar som lämnats. Därefter följer en närmare redovisning av beskrivningarna. Uppgifter av statistisk karaktär har kategoriserats, sammanställts och redovisas i tabeller och diagram. Kommentarer som lämnats utöver enkätfr ågor redovisas i form av citat. Ansvarsfördelning Samtliga svarande beskriver ambulansläkare som ansvarig för delegering. En sjukv årdshuvudman har ocks å lyft fram att den enskilde som tar emot delegering själv har ansvar för redovisning och för att delegering utförs enligt instruktion. Han har ocks å plikt att redovisa varför given delegering ej utförts när det kunde vara befogat. Z - län: "Delegering av läkemedel till ambulanssjukv årdare sker av ambulansstationens egen ambulansläkare". R - län: "Ambulansöverläkaren har ansvaret efter utbildning och test av personalen". U - län: "Delegering sker fr ån ambulansöverläkaren" H - län: "Ambulansöverläkare (3 st) utfärdar delegering enligt SOSFS 1980:100 samt enligt SOSFS 1995:8". N - län: "Undervisning, kontroll i tentamen och delegering vilar p å ambulansöverläkaren. Vissa moment kontrolleras av utbild- ningsansvarig sjuksköterska. Utarbetning av instruktioner vilar p å ambulansöverläkaren som tar hjälp av intresserad personal. Den enskilde som tar emot delegering har själv ansvar för redovisning och att delegering utförs enligt instruktion och ocks å plikt att redovisa varför given dele- gering ej utförts när det kunde vara befogat". P - län: "Ambulansöverläkaren delegerar vissa behandlings åtgärder till patient med vissa symtom/sjukdomstillst ånd. Skriftligt samt muntligt och praktiskt avläggs prov årligen. Vid godkänt resultat gäller delegeringen i 1 år". I figur 3 illustreras antal län där ambulanspersonalen, under den aktuella perioden, alltid haft möjlighet att dygnet runt kunna r ådfr åga för ändam ålet utsedd läkare.
Uppdragsuppgifter I figur 4 visas uppdragens fördelning efter prioritet. Statistiken omfattar 80 010 ambulansuppdrag varav 20 486 var prio 1*.
I figur 5 framg år att tv å huvudmän kunde redovisa antal uppdrag där icke legitimerad ambulanspersonal utfört delegerade åtgärder. Vad okända uppdrag utgörs av framg år inte av undersökningen. Statistiken omfattar 39 989 ambulansuppdrag.
Kompetens, utbildning och erfarenhet Figur 6 beskriver skillnader i fördelning av personalens utbildningsniv å och erfarenhet mellan de olika huvudmännen. Andelen sjuksköterskor var ~ 38% i U - län och endast ~ 2% i Z - län. I P - län fanns inte 7 och 7+20 veckors utbildade medan ~ 81% av personalen i H - län hade denna utbildningsniv å. Statistiken avser 557 fast anställda personer.
I figur 7 framg år att ~ 2 % av intermittent anställd personal i R - län var sjuksköterskor och ~ 77% var 7 och 7+20 veckors utbildade. R - län har uppgivit totalt 189 intermittent anställda ambulanssjukv årdare. I N - län var ~ 36% av vikarierna sjuksköterskor. Statistiken avser 290 vikarierande personer.
Delegering Sammanställningen av delegerade läkemedel i figur 8 beskriver att i N - län delegerades 14 olika läkemedel medan det i U - län delegerades tv å olika läkemedel. Samtliga hade delegerat Entonox/ Medimix gas. Andningsoxygen var inte markerad delegerad av U - län men ing år i den medicinska åtgärden CPAP som markerats.
Sammanställningen i figur 9 visar att som mest hade fem olika medicinska åtgärder delegerats. Samtliga hade delegering av defibrillering, med reservation för manuell respektive halvautomatisk teknik. P - län har beskrivit att de delegerar reponering och HLR.
Samtliga län har beskrivit att deras icke legitimerade personal var skriftligt delegerad. H -, P -, R - och Z - län beskriver att skriftlig kontrolltentamen skett 1 g ång/ år. N - län anger följande:
I samtliga län förekom uppföljning av delegerade v ård åtgärder utförda av icke legitimerad ambulanspersonal.
Icke legitimerad personal erhöll ekonomisk ersättning för delegering i N- och P - län.
Separat budgetering för särskilda delegeringsutbildningar, repetitionsutbildningar, kontrollexaminationer eller praktik relaterad till delegering redovisades endast i H - län. Där angavs en budget omfattande cirka 500 000:-/ år Samtliga län har beskrivit att de hade särskild utbildning innan delegering, samt att detta följs upp med regelbundna repetitionsutbildningar. Av svaren framg år att U - län hade en mycket väl definierad utbildningsplan. I H - län var utbildningsplanen minimalt definierad. N - län beskriver hur delegeringsutbildning bedrivs generellt (exempelvis föreläsningar av ambulansläkare, externa föreläsare och praktiska övningar) samt vilka grundutbildningar för delegering som förekommer. R - län beskriver att Andningsoxygen och Glucos ing år i 20- veckors utbildningen samt att även sjukhuspraktik ing år för Glucos. R - län beskriver ocks å, utan vidare definition, ett kurspaket omfattande ~ 4 t/delegering för selektiva beta-2-stimulerare för inhalation, defibrillering halvautomatiskt, intubation och CPAP. P - län beskriver att alla f år genomg å en kort delegeringsutbildning p å n ågon timme i anslutning till respektive delegering. Z - län har inte fyllt i blanketten. U - län beskriver följande: Entonox/Medimix gas:
Selektiva beta-2-stimulerare för inhalation:
Defibrillering manuellt:
CPAP:
Kommentar:
H - län beskriver följande: Entonox/Medimix gas:
Defibrillering halvautomatiskt
Intubation:
Intravenös kanylering:
CPAP:
Läkemedel enligt SOSFS 1995:8:
Av icke legitimerad personal utförda delegeringar R - län har svarat att individuellt utförda delegeringar dokumenteras men de kan inte sammanställas för samtliga individer i befintligt datasystem. De finns lagrade i manuellt system. N - och P - län bifogade datautskrifter inneh ållande avidentifierade individuella uppgifter avseende utbildning/kompetens, delegering, hur ofta vederbörande utfört sina delegeringar samt det totala antalet uppdrag den enskilde deltagit i under efterfr ågade sju m ånader. Datautskrifterna för dessa tv å (2) län har sammanställts och kategoriserats enligt följande: N - län, med 3 816 utförda prio 1 uppdrag, har i sin datautskrift beskrivit 122 ambulanssjukv årdare vars formella kompetensniv å fördelade sig med undersköterska (119 stycken) och 7- + 20-veckors utbildning (3 stycken). Glycerylnitrat och Acetylsalicylsyra samt Ringer-acetat och intravenös kanylering var redovisade som vardera en delegering. Tribonat®, som inte var markerat i fr åga om delegeringar, fanns med i datautskriften medan Andningsoxygen, som var markerat i samma fr åga, inte fanns med. I tabell 4 framg år att samtliga ambulanssjukv årdare i N - län, som var delegerade till att administrera beskrivna läkemedel, inte hade gjort n ågon dataregistrering om att de gett dessa läkemedel under efterfr ågade sju m ånader.
I figur 10 illustreras delegerade läkemedel och i figur 11 illustreras delegerade medicinska åtgärder som ambulanssjukv årdare i N - län registrerat att de givit/utfört under perioden. Ringer-acetat/intravenös kanyl ing år inte i sammanställningen, d å det inte g år att avgöra om det är läkemedlet eller den medicinska åtgärden som avses. I de fall en (1) ambulanssjukv årdare förekommer under n ågon kategori redovisas i stället för median hur m ånga uppdrag han/hon deltagit i under perioden.
P - län har i sin datautskrift beskrivit 27 delegerade ambulanssjukv årdare vars formella kompetensniv å är undersköterska. I fr åga om utbildning har P - län angivit 29 fast anställda undersköterskor samt i kommentar skrivit att samtliga dessa är delegerade. I figur 12 illustreras delegerade läkemedel som ambulanssjukv årdare i P - län registrerat att de givit under perioden. Andningsoxygen hade administrerats s å ofta (12 ambulanssjukv årdare har givit läkemedlet 29 - 35 ggr under perioden) att det redovisas separat i figur 13.
I figur 14 illustreras delegerade medicinska åtgärder som ambulanssjukv årdare i P - län registrerat att de utfört under perioden. Intravenös kanylering har utförts s å ofta (10 ambulanssjukv årdare har utfört åtgärden 15 - 21 ggr och 7 ambulanssjukv årdare har utfört åtgärden 22 - 28 ggr under perioden) att det redovisas separat i figur 15.
Legitimerad ambulanspersonal N - län har beskrivit att 29 personer med legitimerad kompetens, varav en är läkare, arbetar inom ambulanssjukv ården. Personalkategorin hade ett registrerat minimum deltagande i ett (1) ambulansuppdrag, maximum deltagande i 364 uppdrag och ett mediandeltagande i 138 uppdrag. Inom gruppen legitimerade sjuksköterskor varierar antalet delegerade. En del sjuksköterskor som saknar delegering har registrerat att de gett läkemedel och/eller utfört medicinsk åtgärd. Legitimerade sjuksköterskor f år ta ut och till patient administrera läkemedel enligt skriftliga generella direktiv som utfärdats av läkare. I tabell 5 framg år att samtlig legitimerad ambulanspersonal som är delegerade för att administrera beskrivna läkemedel inte har registrerat att de gett dessa läkemedel under perioden. N ågot besked om att legitimerad personal ej skulle omfattas av registreringsplikt har inte lämnats.
I figur 16 illustreras delegerade läkemedel och medicinska åtgärder som legitimerad personal i N - län registrerat att de givit/utfört under perioden. Ringer-acetat/intravenös kanyl ing år inte i sammanställningen, d å det inte g år att avgöra om det är läkemedlet eller den medicinska åtgärden som avses.
Akutbilssjuksköterska P - län har beskrivit att de förstärker sin verksamhet med akutbil bemannad med ambulanssjukv årdare som förare och anestesisjuksköterska som medicinsk expert. Akutbilssköterskan tjänstgör 50% p å operationsavdelning och resterande 50% inom ambulanssjukv ården. Till enkätsvaren bifogades en lista som beskriver vad nio akutbilssjuksköterskor givit för läkemedel, samt vilka medicinska åtgärder som utförts under efterfr ågad period. I figur 17 illustreras ett urval av de läkemedel som givits under perioden. Det framg år att opioider, Adrenalin, Diazepam och Teofyllin var de läkemedel som akutbilssjuksköterskan givit mest frekvent.
Resultatet visade att som mest har 14 olika läkemedel och fem olika medicinska åtgärder delegerats till icke legitimerad personal. Av materialet, som beskriver hur ofta den enskilde sjukv årdaren utfört sina delegeringar, framg år att en övervägande del av ambulanssjukv årdarna inte utfört sina delegeringar, samt att endast n ågra f å procent har utfört sina delegeringar mer än 1 - 3 ggr under perioden. Avsevärda skillnader i formell utbildningsniv å beskrevs. Den utbildning som skall leda fram till ambulanssjukv årdarnas reella kompetens att ge läkemedel efter delegering är mycket skiftande. Slutligen beskrevs att endast en huvudman kunde uppge vad delegeringsförfarandet kostade. |
I mitten av 1980-talet ans ågs delegeringsförfarandet vara en möjlighet att tillfälligtvis överbrygga gap mellan formell och reell kompetens. Idag, cirka 10 - 12 år senare, synes delegeringsförfarandet vara en väl etablerad företeelse. En minsta gemensam nämnare vid all delegering är att vare sig kvalitet eller säkerhet f år äventyras, ej heller f år delegering enligt SOSFS 1980:100 ske av ekonomiska skäl. Fröberg (1995) betonar att:
Materialet som beskriver hur ofta den enskilde ambulanssjukv årdaren utfört sina delegeringar är begränsat. Detta är förv ånande eftersom hela kärnan i delegeringsförfarandet borde vara att f å kunskap om resultatet. N - län hade b åde flest delegeringar och flest icke utförda delegeringar. En enkel förklaring till varför personalen inte utfört sina delegeringar kan vara att det är fr åga om brister vid registrering. Men mot detta talar länets uppgifter om att: "Den enskilde som tar emot delegering har själv ansvar för redovisning och att delegering utförs enligt instruktion och ocks å plikt att redovisa varför given delegering ej utförts när det kunde vara befogat". Kanske är det p å organisationsniv å förklaringen finns. I systemet "alla skall göra allt" är det närmast tur om den livshotade patienten möter p å den ambulanssjukv årdare som är delegerad att ge just den behandling som krävs. Uppgifterna fr ån P - län visar att även om samtliga var delegerade var det änd å ett majoritetsförh ållande för att sjukv årdarna inte haft möjlighet att utföra sina delegeringar under sju m ånader. Ett förväntat resultat med traditionella verksamhetsformer. I de fall sjukv årdarna haft möjlighet att använda sina delegeringar 1 - 3 ggr under perioden, är det ocks å högst sannolikt att möjligheterna, för den enskilde ambulanssjukv årdaren, att bibeh ålla medicinska färdigheter och kunskaper, varit mycket sm å med lämnade beskrivningar om repetitionsutbildningar. En ambulanssjukv årdare som möter en livshotad medmänniska, med kravet att utföra en delegering som vederbörande inte gjort p å minst sju m ånader, upplever troligtvis en osäkerhet och tvekan inför uppgiften. Kanske är det s å att ambulanssjukv årdaren hellre avst år att behandla än att riskera n ågot p å grund av bristande erfarenhet. Detta skulle kunna medföra att patientsäkerheten inte ligger p å samma niv å som inom övrig hälso- och sjukv ård. Samtidigt bör det understrykas att det inte är själva överlämnandet av läkemedlet eller utförandet av den medicinska åtgärden som kräver högsta kompetens och erfarenhet. Snarare är det alla de beslut och ställningstagande som föreg år och följer efter behandlingen eller om det gagnar patienten att prioritera snabb transport till sjukhus istället för behandling som ställer mycket höga krav p å formell utbildning och erfarenhet av akutsjukv ård. Konsekvensen blir att delegeringsförfarande till icke legitimerad personal är en " återvändsgränd" för ambulansutvecklingen. I resultatet fr ån studien "Kärleksfull v ård i ambulanssjukv ård" finner Wahlin m fl (1995) vid intervju med ambulanspersonal endast 20 kritiska händelser av totalt 167, som belyser medicinska v årdhandlingar. Författarna (som utfört sin studie i N - län ) anser att orsaken till detta är, att i informationen till de som deltagit i studien ej tydligt framg ått att även medicinska v årdhandlingar ing år i kärleksfull v ård. I denna studie visas ett begränsat utförande av delegerade medicinska v årdhandlingar. Troligt var att även den begränsade möjligheten i själva utförandet bidrog till att ambulanspersonalen inte beskrev fler medicinska v årdhandlingar. För patienten kan det vara olyckligt kanske till och med ödesdigert om inte de delegerade v årdhandlingarna utförs. Det bör vara s å att var man än befinner sig i landet skall en god och säker omv årdnad garanteras även i ambulans. En omv årdnad där de v årdhandlingar, som krävs för situationen, utförs av personal som har b åde den formella utbildning och rutin som behövs. Internationella studier fr ån främst Tyskland och resultatet fr ån akutbilsverksamheten i P - län, visar att det föreligger ett behov av behandling med läkemedel prehospitalt vid till exempel sv årt astmaanfall, andningsstillest ånd efter heroinöverdos, insulincoma, status epilepticus, lungödem och hjärtsvikt (Meissner 1994, Köppel 1994, Schulz-Schaeffer m fl 1993, Axman 1994, Boekstergers 1994). Den utbildning som skall leda fram till ambulanssjukv årdarens reella kompetens att administrera läkemedel efter delegering är mycket skiftande. Huruvida huvudmännen med de beskrivna utbildningarna kom att n å upp till niv ån som bestäms i SOSFS 1995:8 g år inte att fastställa. Men mycket tyder p å att ambulanssjukv årdarna var l ångt ifr ån det krav som nu ställs avseende läkemedelshantering, läkemedlens egenskaper och risker vid användning samt kunskaper i patientbedömning, indikationer och journalföring. För att avgöra om de utbildningar som huvudmännen beskrivit är tillräckliga för delegering krävs troligtvis först ett avgörande ansvarsfall. Kanske ett argument för huvudmännen att lägga delegering av läkemedel p å legitimerad kompetensniv å? Vid genomg ång av kungjorda författningar och r åd som berör ambulanssjukv ården framkommer att föreskrift om formell utbildningsniv å för ambulanspersonal endast förekommer i SOSFS 1978:34. Detta innebär att formell utbildningsniv å omfattande mer än en 7-veckors grundkurs i ambulanssjukv ård är rekommendationer.
Detta kan kanske vara en förklaring till skillnaderna i utbildningsniv åer mellan de olika huvudmännen. Huruvida utbildningsniv åerna kan användas som en indikator p å hur l ångt ambulansutvecklingen n ått kan alltid diskuteras. Men otvetydigt har vissa sjukv årdshuvudmän kommit längre än andra i formell kompetenshöjning. Kanske skulle det vara en fördel för kontinuiteten i den nationella ambulanssjukv ården om Socialstyrelsen meddelade nya föreskrifter, om vilken kompetensniv å som minimum krävs för ambulansuppdrag där patienten har behov av mer medicinskt kvalificerade behandlingar/ åtgärder. I SOSFS 1995:8 rekommenderar Socialstyrelsens följande:
Enligt åliggandelagen 6 § är den som tillhör hälso- och sjukv årdspersonalen själv ansvarig för hur han eller hon fullgör sina arbetsuppgifter. Paragrafen kompletteras av förarbetena:
Av förarbetena framg år att den delegerandes ansvar ökar om delegerad uttrycker osäkerhet om sin förm åga att fullgöra uppgifterna. Kanske kan detta ocks å gälla när en delegerad inte utfört sin delegering under minst sju m ånader eller utfört delegeringen endast ett begränsat antal g ånger under denna period? Med andra ord en situation där en ursprungligen tillräcklig kompetens inte kunnat vidmakth ållas. R - län har uppgivit totalt 37 fast anställda ambulanssjukv årdare. Det ligger utanför denna studie att beskriva vilken typ av organisation som föreligger, men en trolig förklaring till R - läns förh ållandevis l åga andel fast anställda ambulanssjukv årdare kan vara brandk årsbaserad organisation i vilken personalen har rotationstjänstgöring mellan brand- och ambulanstjänst. Antagandet styrks med den ansenligt höga andelen intermittent anställda ambulanssjukv årdare. I en s ådan organisation är möjligheterna att vidmakth ålla erh ållna kunskaper än mer begränsade. Samtidigt som det ocks å krävs kostnads- och resurskrävande reellt kompetenshöjande utbildning till betydligt fler personer än vad som krävs i en renodlad ambulansverksamhet. Hulth-Backlund (1994) analyserar följande om ambulanssjukv ården i Stockholms län:
Enligt Socialstyrelsens uppfattning bör ambulanssjukv ården differentieras med hänsyn till bland annat kraven p å medicinska kunskaper. Hulth-Backlund (1994) förklarar att det bör understrykas att de medicinska åtgärder som kan bli aktuella m åste föreg ås av korrekt diagnos och ordination, som m åste baseras p å medicinska kunskaper förvärvade genom formell utbildning och erfarenhet av akutsjukv ård. Detta innebär att andelen sjuksköterskor i svensk ambulanssjukv ård borde öka inom en snar framtid. Samtidigt som det ocks å borde ske en förändring där den traditionella verksamhetsformen "alla skall göra allt" ersätts med speciella akutenheter där legitimerad personal ing år i besättningen. Karlsson (1994) beskriver schematiskt hur en differentierad organisation kan se ut när verksamheten delas upp i en transport- och en renodlad akutsjukv årdsdel:
Denna studie har haft som syfte att kartlägga det delegeringsförfarande som tillämpades innan Socialstyrelsen införde sin begränsning. Det hade varit önskvärt att fler än en (1) huvudman av fem hade möjlighet att redovisa användandet av delegeringarna. Samtidigt är det förv ånande att endast en (1) huvudman av fem kan beskriva vad delegeringsförfarandet kostade. Ett delegeringsförfarande som verkar vara en " återvändsgränd" för ambulansutvecklingen. Uppgifterna om att ambulanspersonalen inte utfört sina delegeringar, är mycket alarmerande i skenet av att det finns all anledning att förmoda, att delegeringsförfarandet lever kvar i tämligen oförändrad omfattning. I remissvar, som tillställdes Socialstyrelsen inför begränsningen av delegeringsförfarandet, skrev SFAI (Svensk Förening för Anestesi och Intensivv ård) efter samr åd med FLISA (FÖRENINGEN för LEDNINGSANSVARIGA inom SVENSK AMBULANSSJUKV åRD) följande:
Det förefaller som att de ansvariga för ambulanssjukv ården var nöjda med delegeringsförfarandet i kombination med fortsatt satsning p å reellt kompetenshöjande utbildning. En uppfattning som f år stöd av resultatet i denna studie. Självfallet föranleder detta ett krav p å nya studier. Det finns i Sverige alldeles för f å uppföljningar av resultat och kvalitet fr ån den medicinska verksamhet som vi idag benämner ambulanssjukv ård eller prehospital akutsjukv ård. Enda i längden h ållbara sättet att leverera ett p ålitligt beslutsunderlag till beslutsfattarna är vetenskapliga undersökningar. Hade vi s ådana studier att tillg å, och tillräckligt med bakgrundsfakta för att kunna värdera om resultaten är tillämpbara, skulle det vara lättare för beslutsfattarna att avgöra vad som är sakligt motiverat avseende bland annat behandlingsrutiner, delegeringsförfarande, utbildningsniv åer och verksamhetsformer. |
Axmann C, (1994): Diabetologische Notfälle i Arzt im Rettungsdienst, J.S Kontokollias m fl, Stumpf & Kossendey, Edelwecht 1994; ISBN 3-923124-55-4 |
Bilagorna till studien finns i Word 7.0 för Windows format och kan hämtas hem i filen bilaga.doc
| |
<<<<<<<< Detta är arkivmaterial >>>>>>>> | |