<<<<<<<<    Detta är arkivmaterial    >>>>>>>>

Allvarliga ambulansbrister i Sk åne
- ambulanssjuksköterska sl år larm till regionledningen


Sedan årsskiftet 99/00 bedrivs all ambulanssjukv ård i Region Sk åne p å entreprenad. Största entreprenör är Falck Ambulans AB. Ambulansforum/PAM har fr ån f d ambulanssjuksköterskan Rasmus Stjernqvist erh ållit ett öppet brev samt avvikelserapport m m, som han tillsänt ansvariga politiker i Region Sk åne. Du kan härunder läsa hans material. Ambulansforum/PAM har även tillsänt regionens centrala ambulansledning och högsta politiker, Falck Ambulans AB, SOS Alarm AB, Kristianstad kommun och Socialstyrelsen, artikeln i sin helhet för att f å kommentar. Kommentarer som lämnats finns längst ned p å sidan eller klicka här.

Redaktionen


Till ansvariga politiker i Region Sk åne

Vad blev resultatet när ambulanssjukv ården omorganiserades och övergick till privata entreprenörer? Blev det den kvalitetshöjning och förbättring av den prehospitala v ården i Region Sk åne som var meningen? För det första är det bara att konstatera att det återst år inte mycket av den ursprungliga ambulanssjukv årdsledningen. En efter en har fallit bort, och detta i den s å viktiga inkörningsfasen av den nya ambulansorganisationen i Sk åne. Detta är mycket olyckligt och ger kanske en del av förklaringen till varför det ser ut som det gör, men det är absolut inte ursäktande. Istället borde detta s k "bortfall" analyseras. Var det schismer som omöjliggjorde att gruppen inte kunde samarbeta eller berodde det p å n ågot annat?

Region Sk åne behandlingsanvisningar, som utarbetades och infördes av den nya ambulanssjukv årdsledningen, gör s å att i stora delar av Sk åne har detta resulterat i en försämring av den prehospitala v ården och möjligheterna till en framg ångsrik farmakologisk behandling av akut sjuka. Detta är tvärtemot vad som var syftet och meningen med denna nya ambulansomorganisationen. Jag är väl införst ådd med att detta ger en stor kvalitetsförbättring i gamla Malmöhus län, men detta försvarar inte den försämring som resultatet av detta blir i gamla Kristianstads Län. Kristianstads läns ambulanssjukv ård har varit bland de ledande i Sverige och hade en uppbyggnad och struktur som m ånga fäste sina blickar p å och hade som förebild.

Jag ser idag signaler som g år stick i stäv mot de s å lovvärda planerna som Region Sk åne befäste med den stora konkurrensutsättningen och upphandlingen av ambulanssjukv ården. Där säges m ånga vackra ord, ord som man inte kan känna igen nu 6 m ånader senare. Här formulerades regler och krav. Regler och krav som man ej med den största goda vilja kan känna igen. Var blev de goda föresatserna och strävan av att bygga upp den bästa ambulanssjukv ården i Sverige av? Nej, det blev som sagt inte som man hade föresatt sig. Det blev en betydligt dyrare ambulanssjukv ård med ett sämre utfall för patienten, (i varje fall i gamla Kristianstads Län) än den som bedrevs innan. Region Sk åne skrev i sitt anbudsunderlag under punkten 8.3.1. Konkurrensutsättningsmodell:
"Driften av all ambulanssjukv ård i Region Sk åne konkurrensutsätts vid ett och samma tillfälle. Huvudmannen f år en unik möjlighet att utforma och ställa likalydande krav p å verksamheten oavsett var i Sk åne den bedrivs. I förlängningen erbjuder detta ocks å mycket goda förutsättningar att följa upp och jämföra verksamheten i de olika ambulansdistrikten".

Denna möjlighet har man redan försuttit. Kontrollsystemet fungerar inte, styrsystemet fungerar inte, utan de olika entreprenörerna struntar i Region Sk åne och g år sina egna vägar. Här har redan uppn åtts s å stora skillnader, att man riskerar en total olik ambulanssjukv ård i de olika entreprenörsomr ådena, d v s med ett helt motsatt resultat än vad som var konkurrensutsättningsmodellens m ål.

Jag vädjar till ansvariga politiker, ta Ert ansvar, detta är en alltför viktig del av sjukv ården och vi har alla ett stort ansvar för att denna fungerar s å bra som det bara är möjligt. Sopa inte problemen under mattan, utan ta tag i dem nu innan skadan blir för stor. Jag efterlyser en kontroll av vad man har f ått för sina pengar - lever entreprenörerna upp till sina åtaganden? Jag misstänker att Region Sk åne betalar ett alltför högt pris i förh ållande till vad man f år i utfall. Jag kan inte p åst å att alla entreprenörerna inte lever upp till de utfästelser och krav som Region Sk åne ställt, men jag vet att alla inte följer dessa. Jag efterlyser en revision av ambulanssjukv årdens verksamhet, d å här finns starka själ att misstänka att kraven inte uppfylls. Vi skattebetalare och framförallt patienterna f år s åledes inte de tjänster och varor som det betalas för.

Jag kan som exempel beskriva Falcks ambulansverksamhet efter 6 m ånaders entreprenad.

  1. Man följer inte arbetstidslagen. Man har helt enkelt för f å vikarier och l åter dessa och extraknäckande ordinarie personal arbeta för l ånga pass, det kan vara dubbla pass i upptill 48 timmar i sträck. Vikarier har jobbat upptill 270 timmar i m ånaden. De arbetar p å olika arbetsställen (man hoppar fr ån station till station), detta försv årar kontrollen av deras arbetstider och riskerar b åde deras egen hälsa, arbetskamraternas hälsa och inte minst patientens säkerhet. Vi ser hur semesterplaneringen ser ut. Det är m ånga arbetspass som är vakanta och som m åste ersättas med personal som redan jobbar heltid. Det skulle vara mycket intressant att f å kontrollera övertidsuttaget för viss personal. Denna har med allra största säkerhet överskridits redan efter 3-4 m ånader.
  2. Man bryter mot ing ångna kollektivavtal. Falck har sina egna regler och bryr sig inte om att h ålla ing ångna avtal. Som exempel: Heltidsanställda som arbetar extrapass betalas inte avtalsmässig lön utan f år endast hälften s å mycket som de skulle haft om Falck hade följt avtalet.
  3. Internkontroll finns ej. Det finns inga rutiner framtagna vid tillbud.
  4. Bristande rutiner för det vardagliga arbetet, att det fungerar n ågorlunda är tack vare personalens rutin och ansvarskännande. Kvalitetstänkandet är borta, och i förlängningen riskerar detta s åväl patientsäkerheten som personalens möjlighet att utföra ett säkert och tillfredsställande arbete.
  5. För f å vikarier. Anställer vikarier m ånad för m ånad. Felaktig kompetens. Man anställer personal som inte uppfyller Region Sk ånes krav.
  6. Brist p å arbetsledning p å vissa ställen och p å de ställen arbetsledning finns är kompetensen för l åg.
  7. Man bryter mot avtalet med Region Sk åne när man köper in ambulanser som inte uppfyller kraven och sedan tvingar personalen att köra med dessa, trots att personalen upplyst b åde Falck och ambulanssjukv årdsledningen om att detta är högst olämpligt och en fara för patienten. När man gör s å här, struntar i bestämda ing ångna avtal, köper in ambulanser som inte h åller m åttet därför att de är billiga, och inte köper in s ådana ambulanser som man faktiskt har f ått betalt av fr ån Region Sk åne, ja d å verkar det som om vinsten är den viktigaste ledstjärnan för Falck.
  8. Kontrollsystemen fungerar inte. Detta gäller b åde Falck och Region Sk åne. Region Sk ånes ambulanssjukv årdsledning utövar ingen eller bristfällig kontroll. Hade ambulanssjukv årdsledningen använt sig av dessa styrinstrument i form av anbudsunderlag och ing ångna avtal s å hade m ålet med konkurrensutsättningen n åtts.
  9. Kompetensen i ambulanserna har sänkts eftersom ett flertal sjuksköterskor har slutat eller valt att inte g å över till Falck. Detta beroende p å de försämrade arbetsvillkor som Falck erbjöd. Falck annonserar efter sjuksköterskor i Sk åne och f år m ånga svar, men Falck väljer att lägga sina anställningsvillkor och lönebild p å en s å l åg niv å att man slipper att anställa erforderlig kompetens. Istället skyller man ifr ån sig med att det inte g år att rekrytera ur denna personalgrupp, här är stor brist säger man. Visst är det brist men här fanns m ånga som var intresserade för arbete inom ambulanssjukv ården. Men med detta utstuderade sättet slipper man att anställa dessa och p å s å sätt tjänar Falck ännu mer pengar, p å patienternas bekostnad.
  10. Önskem ålet och kravet med entreprenaden är väl att denna skall utvecklas och ge ett positivt utfall b åde i fr åga av kvalitet och patientsäkerhet. Utveckling och inte som nu att endast förvalta och lägga sig p å en miniminiv å. Ordet förvalta är även det ett för starkt ord att ta till, nedrusta är mer lämpligt. Det är just det som har skett, arbetsmiljömässigt, utrustningsmässigt och kompetensmässigt.

Sammantaget utgör detta entreprenörsmannaskap en stor risk för den framtida s å viktiga utveckling av det som vi alla vill värna om, det s å m ånga g ånger livsavgörande första omhändertagandet av sv årt sjuka eller skadade människor.

Än en g ång vill jag vädja till Er som ansvariga politiker, l åt inte detta f å fortsätta!

Med vänliga hälsningar

Rasmus Stjernqvist
F d ambulanssjuksköterska,
Kristianstads län


Läs Yrkesinspektionens inspektionsmeddelande genom att klicka här.

För att läsa Yrkesinspektionens inspektionsmeddelande krävs:


Anmälan/Avikelserapport

Anledning: SOS Alarm har ej ställt tillgänglig optimal kompetens till förfogande vid ambulansinsats

Larmprotokoll: XXXX-06-XX-XXX

Händelseförlopp: Natten den X/6 ca kl: 01.45 kallas undertecknad sjuksköterska tillsammans med larmpersonal A A till kvinnlig patient f.-31 boende p å Näsby bostadsomr åde. Det är oklart vad som har inträffat.

Vid v år framkomst till adressen p åträffas patienten sittande i sin soffa med uttalad kraftig dyspnè med försök till att inhalera via sin Pari-Boy. Patienten har även kliniska symtom som kallsvettig, blek och cyanos. Jag ber A A tillkalla ambulans och uttrycker önskem ål om att finns det n ågon sjuksköterska p å ledig ambulans är det den som skall skickas.

Under tiden A A blir intervjuad av larmoperatör undersöker jag patienten och försöker f å en anamnes. P å grund av att patienten är av utländsk härkomst och har sv åra andningsproblem blir det sv årt att f å  fullständiga uppgifter.

A A p åtalar för larmoperatör att vi inte känner patienten mer än via larmkortet. Där framg år det att patienten har diabetes, men det aktuella problemet är att patienten har sv årt att andas.

Larmoperatören säger att sjuksköterska finns p å ambulansen och att den kommer att skickas. Vidare undrar larmoperatören om ambulansen behöver komma med bl åljus? Mitt svar p å detta är ett självklart ja!

Under min undersökning av patienten görs följande fynd:

AT: Blek, kallsvettig, cyanos
BLTR:
170/80
PULS:
110-120
AUSK PULM:
0-andningsljud hö sida, nedsatt andningsljud vä sida.

Tillsammans med undersökningsfynd och medicinaskar, syrgaskoncentrator och inhalator, misstänker jag att patienten eventuellt kan ha en kronisk respiratorisk insufficiens.

Det är min bedömning att patienten är i ett livshotande tillst ånd och behöver en snabb insats av bl a läkemedel typ Inj. Teofyllin och Inj. Betapred.

Dessa läkemedel finns i ambulansen och en ambulanssjuksköterska har rätt att administrera dessa.

Jag har som kommunsjuksköterska ej tillg ång till dessa läkemedel och ej heller n ågon delegering att administrera dessa. Det enda jag kunde göra i detta fall var att upprätta en fri venväg, vilket ocks å skedde.

I avvaktan p å ambulans ringer jag till akutmottagningen, Centralsjukhuset i Kristianstad (CSK) och rapporterar till sjukskötare, H H, att en d ålig patient med sv åra andningsproblem snart är p å väg till dem i ambulans.

Ambulans SDL 9XX anländer med personal B B och C C som b åda besitter undersköterskekompetens, allts å ingen sjuksköterska.

B B och C C gör ett korrekt och professionellt omhändertagande inom deras kompetensomr åde, men pga av avsaknad av sjuksköterskekompetens kan de ej ge adekvata läkemedel.

Vid ankomst till sjukhus visar det sig att patienten har ett saturationsvärde p å 64% och f år bl a just Inj. Teofyllin och Inj. Betapred. Patienten inlägges p å hjärtintensiven.

D å ambulansen lämnat adressen med patienten ringer jag upp SOS Alarm och ber att f å tala med den larmoperatör som tagit emot v årt samtal.

Jag talar med larmoperatör D D och jag ifr ågasätter varför ambulansen med sjusköterskekompetens uteblivit? Jag f år till svar att "du har ingen rätt att bestämma vilken ambulans som skall komma" och att "s å fungerar inte ambulanssjukv ården". Vidare säger D D att "vi har inga direktiv att larma ambulans med sjuksköterskekompetens före n ågon annan".

Jag p åtalar för D D att jag själv har m ång årig erfarenhet av ambulanssjukv ård som ambulanssjuksköterska och att s åvida de inte f ått n ågra nya direktiv efter årsskiftet 99/00 s å gäller väl de gamla som innebär att om n ågot uppdrag kräver sjuksköterskekompetens skall "turordningen" bortses ifr ån och kompetent personal skickas. D D hävdar att n ågra s ådana direktiv aldrig funnits och hänvisar mig till driftsledare E E.

Under mitt samtal med driftsledare E E visar det sig att han har samma inställning som larmoperatör D D. Jag p åtalar min egen erfarenhet av ambulanssjukv ård och jag ber E E ta fram de direktiv som säger att de inte f år skicka n ågon annan bil än den som "st år i tur". Han skall göra s å och lovar att höra av sig d å han funnit dem.

Efter ca 30 min ringer E E upp och säger att han talat med F F som är beredskapsansvarig för Falck Ambulans AB, station Kristianstad, som ger SOS Alarm rätt ifr åga om utlarmning av ambulans som "st år i tur".

Jag ifr ågasätter d å om "sunt förnuft" inte f år r åda, om det behövs sjuksköterska för behandling av min patient och man har tv å ambulanslag skall det lag som besitter sjuksköterskekompetens självklart larmas ut?  P å detta svarar E E att "sunt förnuft" inte finns i ambulanssjukv ården och f år mitt medh åll sett utifr ån den aktuella situationen.

Vi avslutar samtalet d å E E inte kan finna utlarmningsdirektiven och jag informerar att jag kommer att anmäla händelsen.

P å ambulansstationen ligger personalen p å SDL 9XX sovande hela natten, p å denna bil finns specialistsjuksköterska G G.

Jag bedömer händelsen som mycket allvarlig, d å man fördröjt medicinska åtgärder till en patient som var i ett livshotande tillst ånd. Det är min uppfattning att hade patienten varit boende längre bort fr ån CSK är det stor risk för att hon inte hade överlevt.

Jag ställer mig djupt fr ågande till de direktiv som SOS Alarm p åst år gäller, att inte f å larma ambulans med sjuksköterskekompetens bara för att de inte st år "p å tur"?  För mig, och säkert ocks å för regionens inv ånare, är det fullständigt oväsentligt vilken "turordning" ambulanserna kör, all rimlighet och logik talar för att högsta kompetens åker p å de akuta uppdragen.

Jag vill att det klarläggs vilka regler som gäller för utlarmning av ambulans d å sjuksköterskekompetens erfordras samt att dessa regler meddelas berörd personal. Vidare yrkar jag att det utreds varför utlovad ambulans med sjuksköterskekompetens ej sändes ut till det aktuella fallet.

Rasmus Stjernqvist
Anestesisjuksköterska
Vik. Kommunsjuksköterska

Norra omr ådet, Kristianstad kommun


Kommentar fr ån Falck Ambulans AB

Tack för er förfr ågan. Vi avböjer dock att kommentera.
Med vänlig hälsning
Roland Berndt
Informationschef
Falck Sverige AB

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Kommentaren publicerad 2000/08/17

Kommentar fr ån Sven-Erik Bergkvist (s), gruppledare för socialdemokraterna i Region Sk åne

Upphandlingen av ambulanssjukv ården i Region Sk åne är ett misslyckande. Jag har vid ett flertal tillfällen pekat p å riskerna med den upphandling som den borgerliga regionledningen i Region Sk åne genomfört. Detta gäller för övrigt hela den privatiserings och konkurrensutsättningspolitik som bedrivs av de borgerliga partierna i region Sk åne.

Tyvärr vittnar brevet fr ån en ambulanssjuksköterska om att mina farh ågor besannats. S åväl Carl Sonesson (m) som Marita Sander-Schale (fp) har tillbakavisat den kritik som jag har framfört och till och med gjort om principerna för upphandlingen just för att en och samma entreprenör skulle kunna f å avtal för en stor del av ambulanssjukv ården i Sk åne.

Det socialdemokratiska förslaget, som röstades ner av den borgerliga majoriteten, gick ut p å att tv å (Nordöstra- och Sydöstra Sk ånes sjukv årdsdistrikt) av de fem distrikt som Region Sk åne är indelat i skulle ha en ambulanssjukv ård som bedrevs i egen regi , det vill säga av Region Sk åne. I tv å distrikt skulle Räddningstjänsten ha ansvar för ambulansverksamheten och ett distrikt skulle g å till en privat entreprenör. Detta, menar jag, skulle innebära dels att Region Sk åne beh åller egen kompetens inom omr ådet, dels att det blir enklare att utvärdera och jämföra kvaliteten inom ambulanssjukv ården.

De borgerliga partiernas företrädare har konsekvent avvisat min kritik av upphandlingen och ocks å tillbakavisat mina p åst åenden om att ambulanssjukv ården har blivit betydligt dyrare genom den upphandling som har gjorts. Istället hävdar Carl Sonesson och Marita Sander-Schale att kostnaderna visserligen har ökat men att detta har inneburit en kraftigt förbättrad kvalitet och trygghet i den sk ånska v ården. Jag delar ambitionen att höja kvaliteten inom ambulanssjukv ården med bland annat ny teknik och kompetenshöjning för personalen. Däremot tror jag inte att den upphandling som gjorts är rätt sätt att uppn å denna kvalitetshöjning.

Brevskrivaren efterlyser en revision av ambulanssjukv årdens verksamhet. Jag delar den åsikten och har därför, i regionfullmäktige den 8/2 2000, ställt en fr åga till Carl Sonesson om han är beredd att ta initiativ till en granskning av upphandlingen och dess ekonomiska effekter. N ågon s ådan granskning verkar den borgerliga majoriteten dock inte vara intresserad av.

När det gäller avvikelserapporten s å har det kommit kritik även fr ån andra h åll mot att den kompetens som finns inte används p å rätt sätt. Detta är allvarligt och m åste omg ående undersökas av ambulanssjukv årdsledningen. Jag förutsätter att den politiska majoriteten i Region Sk åne tar ett s ådant initiativ och jag tänker ocks å bevaka att s å sker.

Avslutningsvis kan jag garantera att jag kommer att följa utvecklingen inom ambulanssjukv ården i Region Sk åne mycket noggrant. En redovisning av vad upphandlingen lett till för ekonomiska och kvalitetsmässiga effekter m åste fram.

Sven-Erik Bergkvist (s)
Gruppledare för socialdemokraterna i Region Sk åne

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Kommentaren publicerad 2000/08/17

Kommentar fr ån Socialstyrelsen

Nina Rehnqvist har vidarebefordrat brev och avvikelserapport betr "Allvarliga ambulansbrister i Sk åne" till mig och jag ber att f å göra följande kommentar:

Jag kommer att överlämna denna anmälan till berörd tillsynsenhet (RTM). S åvida de inte p å annat sätt tagit del av beskrivningen av händelsen blir det sedvanlig utredning genom t.ex. begäran om yttrande fr ån kanske i första hand SOS Alarm. Även brevet till politikerna inneh åller s ådant som gör det rimligt att tillsynsenheten överväger n ågon form av verksamhetstillsyn. N ågra delar verkar mera beröra Yrkesinspektionen men det finns inslag som berör Socialstyrelsens tillsynsomr åde.

Med vänlig hälsning

Lennart Rinder
Avdelningschef
Tillsynsavdelningen
Socialstyrelsen

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Kommentaren publicerad 2000/08/21

Kommentar fr ån regionr ådet Marita Sander-Schale (fp)

Fr ån f d ambulanssjuksköterskan Rasmus Stjernqvist har Regionledningen för Region Sk åne f ått en avvikelserapport och ett brev om ambulanssjukv ården i Sk åne. Dessa har nu ocks å publicerats i Ambulansforum, som ber bl a Regionledningen om en kommentar inom en vecka.

En vecka är dock för kort tid för ett ordentligt underbyggt svar, som de synpunkter som Rasmus Stjernqvist framför i sitt brev självklart kräver. Som i regionledningen speciellt ansvarig politiker för ambulanssjukv ården har jag direkt efter hans rapport respektive brev tagit kontakt med ambulansledningen och f år inom kort en återrapportering.

Inte minst i media framställs synpunkter eller kritik mot verksamheter oftast som n ågot negativt. Men man kan ju ocks å se det positivt, som värdefulla synpunkter som gör att vi kan förbättra verksamheter.

Vad avvikelserapporten beträffar har åtgärder redan vidtagits.

Med vänlig hälsning
Marita Sander-Schale
Regionr åd (fp)

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Kommentaren publicerad 2000/08/22

Följande har inte kommenterat:

Carl Sonesson (m), ordförande i regionstyrelsen.

Göran Harrysson, ambulanschef Region Sk åne.

Hans Reschke, platschef SOS Alarm Sk åne.

Niels Eric Heilert, Omsorgsförvaltningen, Kristianstad kommun

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Kommentaren publicerad 2000/08/30

Socialstyrelsens beslut med anledning av anmälan fr ån enskild

Datum för beslut: 2001-05-08

Anmälare:

Ambulansforum/PAM

Berörda enheter:              

Ambulanssjukv ården Kristianstad, Falck Ambulans AB Sk åne och

SOS Alarm AB

Patient:

Kvinna, född 1931

Tidpunkt för händelsen:

2000-06-07

ANMÄLAN
Till Socialstyrelsens regionala tillsynsenhet i Malmö inkom 2000-08-22 handlingar fr ån verksledningen gällande yttrande om allvarliga ambulansbrister i Sk åne. Till Ambulansforum/PAM hade en leg. sjuksköterska inkommit med dels generella fr ågor ang ående ambulansverksamheten i Sk åne, dels relaterat ett specifikt fall. Det är det senare, som utreds i detta ärende.

Sjuksköterskan RS vikarierade som kommunsjuksköterska i Kristianstad och kallades 2000-06-07, klockan 01.45 tillsammans med ett v årdbiträde till en kvinna, född 1931. De p åträffade patienten, som hade uttalade andningssv årigheter, och undersökte henne. Hon var kallsvettig, blek och cyanotisk. Kommunsjuksköterskan bad biträdet tillkalla ambulans och uttrycka en begäran om en sjuksköterskebemannad s ådan. Man redogjorde bl.a. för att andningssv årigheter var för handen. Larmoperatören p å SOS Alarm AB skulle skicka en ambulans med sjuksköterska, men undrade om ambulansen behövde komma med bl åljus. P å detta svarade kommunsjuksköterskan "Ja". Fortsatt undersökning av kommunsjuksköterskan visade, att patienten inte hade n ågot andningsljud p å höger sida och att det p å vänster sida var nedsatt. Patientens tillst ånd bedömdes som livshotande. Snabb insats med läkemedel var nödvändig. Kommunsjuksköterskan hade ej tillg ång till adekvata läkemedel och ej heller n ågon delegering att administrera s ådana. Det enda han kunde göra var att sätta en n ål i en ven p å patienten. I avvaktan p å ambulansen ringde han till akutmottagningen p å centralsjukhuset i Kristianstad och rapporterade, att en patient med sv åra andningsproblem och diabetes snart skulle vara p å väg in till dem i ambulans.

Ambulansen, som kom, var inte bemannad med sjuksköterska utan med ambulansjukv årdare (undersköterskekompetens), vilka inte hade kompetens för att ge adekvata läkemedel. Vid ankomsten till sjukhuset i Kristianstad hade patienten ett saturationsvärde p å 64 %. Hon inlades p å hjärtintensiven och erhöll adekvat behandling.

Vid samtal med larmoperatören p å SOS Alarm AB ifr ågasatte kommunsjuksköterskan varför den sjuksköterskebemannade ambulansen uteblivit. Han fick d å svaret, att han inte hade n ågon rätt att bestämma vilken ambulans, som skulle komma. Han fick ocks å bl.a. veta, att larmoperatörerna inte hade n ågra direktiv om att larma ambulans med sjuksköterska före n ågon annan. Sjuksköterskan, som själv hade m ång årig erfarenhet som ambulanssjuksköterska, p åtalade d å, att om de inte f ått nya direktiv efter årsskiftet 1999/2000, borde de gamla direktiven gälla, innebärande att turordningen vid behov kunde bortses ifr ån, s å att kompetent personal kunde skickas. Larmoperatören hävdade d å, att n ågra s ådana direktiv aldrig funnits samt hänvisade till driftledaren p å SOS Alarm AB i Malmö. Vid kontakten med driftledaren fick han samma svar. Han fick även senare besked om, att den ambulans, som st år i tur skall skickas ut. N ågon hänsyn till sjuksköterskebehov gjordes s åledes inte. Personalen p å den ambulans, som var sjuksköterskebemannad, l åg, enligt kommunsjuksköterskan, och sov hela natten.

Kommunsjuksköterskan har gjort bedömningen, att den, enligt honom, felaktiga utalarmeringen, fördröjde medicinska åtgärder till en patient, som var i ett livshotande tillst ånd. Om patienten hade bott längre ifr ån sjukhuset är det, enligt kommunsjuksköterskan, stor risk för att patienten inte hade överlevt. Kommunsjuksköterskan ställer sig fr ågande till de direktiv, som SOS Alarm AB rättat sig efter, vilka innebär, att man inte f år larma en ambulans med sjuksköterskebemanning, trots att behov finns, bara för att den inte st år p å tur.

UTREDNING
Socialstyrelsen begärde 2001-01-19 in kompletterande upplysningar fr ån kommunsjuksköterskan RS. Dessa upplysningar inkom 2001-02-12.

Socialstyrelsen har 2001-02-21 begärt in yttranden fr ån t.f. ambulanschefen Göran Harrysson, (Region Sk åne), platschefen Hans Reschke (SOS Alarm AB) och stationsledaren Jörgen Cederholm (Falck Ambulans AB Sk åne).

SOS Alarm AB

SOS Alarm AB inkom med sitt yttrande 2001-03-12. Av detta framg år, att det vid tidpunkten för den aktuella händelsen inte fanns n ågon instruktion eller n ågot direktiv, som larmoperatören kunde stödja sig p å, för att fr ång å den generella instruktionen för hur ambulanserna skulle dirigeras. Det framg år av den till yttrandet bifogade rutinen, att olika former av utlarmning skedde beroende p å om det gällde en ambulans fr ån Kristianstad/Simrishamn eller om det gällde en ambulans fr ån Hässleholm/Ängelholm. I det senare omr ådet kunde larmoperatören fr ång å turordningen för att f å ut en sjuksköterska p å speciella typer av larm, t.ex. trafikolyckor, hjärtstopp, drunkning. S å kunde dock inte ske i Kristianstad, där följande skulle ske vid prioritet 1 och d å det inte fanns sjuksköterska i ambulansen:"Larmas sköterskan p å akuten, L811 och akutbil M997 alt. sköt L841 enligt grundinstruktion."

I dokumentationen fr ån SOS Alarm AB kan utläsas, att L906 (=den aktuella ambulansen) och L811 (=sköterskan p å akuten) varit förem ål för n ågon åtgärd klockan 02:15:44. Bara L906 finns sedan med i den fortsatta dokumentationen. N ågon akutbil (M997) alternativt sköterska L841 larmades ej.

Kompletterande uppgifter har 2001-03-21 inhämtats per telefon genom driftassistenten LL, SOS Alarm AB, Malmö. Beteckningen L811 st år för en sjuksköterska p å sjukhuset i Kristianstad, vilken kunde hämtas upp av ambulansen. Denna sjuksköterska tjänstgjorde dock endast dagtid, dvs mellan klockan 0700 och 1700. L841 var en sjuksköterska p å Simrishamns lasarett, vilken kunde hämtas upp vid larm i Simrishamnsregionen. Hon var inte aktuell att ta i anspr åk för ett larm i Kristianstad. Akutbilen M997 var stationerad i Ystad och var inte heller aktuell att ta i anspr åk. I Kristianstad fanns inte n ågon akutbil alls.

Socialstyrelsen begärde 2001-03-21 in kompletterande yttrande fr ån SOS Alarm AB, varvid vissa fr ågor ställdes till den aktuella larmoperatören. Yttranden inkom 2001-04-05 fr ån driftledaren CS och larmoperatören ALG. Den senare var vid det aktuella tillfället under utbildning. Hon minns inte n ågonting fr ån samtalen vid den aktuella utlarmningen. Hennes handledare vid det aktuella tillfället har slutat p å SOS Alarm AB.

Driftledaren CS meddelade, efter kontroll med Falcks Ambulans i Kristianstad, kommunsjuksköterskan, att det inte fanns n ågon instruktion, som bröt den d å gällande "turordningsregeln". Det är hans uppfattning idag, att ärendet handlades efter de instruktioner, som fanns vid det aktuella tillfället.

N ågra bandinspelningar fr ån den aktuella natten finns inte längre kvar.

 

Falck Ambulans AB Sk åne

Regionchefen för Falck Ambulans AB Sk åne (UK) har 2001-03-14 inkommit med ett yttrande, vilket även innefattade yttranden fr ån stationschefen i Kristianstad (JC) och de ambulanssjukv årdare (AT och RP), som utgjorde bemanning p å den ambulans, som den aktuella natten hämtade patienten och tog henne till sjukhuset i Kristianstad.

UK har bl.a. framfört, att Falck Ambulans i avtal med Region Sk åne har förbundit sig att tillhandah ålla sjuksköterskekompetens vid ambulansuppdrag. Kravet, att en vidareutbildad sjuksköterska skall finnas i varannan akutambulans, skall vara genomfört till år 2002. Falck Ambulans har vidare i avtal med Region Sk åne förbundit sig att följa larmcentralens dirigeringsanvisningar. SOS Alarm AB framförde vid det aktuella tillfället inte n ågon begäran till Falck Ambulans om sjuksköterskekompetens vid det aktuella uppdraget.

JC anger, att han som beredskapsansvarig blev uppringd av SOS Alarm AB i Malmö, efter det att uppdraget med patienten med andningsbesvären avslutats. Enligt SOS Alarm AB hade uppringaren krävt, att det skulle skickas en ambulans med en vidareutbildad sjuksköterska. Enligt JC hade all personal, som var i tjänst den aktuella natten, "b åde kunskap, kompetens och delegering för att behandla andningsbesvär och diabetes". Ärendet var avslutat och patienten p å sjukhus, när han fick samtalet, varför han anser, att hans bedömning inte kunnat p åverka fallet. Vid tiden för det aktuella ärendet fanns inga rutiner om att p å begäran utifr ån skicka personal med speciell utbildning.

Ambulanssjukv årdaren AT har i sitt yttrande uppgivit, att man fick larmet klockan 0215, natten 2000-06-07. Uppdraget gällde en patient med andningssv årigheter. Man fann patienten andningsp åverkad och cyanotisk. Man fick rapport av kommunsjuksköterskan p å platsen. Patienten behandlades "enligt v åra delegeringar och behandlingsdirektiv". Kopia p å ambulansjournalen har bifogats yttrandet. Man lämnade hämtstället klockan 0234 och var p å sjukhuset klockan 0239, där medicinläkare mötte upp.

Den andre ambulanssjukv årdaren (RP) har i sitt yttrande givit likalydande uppgifter som AT. Det var RP som för dagen var v årdare i ambulansen. Han beslutade om förberedelse för snabb transport till sjukhuset i Kristianstad, d å han bedömde patientens behandlingsbehov vara utanför hans delegationsniv å. Patienten befann sig, enligt honom, i ett livshotande tillst ånd.

Ambulansjournalen visar, att patienten behandlats med syrgas p å mask samt erh ållit 4 ml Inspiryl (2,5 mg/ml). Patientens allmäntillst ånd har p å en skala fr ån 1-5, där 5 = död, betecknats med 4.

 

Region Sk åne

T.f. chefen för ambulanssjukv ården i Region Sk åne (GH) har 2001-03-20 inkommit med ett yttrande samt kopia p å rutiner fr ån 2000-06-26 för utalarmering av sjuksköterskor i ambulansverksamheten.

 

VIDTAGNA OCH/ELLER PLANERADE åTGÄRDER

SOS Alarm AB har meddelat, att man, efter det att händelsen blivit känd via avvikelserapport, tog initiativ till att kompletterande direktiv utarbetades fr ån Region Sk åne. Dessa nya direktiv innebär, enligt SOS Alarm AB, att uppdrag av den typ, som var för handen i det aktuella fallet, nu kan handläggas p å ett för patienterna mera fördelaktigt sätt. Rutinen, som har tillställts Socialstyrelsen, är utfärdad 2000-06-26, dvs drygt tv å veckor efter den aktuella händelsen, och innebär, att larmoperatörerna fr ån ambulansstationerna i Kristianstad, Hässleholm, Ängelholm och Simrishamn, vid uppdrag med prioritet 1, kan larma ambulans med sjuksköterska, oavsett turordning, jour eller liknande. Enligt instruktionen kan utalarmering av ambulans med sjuksköterska ske vid n ågot av följande tillfällen:

·        Vid prio 1 uppdrag d å beställaren är högre medicinsk kompetens, läkare eller sjuksköterska, begär eller efterfr ågar sjuksköterska med vidareutbildning.

·        SOS-operatören har alltid möjlighet att använda ovanst ående resurs om det bedöms som lämpligast utifr ån patientens behov.

Även vid andra tillfällen, som vid överflyttning mellan sjukhus, kan sjuksköterskebemanning vara nödvändig. Vid dessa tillfällen skall i normalfallet sjukv ården ansvara för denna kompetens. Vid speciella önskem ål och/eller oklarheter vid överflyttningar skall stationsansvarig kontaktas.

Enligt chefen för ambulanssjukv ården i Region Sk åne (GH) inkom det till ambulanssjukv årdsledningen en avvikelserapport, vilken ledde till att man fann, att det inte fanns n ågra skriftliga direktiv, som reglerade hur sjuksköterskor skulle utnyttjas vid prio 1 uppdrag. För att förhindra, att liknande incidenter, som den anmälda, i framtiden, togs ett skriftligt direktiv fram. Detta reglerar SOS Alarms arbete (se beskrivning ovan).

Inom ambulanssjukv ården i Region Sk åne p åg år, enligt GH, en intensiv rekrytering av sjuksköterskor till verksamheten. Vid nyanställning är det enbart sjuksköterskor med adekvat vidareutbildning, som f år anställas. Att i nuläget enbart använda de f å ambulanser, som har sjuksköterskebemanning, vid akuta uppdrag har diskuterats inom ambulanssjukv årdsledningen. Man har dock valt att avvakta med en s ådan åtgärd till dess att man erh ållit fler sjuksköterskor till ambulansverksamheten, eftersom man bedömer, att förfaringssättet annars p å sikt riskerar att sänka kompetensen hos övrig personal. Minst hälften av alla akutambulanserna skall senast 2002-12-31 vara bemannade med sjuksköterskor. Senast under 2005 skall det finnas sjuksköterskor i varje akutambulans inom Region Sk åne.

Inom delar av Region Sk åne finns sedan m ånga år, enligt GH, olika typer av läkare- och sjuksköterskeförstärkning vid akuta ambulansuppdrag. Dessa resursförstärkningar medverkar till att det redan i nuläget finns minst sjuksköterskekompetens tillgänglig vid patientomhändertagandet vid majoriteten av "prio 1 uppdragen".

 

BEDÖMNING

Patienten i ärendet har varit i ett livshotande tillst ånd. Kommunsjuksköterskan RS har vidtagit adekvata åtgärder. Hans bedömning att det behövdes en sjuksköterskebemannad ambulans var riktig. D å varken akutbil eller sjuksköterska fr ån sjukhuset i Kristianstad fanns att tillg å, finner Socialstyrelsen att, för bibeh ållande av högsta patientsäkerheten, den befintliga ambulansen med sjuksköterskebemanning borde ha larmats. Detta hade dock stridit mot den d å gällande instruktionen, varför personalen p å SOS Alarm AB inte kan lastas för att en icke sjuksköterskebemannad ambulans skickades p å uppdraget. Rutinen för utalarmering av sjuksköterskebemannad ambulans vid "prio 1 uppdrag" har hos SOS Alarm AB varit olikartad beroende p å vilken ambulansstation, som larmet gick till. Detta otillfredsställande faktum har p.g.a. den anmälda händelsen uppmärksammats och p å kort tid ändrats, vilket är till fördel för s åväl patienter som larmoperatörer och ambulanspersonal. Denna förändring borde, enligt Socialstyrelsens mening, ha kunnat ske tidigare, d å det var uppenbart, att kompetensförh ållandena inom ambulansverksamheten var sämre, i varje fall nattetid, i Kristianstad än i övriga delar av regionen. Ansvaret för detta f år anses ligga p å ambulanssjukv årdsledningen, även om SOS Alarm AB redan tidigare kunde ha tagit det initiativ, som man senare tog.

Larmoperatören p å SOS Alarm AB vidarebefordrade, enligt uppgift fr ån Falck Ambulans AB, inte kommunsjuksköterskans begäran om en sjuksköterskebemannad ambulans. Hon utlovade dock, enligt kommunsjuksköterskan, en s ådan ambulans. Larmoperatören själv minns ingenting av samtalen. Hur det nu än varit med detta, kan det inte ändra det faktum, att larmoperatören faktiskt följde instruktionen. En begäran om sjuksköterskebemannad ambulans hade inte kunnat villfaras, eftersom denna bil inte stod i tur. Att instruktionen var att anse som betänklig och medicinskt sett mindre väl underbyggd, kan inte larmoperatören lastas för.

De b åda ambulanssjukv årdarna AT och RP kan inte anses ha beg ått n ågra fel, d å de handlat efter givna direktiv och skyndsamt fört patienten till sjukhus. Inte heller ambulansstationsförest åndaren JC kan anses ha beg ått n ågot fel.

 

BESLUT

Socialstyrelsen finner, att åtgärder vidtagits, som kan bidra till att liknande incidenter förhindras i framtiden. Socialstyrelsen kommer därför inte att vidta n ågon ytterligare åtgärd med anledning av den aktuella anmälan.

Berörd personal skall av respektive verksamhetschef informeras om detta beslut.

Beslutet har fattats av t.f. enhetschefen Ewa Wressmark. I ärendets slutliga handläggning har även byr ådirektören Lars Rahm deltagit. Föredragande har varit avdelningsdirektören Nils René.

 

ÖVRIGT

Socialstyrelsens beslut i detta ärende kan inte överklagas.

 

P å Socialstyrelsens vägnar

 

 

Ewa Wressmark

 

 

 

Beslutet expedieras till:

T.f. chefen för ambulanssjukv ården Göran Harrysson, Region Sk åne, Lund

 

Kopia för kännedom till:

Platschef Hans Reschke, SOS Alarm AB, Malmö

Regionchef Ursula Kryhl, Falck Ambulans, Malmö

Ambulansforum/PAM

Leg.sjuksköterskan Rasmus Stjernqvist

Avdelningschef Lennart Rinder, Socialstyrelsen, Stockholm

 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Beslutet publicerat 2001/05/09

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Artikeln ursprunligen publicerad 2000/08/15

<<<<<<<<    Detta är arkivmaterial    >>>>>>>>
[Hem]  [Ledare]  [Nyheter]  [Reportage]  [Forskning]  [Artiklar]  [Insändare]  [Notisen]  [Redaktion]