<<<<<<<<    Detta är arkivmaterial    >>>>>>>>

Risk att Falcks f år ambulansmonopol
- Ulf Lindskog, vd för en en av delägarna i AIVAB-Ambulans i Väst AB ifr ågasätter Falcks


Ulf Lindskog, vd ULFAB, har reagerat p å de fr ågetecken som idag finns kring Falck Ambulans AB:s prissättning och p åst ådda koncernbidrag. Inlägget här under ing år i en debatt som publicerats i AnbudsJournalen. Du kan här ta del av tidigare diskussion.

Samtliga texter publiceras med tillst ånd fr ån AnbudsJournalen.

Peter Jonasson
Redaktör


V årt företag är en av delägarna i AIVAB-Ambulans i Väst AB, som var en av anbudsgivarna i samband med upphandlingen i Stockholm. P å affärsomr åde Nord-Ost var Falck ca 4 % billigare än v årt anbud och p å affärsomr åde Nord-Väst ca 13 % billigare.

V årt företag driver ambulanssjukv ården i Lerums kommun p å entreprenad för Västra Götalands Regionen och denna entreprenad upphandlades i konkurrens v åren/sommaren 1999. En av anbudsgivarna var Falck Ambulans AB. I samband med förhandling om avtal förekom en prispress, där vi "tvingades" att sänka v årt pris med ca 6 % för att vara intressanta, med hänvisning till att det fanns anbudsgivare som var billigare.

Efter att upphandlingen var avslutad, begärde vi in kopior av samtliga inkomna anbud och finner d å att det anbud som ligger närmast v årt pris är ca 8 % högre än v årt och är inlämnat av Falck Ambulans AB. Vi vänder oss d å till ansvariga tjänstemän för upphandlingen och ifr ågasätter förhandlingen, d å vi initialt var betydligt billigare än övriga anbud. Det svar vi erh åller är att Falck Ambulans AB, via moderkoncernen i Danmark erbjuder en rabatt p å mellan 10-15 %!? Jag har ingen anledning att ifr ågasätta det riktiga i p åst åendet.

Falck Ambulans AB:s vd Eva Borg svarar i artikeln att m ålsättningen är givetvis att verksamheten skall g å ihop, vilket jag heller inte misstror. Vi vet att vi har n ågot högre kringkostnader, dels beroende p å att vi investerat i en ISO 9000 certifiering, vilket vi är först med i Sverige - vad gäller ambulanssjukv ård - men ocks å p å att vi inte kan göra samma förm ånliga inköp. Delar man upp kostnaderna i ett anbud för ambulanssjukv ård, finner man att ca 75 % är lönekostnader, vilka är likvärdiga för samtliga anbudsgivare, resterande är drift och fordon samt administration. Beräknat utifr ån detta skulle Falck Ambulans AB, vars anbud är ca 4-13 % billigare göra sina inköp till ungefär halva priset, eller använda sig av avsevärt längre avskrivningstider för fordon och materiel, än vad som är brukligt. För mig förefaller det mer troligt att det existerar ett koncernbidrag fr ån Danmark, vilket vi fick som svar i Västra Götalands Regionen. Om s å är fallet, blir ocks å trovärdigheten att f å verksamheten att g å ihop större.

Anledningen till ett koncernbidrag för att sänka priset i s ådan omfattning, m åste vara att ta marknadsandelar i s å stor omfattning, att man minimerar konkurrens och undanröjer möjligheten för mindre entreprenörer att konkurrera. I Danmark har myndigheten uppmärksammats p å att Falcks är s å stora, att det är omöjligt för n ågon annan entreprenör att konkurrera.

Ansvariga politiker och tjänstemän i Stockholm eller andra hos huvudmän kan inte klandras i detta avseende, d å deras uppgift är att förvalta v åra skattepengar s å, att vi f år mesta möjliga till lägsta kostnad.

Min uppfattning är att Konkurrensverket borde, liksom motsvarande myndighet gjort i Danmark, granska detta och det l ångsisktiga syftet med att lämna koncernbidrag, som medger rabatter i upphandlingar. Annars är risken stor att vi i Sverige f år ett privat monopol inom ambulanssjukv ård, liknande det som finns i Danmark.

Jag ser med intresse fram emot ett svar som kan räta ut de fr ågetecken som idag finns kring Falck Ambulans AB:s prissättning och p åst ådda koncernbidrag.

Ulf Lindskog, vd ULFAB

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Artikeln publicerad 2000/02/22

<<<<<<<<    Detta är arkivmaterial    >>>>>>>>
[Hem]  [Ledare]  [Nyheter]  [Reportage]  [Forskning]  [Artiklar]  [Insändare]  [Notisen]  [Redaktion]