<<<<<<<< Detta är arkivmaterial >>>>>>>> |
Snart finns bara Falcks kvar Mats Siljehult, MT Ambulans AB, har reagerat p å landstingens upphandlingar av ambulanssjukv ård och intervjuats i AnbudsJournalen. Du kan här under läsa hans synpunkter samt svar fr ån Eeva Borg, vd Falck Ambulans AB, Elisabeth Göransson, upphandlare Stockholms läns landsting, samt Per-Arne Sundbom, avdelningsr åd, Konkurrensverket. Samtliga texter publiceras med tillst ånd fr ån AnbudsJournalen. Peter Jonasson
Ett enda ambulansföretag, Falck Ambulans AB, h åller p å att ta över alltmer av
marknaden för ambulanssjukv ård. Om cirka fem år är de kanske det enda p å
marknaden. Redan i dag är det egentligen bara fyra eller fem ambulansföretag
som kan bjuda p å landstingens upphandlingar. Det p åst år i alla fall Mats Siljehult,
kvalitetschef p å MT Ambulans AB, ett litet avknoppat ambulansföretag med 60 anställda,
som sett hur ett enda ambulansföretag, Falcks, tagit över alltmer av marknaden
för ambulanssjukv ård sedan den börjat upphandlas. Mats Siljehult har flera allvarliga invändningar mot
landstingens sätt att upphandla ambulanssjukv ård. Genom att se enbart till lägsta
pris sl ås alla utom de allra största företagen ut. Att de kan lägga sig
prismässigt lägst beror p å en underprissättning som kan ske genom att ett större
bolags resurser till åter minus i resultaträkningen med m ånga miljoner under
en utslagningsperiod. Vad han dessutom tycker sig se, är att när ett företag
som hans börjar höja kvaliteten s å dumpas den i motsvarande grad av den stora
konkurrenten, som därmed vinner konkurrensfördelar. Mats Siljehult startade sitt företag tillsammans med
en arbetskamrat i 1992, d å den borgerliga majoriteten satsade p å att hjälpa
landstingsanställda att knoppa av verksamheter och sedan l åta dem konkurrera
om uppdragen. Den första upphandlingen av ambulanssjukv ård vanns av MT
Ambulans som i dag har sju enheter p å marken och tv å i luften. Särskilt bittert tycker Mats Siljehult det är att
just när man rott iland skutan och först ått och utvecklat allt med
kollektivavtal, personalv ård och kompetensutveckling som "¯hör till kraven p å
en svensk arbetsgivare i dag"¯, s å förlorar man en upphandling just av den
anledningen och tvingas lägga ner verksamheten p å grund av att ett
internationellt företag ligger lägre i pris d å man inte sett till just de
bitarna och dessutom har kapital bakom sig som till åter minus i resultaträkningen
under en period. Det som kvarst år för MT Ambulans är tv å avtal,
ett p å marken som g år ut i januari, och ett avtal i luften som gäller under
ytterligare tv å år. Det senare är som underleverantör till Ostermans
Helikopter. Enda möjligheten att komma tillbaka anser Mats Siljehult vara, att
kunderna, landstingen, inser att m ångfald gynnar dem i längden: Redan i dag är det egentligen bara fyra eller fem
ambulansföretag som är tillräckligt stora för att ha möjlighet att bjuda p å
landstingens upphandlingar, framh åller Mats Siljehult. Antalet upphandlingar
som görs i landet rör sig om tv å eller högst tre per år: Att byta ambulansföretag alltför ofta f år ocks å
negativa konsekvenser för kvaliteten d å kontinuitet och utveckling hela tiden
hämmas av risken för att bli av med sitt arbete och f å sina arbetsvillkor
upprivna med kort varsel. Den nya situationen med risk för att företaget
hotas att upplösas tänker MT Ambulans möta med att nischa sig med det man
har kvar, ambulanssjukv ård i luften: Eeva
Borg, vd Falck Ambulans AB svarar: Stämmer
det att ni dumpar priser genom att medvetet g å med underskott tills ni
konkurrerat ut övriga aktörer? Nej,
vi dumpar inga priser. V år m ålsättning är naturligtvis att verksamheten
skall g å ihop. Att vi inte g år med medvetet underskott g år att verifiera med
bokslutet fr ån "“98. 1998 hade vi ett plusresultat p å 4,8 miljoner kronor och
en omsättning p å 106 miljoner kronor. Det var första året vi gick med vinst.
Vi startade i Sverige 1993 och har haft en motig tid fram till 1998. I år
kommer vi ocks å att uppvisa en vinst, men den kan jag av förklarliga skäl
inte uttala mig om än, eftersom bokslutet inte är klart. Det
som gör att vi har möjlighet att vara konkurrenskraftiga är att vi har en
centraliserad hantering i vissa administrativa processer, som ett litet bolag
kanske inte kan ha. Vi har med andra ord möjlighet att f å bra avtal med
leverantörer eftersom vi köper stora kvantiteter drivmedel, vi f år bra priser
p å fordon. När det gäller utrustning och fordon är vi en stor köpare och d å
kan vi f å bättre avtal. Ć„r
konkurrensen för h ård, tvingas leverantörerna sl å av för mycket p å
kvaliteten? Nej,
kvaliteten g år alltid i första hand. Den kan vi inte göra avkall p å,
ambulanssjukv ården är en s å vital samhällsfunktion att ingen entreprenör
ger avkall p å kvaliteten. Där kan jag tala för samtliga aktörer som jag har
kännedom om. Allmänheten skall inte behöva känna sig orolig över den
kvalitet som vi som leverantörer erbjuder. Kan
de korta kontraktstiderna f å negativa konsekvenser för de anställa och
kontinuiteten i ambulanssjukv ården? En
ny entreprenad innebär alltid omställningar, och förändringar. Jag som har
erfarenhet av att ha arbetat i den offentliga v ården under l ång tid, jag lämande
den 1995, tror inte att v ården i stort, och d å talar jag b åde om den privata
och den offentliga v ården som erbjuds, lider av det. V ården omfattas av
strukturförändringar hela tiden. Sjukhusstrukturer förändras,
sammanslagningar sker och jag tror att vi f år lära oss att leva med det här.
Förändringarna omfattar inte bara privatiseringen utan även den offentliga
sidan. Hur
ser ni p å att konkurrensen kan leda till att bara ett f åtal ambulansföretag
blir kvar p å marknaden? Det
är ett bekymmer för oss, vi vill inte alls ha det p å det viset. Vi tycker om
konkurrens, för det gör att vi alltid m åste försöka ligga i täten och bli
bättre. Det är en drivkraft för oss. Jag
skulle vilja p åst å att det finns m ånga duktiga, initiativrika utförare i
dag. Den senaste upphandlingen i Sk åne som avslutades i oktober visade upp ett
antal nya aktörer. Det är ett tydligt bevis p å att finns det affärer, s å
finns det även leverantörer som är h ågade. Elisabeth
Göransson, upphandlare Stockholms läns landsting svarar: Ser
landstingen för mycket p å pris och för litet p å kvalitet? Vi
har gjort en upphandling med driftsstart första februari av ambulanssjukv ård i
Stockholms län. Vi har sju affärsomr åden, av dem har Falcks f ått tv å. De
var inte billigast p å n ågot av de här omr ådena, de kom tv åa och trea. Fyra
företag fick sammanlagt förtroendet att driva ambulanssjukv ård i Stockholms län.
Falcks var ett av dem. Vi gör alltid en helhetsbedömning av anbuden, sedan
tittar vi p å m ånga olika saker. Den
nuvarande utvecklingen tycks leda till att allt färre och allt större företag
blir kvar p å marknaden. Kan landstingen p åverka den utvecklingen? En
av de stora delarna med offentlig upphandling är just affärsmässighet och
konkurrens. Det är vad vi har att följa. Det vi har gjort den här g ången är
att tilldela Falcks tv å affärsomr åden, s å därför finns ingen risk att det
bara blir en leverantör kvar. Det minsta man kan f å är fyra leverantörer,
och det är vad vi kommer att ha och vad vi i dag ocks å har. Att vi inte
tittar p å kvaliteten, det stämmer inte, det framg år av v år utvärdering. Där
kan man se att Falcks f år 25,8 procents markandsandel och AISAB, som redan i
dag är störst, har 37,5 procent. Södertörns brandförsvarsförbund och
Samariten Ambulans AB har 22,5 respektive 14,2 procent. Vi
gör en ekonomisk bedömning. Priset är en del. Vi har ocks å tagit upp m ålformulering,
företagarkompetens, arbetsledning, ekonomisk stabilitet, kvalitetssäkring och
kvalitetsutveckling, arbetsmiljö, tillgänglighet, bemanning, kompetens, lokalkännedom,
utbildning och delegering, debriefing, fordon, utrustning, miljö. S å det
handlar om m ånga olika punkter. Hur
ser ni p å att anbudsgivare kan lägga sig s å l ågt att det blir underskott
tills konkurrenterna försvunnit fr ån marknaden? Falcks
Ambulans åkte ut i förra perioden p å grund av för högt pris. De ligger inte
heller nu lägst i pris, vilket framg år av utvärderingen. De ligger tv å och
trea i pris p å alla omr åden. Det vi kan göra som offentlig upphandlare är en
bedömning. Ć„r det ett för l ågt pris s å att vi misstänker att leverantören
inte kan genomföra uppdraget över huvud taget, d å m åste vi begära in en
skriftlig förklaring. Kan de ge en rimlig förklaring till varför de kan h ålla
ett s å l ågt pris, och vi kan godta den förklaringen, d å kan man välja det företaget.
Det
har hänt i andra upphandlingar att vi tagit bort anbud som varit för l åga. Där
har Falck Ambulans dock inte legat under den här tiden. Vi har ocks å haft
sjuktransportupphandlingar där Falck Ambulans AB inte f ått förnyat förtroende
ett par g ånger. Men, som sagt, det är inte v årt omr åde att se till att
konkurrensen i samhället fungerar i största allmänhet, utan v år uppgift är
att göra en affärsmässig bedömning. Per-Arne
Sundbom, avdelningsr åd Konkurrensverket
svarar: I
detta fall gäller enligt konkurrenslagen, att en ifr ågasatt underprissättning
skall kunna kopplas till ett företag som är dominerande p å den relevanta
produktmarknaden. Vidare skall det kunna visas att den dominerande aktörens
avsikt med "underpriset" är att sl å ut sina konkurrenter eller att
prissättningen f år en s ådan effekt. Tanken är s åledes att de ekonomiska förluster
som det dominerande företaget gör genom en underprissättning skall kunna
kompenseras vid nästa prisändringstillfälle genom prishöjningar eftersom det
inte längre finns konkurrenter. Därutöver skall ett högre pris vid detta
senare tillfälle ge utrymme för en vinstökning. Allmänt
sett är denna del av konkurrenslagstiftningen sv år att tillämpa. Detta gäller
ocks å i ett internationellt perspektiv. Man bör ocks å tänka
p å att i detta fall är lagstiftarens intentioner att klart skilja p å en
underprissättning som bör åtgärdas med hänsyn till intresset av en effektiv
konkurrens fr ån de situationer d å företag har legitima skäl att sätta l åga
priser. Det senare kan till exempel gälla vid en l ågkonjunktur d å ett l ågt
pris änd å kan ge ett bidrag till att täcka företagets fasta kostnader
inklusive löner. Det kan även finnas ett flertal andra skäl för att
dominerande företag sätter l åga priser utan att detta görs för att kraftigt
begränsa konkurrensen eller rentav bli ensam p å marknaden. Här f år man ocks å
väga in hur sv årt det är för nya företag att etablera sig p å omr ådet. Om
etableringströsklarna är l åga, det vill säga det krävs inte omfattande
investeringar för ett nytt företag att "g å in" p å marknaden,
minskar risken för att ett dominerande företag försöker sig p å en
underprissättning i konkurrenslagens mening. S ådana "underpriser"
kan i detta fall "kosta mer än det smakar", det vill säga medföra
ekonomiska förluster.
Artikeln publicerad 2000/01/19 |
<<<<<<<< Detta är arkivmaterial >>>>>>>>
[Hem]
[Ledare]
[Nyheter]
[Reportage]
[Forskning]
[Artiklar]
[Insändare]
[Notisen]
[Redaktion]