<<<<<<<<    Detta är arkivmaterial    >>>>>>>>

Kravspecifikation
- upphandling av ambulanssjukvård

Underbilaga 3:
Minimikrav på personalens kompetens mm

Personalen skall vara professionella ambulanssjukvårdare "“ "helvita" "“ och uppfylla kompetenskraven i Kravspecifikationens punkt 8.
Där framgår även bl. a. villkoren för ev. nyanställningar, samt principerna för utnyttjande av vikarier.

Kompetenskrav vid ev. nyanställning under avtalsperioden:

Vid rekrytering av personal "“ även vikarier "“ skall entreprenören samråda med Landstinget.
Oavsett medicinsk kompetens enligt nedan gäller, att personal, som inte tidigare varit anställd inom Ambulanssjukvården i Östergötland, även skall klara de anställningskrav, som tillämpas "“ teoritest, konditionstest på ergometercykel, lyft- och bärprov, hjärt-lung-räddning, simning-dykning-livräddning, praktiskt körprov och läkarundersökning.
Om den sökande inte uppfyller dessa krav, är anställning som ambulanssjukvårdare inte aktuell.
Detaljerad specifikation på anställningstest fås på begäran från Ambulanssjukvården i Östergötland.
1 - 4 nedan anger de krav, som ställs på medicinsk kompetens hos de sökande. Siffrorna anger samtidigt prioriteringsordning.

1. Personal, som inte tidigare arbetat med ambulanssjukvård, bör ha lägst sjuksköterskelegitimation och körkort sedan tre år.
Tidigare erfarenhet av ambulanssjukvård eller annan akutsjukvård är en merit. Vidareutbildning inom anestesi- fintensivvård/HIA-vård eller annan akutsjukvård är en mycket god merit.

2. Om de legitimerade sjuksköterskor, som söker tjänster, inte uppfyller ställda krav enligt ovan, kan sökande med undersköterskeutbildning och erfarenhet av ambulanssjukvård eller annan akutsjukvård komma ifråga.
Härvid är genomgången Högre Specialkurs för Ambulanssjukvårdare (HSA) - eller motsvarande utbildning "“ en merit.

3. Personal, som tidigare arbetat heltid inom Ambulanssjukvården i Östergötland, och som genomgått minst 7 + 20 veckors utbildning alt. har lägst undersköterskekompetens, kan också komma ifråga. Detta avgörs i varje enskilt fall av chefsöverläkaren för Ambulanssjukvården i Östergötland.

4. Personal, som tidigare arbetat heltid inom annan professionell ambulansorganisation i Sverige kan komma ifråga, beroende på denna organisations standard. Detta avgörs av chefsöverläkaren i varje enskilt fall med ledning av de meriter, som visas upp, ev. efter kontakter med ansvarig läkare inom den organisation, där denna personal tidigare varit anställd.

Tillbaka till Kravspecifikation
 

<<<<<<<<    Detta är arkivmaterial    >>>>>>>>
[Hem]  [Ledare]  [Nyheter]  [Reportage]  [Forskning]  [Artiklar]  [Insändare]  [Notisen]  [Redaktion]