Lite åt det hållet. Det blir väl dom som ska köra alla Prio 3 transporter. Är det någon som har erfarenhet av hur detta funkar?anders skrev:Så med andra ord blir Transportambulans ungefär samma sak som Liggande sjukvårdstransport... fast med blåljus.
Bemaning av ambulanser
Moderator: Wernvik
Vad händer om patienten blir dålig och avlider i en sk "transportambulans"?Wernvik skrev: Lite åt det hållet. Det blir väl dom som ska köra alla Prio 3 transporter. Är det någon som har erfarenhet av hur detta funkar?
Alla vet ju att en prio 3 lika gärna kan bli en 1. Det har ju hänt förr.
Och hur många vill gå ner till bårtaxi när man kört ambulans i 10-15 år??
Nej blandad kompott ska det vara, då trivs alla. Eller vad sägs?
Jag tror att det bästa är att blanda sjuksköterskor och ambulanssjukvårdarna som finns kvar i akutambulanser och låta dom ta alla resor.anders skrev:Dat finns en risk att det blir ett A och ett B lag om vi inte gör något bra av det. Men om vi gör något bra av det tror jag att Transportambulanser kan vara en bra inkörsport för ny personal samt en god idé för de äldre som vill arbeta i ambulans men "dra ned" på stressen. Eller?
Dock så börjar ämnet lämna ursprungstråden.
-
-
Inom ambulansverksamheten behöver man en viss del "overkill" för att kunna svara upp mot de toppar i körningar som kommer. De platser i Sverige som är mest känsliga för toppar och dalar i antalet körningar är 1 bilsstationer och ambulanser i storstadsområden där man också har de längsta väntetiderna på ambulans. Kan man ha en viss "overkill" vad gäller antalet ambulanser för att på så sätt ha en bättre beredskap för större olyckor mm så är väl ett sätt att dessa mellan de akuta körningarna kan ta korta transporter mm. Kostnaderna äts upp till en viss del då mindre antal transportambulanser/bårbilar behövs. Att ambulanssjukvården även sköter transporter verkar vara ett storstadsfenomen. Ute i landet är min känsla att ambulansorganisationer som tidigare även kört transporter med akutambulans slutar med det för att kunna dra in på dessa. Kostnaderna för transporter flyttas över till någon annan och kostnadsproblemet är löst. Kvar blir problemet att patienten kan få vänta längre på en akutambulans.
Min krassa tolkning är att en akutambulans är en vanlig ambulans och att en transportambulans är en bårbil med bärhjälp. Jag är rädd att ett system med uppdelade organisationer/bemanning ger bättre logistik för transporterna men sämre beredskap. Som med allt annat får inte nånting kosta.
Min krassa tolkning är att en akutambulans är en vanlig ambulans och att en transportambulans är en bårbil med bärhjälp. Jag är rädd att ett system med uppdelade organisationer/bemanning ger bättre logistik för transporterna men sämre beredskap. Som med allt annat får inte nånting kosta.
"Bårbil" visst men med medicinalpersonal. Eftersom akutbilarna minimerats till 2 st så måste ju "bårbilarna" vara ett bra komplement till ambulanssjukvården i stockholm vid ex hjärtstopp eller trafikolyckor där fler händer behövs. tror trots allt att även om inte "bårbilarna" har några läkemedel så finns det fortfarande klinisk blick, erfarenhet och kunskap.
Liggande Persontransporterna kommer oförändrat fortsätta med de huvudsakliga uppdrag de har idag. Dvs överflyttningar mellan vårdinrättningar, hemtransporter och andra uppdrag som ej kräver medicinalkompetens. som det varit till nu så har allt för många uppdrag varit direkta ambulansuppdrag. Förvarningar av olika slag har ofta förekommit. Vid toppar och när sosab har häcken full lägger de ut en hel del uppdrag som akutbesök liggande.
Transportambulanserna kommer förhoppningsvis ta över de mera tveksamma uppdragen som ofta tilldelats liggande persontransporterna.
Tror att man tänkt helt rätt i denna nya organisation! Den tar det som förut låg i gråzonen mellan "bårtaxi" och Ambulans.
Liggande Persontransporterna kommer oförändrat fortsätta med de huvudsakliga uppdrag de har idag. Dvs överflyttningar mellan vårdinrättningar, hemtransporter och andra uppdrag som ej kräver medicinalkompetens. som det varit till nu så har allt för många uppdrag varit direkta ambulansuppdrag. Förvarningar av olika slag har ofta förekommit. Vid toppar och när sosab har häcken full lägger de ut en hel del uppdrag som akutbesök liggande.
Transportambulanserna kommer förhoppningsvis ta över de mera tveksamma uppdragen som ofta tilldelats liggande persontransporterna.
Tror att man tänkt helt rätt i denna nya organisation! Den tar det som förut låg i gråzonen mellan "bårtaxi" och Ambulans.
Jag hörde ett rykte under sommaren om att Skaraborg skulle få någon form av transportambulans under hösten. Jag har sedan inte hört något eller heller sett någon (som enligt ryktet skulle stationeras i Lidköping).
Efter vad jag förstod skulle bilen bemannas med endast en person och vara helt utan medicinsk utrustning, vilket i mitt tycke gör den till något av en taxi med medicinskt utbildad förare och ett slöseri med resurser.
Men jag vet som sagt var inte något om detta egentligen utan har bara hört små lösa rykten här och där och därför tycker jag det vore kul om någon inom organisationen som vet något skulle vilja berätta lite.
Efter vad jag förstod skulle bilen bemannas med endast en person och vara helt utan medicinsk utrustning, vilket i mitt tycke gör den till något av en taxi med medicinskt utbildad förare och ett slöseri med resurser.
Men jag vet som sagt var inte något om detta egentligen utan har bara hört små lösa rykten här och där och därför tycker jag det vore kul om någon inom organisationen som vet något skulle vilja berätta lite.