Ang. Jordbävningskatastrofen!

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Novisen

Ang. Jordbävningskatastrofen!

Inlägg av Novisen » 27/12 2004 23:56

Någon som vet hur det gick med planerna om att göra om SAS-inrikesplan till sjuktransportplan med möjlighet till att vårda 5 - 6 IVA patienter och ytterliggare transportera ett antal. Personal skulle ju finnas beredda att inom kort tid bemanna planet och planet i sig skulle kunna byggas om inom ett dygn om jag minns rätt. Stora summor pengar har satsats på detta projekt. Kanske är det dags att sjösätta planerna i praktiken och hämta hem svårt skadade.

http://www.vll.se/files/Rapport_20041103110013.pdf
Klicka fram till akut och olycksanalysgruppen/bilder på http://www.vll.se

Anonymous

Vad är det som inte fungerar?

Inlägg av Anonymous » 28/12 2004 10:29

Det låter på Dig som om Du ser detta som en skrivbordsprodukt, som inte är sjösatt "i praktiken". Är det så?

Detta är ett viktigt samarbetsprojekt inom SNAM - svenska nationella ambulansflyget, och drivs av bl a Socialstyrelsen och Luftfartsverket.

Kurser har utlysts och finns även med i kurskatalogen för 2005.

Men om detta är den optimala resursen för insatser just i samband med denna utomordentligt tragiska katastrof får naturligftvis bedömas av dem som har det övergripande ansvaret för den planeringen.

Vi kan bara hoppas att de internationellt samordnade insatserna blir så effektiva som det är möjligt att genomföra dem under dessa vidriga omständigheter. Ett antal nästan omöjliga uppgifter.

Novisen

Inlägg av Novisen » 29/12 2004 20:20

De två plan som imorgon åker för att hämta hem patienter är de plan som jag avsåg i tidigare inlägg. Som jag förstod kommer varje plan ha möjlighet att ta 60 passagerare var - alltså ingen skrivbordsprodukt längre. Heder år alla som jobbar med projektet och kanske mest av allt Helge Brännström som varit drivande i frågan // Novisen

Skriv svar