Kvalifikationskrav för att arbeta inom ambsjv

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

northern lights

Kvalifikationskrav för att arbeta inom ambsjv

Inlägg av northern lights » 17/12 2004 14:29

Hej på er! Tänkte höra med er vad man brukar kräva i form av erfarenhet när det gäller semestervikariat som usk:a i ambulans?
Förstår att det varierar mellan stationerna?
Är såååå sugen på att söka semestervik till sommaren! Har jobbat som usk:a tidigare och läser nu till syrra. Kommer att ha läst 4 terminer till sommaren, tyvärr har vi inte haft akutplaceringen ännu då (kommer inte förrän i T5) :( , och det är ju synd...Men jag känner att det hade ju varit ett ypperligt tillfälle att få jobba en sommar som ambsjv, innan man är färdig syrra. Känns ju lite vanskligt att söka semvik första sommaren då man är nyexad, och sitta med kanske hela det medicinska ansvaret när det gäller trombolysbeh osv...

/frallan

Niklas Karlsson

Inlägg av Niklas Karlsson » 17/12 2004 17:18

Jag avråder starkr från att göra så. De allra flesta landsting kräver att du har läst akutkurserna. 95% av stationerna kräver att du är amb sjv eller ssk.
Det är problematiskt att jobba i ambulansen och du tvingas till avancerad vård även som uska. Låt det ta sin tid, vänta tills du blir färdig!!
Om du ursäktar, men jag vill inte jobba med en som inte ens är färdig ssk. Är patienten dålig, då är det jag sm vårdar. Du som kör.. Och jag vill nite att någon ska köra som inte har kört utryckning n¨ågra år. Det är mina åsikter.

Sedan får du under INGA som helst omständigheter besluta om trombolys.. Det gör läkare, oftast kardiolog. I de flesta landsting är trombolysen på väg bort och ersäts av PCI

Tomas

Inlägg av Tomas » 17/12 2004 18:10

Frallan , att få sommarjobb som ambulanssjukvårdare vet jag att det inte är något som helst problem. Jag tycker det är önskvärt att den som arbetar som sommar vikarie ska ha en bred erfarenhet av sjukvård innan man sätter sig i en ambulans.Tyvärr ser det inte ut så idag man är bara intresserad att fylla en schemarad, detta stämmer förstås inte på alla stationer tillgång och efterfrågan,du vet. Men jag förstår dig mycket väl att om du får sommar vik så vill du ta det. Så ta jobbet och trivs, du kan inte klandra dig själv att det ser ut som det gör.

northern lights

Inlägg av northern lights » 17/12 2004 18:35

Tack för era svar. Jag förstår dig Niklas som inte vill jobba med en som är helt oerfaren i att vårda, självklart förstår jag det! Jag har jobbat som uska sen -90, inte på akuten eller IVA, men på andra avdelningar och mottagningar, sysslat med ekg, provtagning osv. Sen vet jag också att man inte på eget initiativ påbörjar trombolysbeh som ssk, jag tror du missförstod mig där. Men jag menar att det ända kanske är ett ännu större ansvar att som nyfärdig ssk och oerfaren i ambulans vara den medicinskt ansvariga just i det avseendet, hoppas du förstår hur jag menar.
En kursare rekommenderade faktiskt mig att söka som semvik då hon visste hur gärna jag ville prova på yrket...
Men ok, jag förstår hur du tänker Niklas. Och man vill ju inte komma på ett jobb som semestervik och känna att man är en belastning för dom som jobbar där heller, därför tyckte jag det skulle vara intressant att höra hur ni resonerar..Och självklart vill man känna att man gör någon nytta!!!

Tomas

Inlägg av Tomas » 17/12 2004 18:53

Du är kvalficerad :wink: / Tomas

Användarvisningsbild
AMBASS

Re: Kvalifikationskrav för att arbeta inom ambsjv

Inlägg av AMBASS » 17/12 2004 20:17

frallan skrev:Hej på er! Tänkte höra med er vad man brukar kräva i form av erfarenhet när det gäller semestervikariat som usk:a i ambulans?
Är såååå sugen på att söka semestervik till sommaren! Har jobbat som usk:a tidigare och läser nu till syrra. Kommer att ha läst 4 terminer till sommaren, tyvärr har vi inte haft akutplaceringen ännu då (kommer inte förrän i T5) :( , och det är ju synd...Men jag känner att det hade ju varit ett ypperligt tillfälle att få jobba en sommar som ambsjv, innan man är färdig syrra. Känns ju lite vanskligt att söka semvik första sommaren då man är nyexad, och sitta med kanske hela det medicinska ansvaret när det gäller trombolysbeh osv...

/frallan
Klart att du skall söka sommarjobb! Arbetsgivaren testar av dina kunskaper vid deligationsskrivningar samt förekommande tester. I hälso- och sjukvårdslagen framgår det i fråga om bedömning av utbildning att det står arbetsgivaren ganska fritt att tolka vad som är att anse som likvärdigt med de riktlinjer som socialstyrelsen arbetat fram. På många platser i landet finns dessutom flera olika typer av ambualnser: Akutambulanser, transportambulanser och renodlade sjuktransporter.
Men jag gör samma bedömning som Anders! Du är väl kvalificerad att ta tjänst! //BE SAFE...
Blood Will Tell

Linda

Inlägg av Linda » 17/12 2004 22:33

finns transport och sjukvårdsambulanser ( renodlade sådana som du skrev) i Östergötland ?
kan det vara något för mig som inte har körkort men kompetent inom akut och NIVA vård ?
AMBASS skrev:
frallan skrev:Hej på er! Tänkte höra med er vad man brukar kräva i form av erfarenhet när det gäller semestervikariat som usk:a i ambulans?

/frallan
Klart att du skall söka sommarjobb! Arbetsgivaren testar av dina kunskaper vid deligationsskrivningar samt förekommande tester. I hälso- och sjukvårdslagen framgår det i fråga om bedömning av utbildning att det står arbetsgivaren ganska fritt att tolka vad som är att anse som likvärdigt med de riktlinjer som socialstyrelsen arbetat fram. På många platser i landet finns dessutom flera olika typer av ambualnser: Akutambulanser, transportambulanser och renodlade sjuktransporter.
Men jag gör samma bedömning som Anders! Du är väl kvalificerad att ta tjänst! //BE SAFE...

Användarvisningsbild
AMBASS

Inlägg av AMBASS » 18/12 2004 11:58

anders skrev:Ambass// Inte för att jag vill vara petig, men det var Tomas som skrev att frallan var kvalificerad, men jag håller med.
Men jag gör samma bedömning som Anders! Du är väl kvalificerad att ta tjänst!
Sorry Anders! Men visst är det en intressant frågeställning som "frallan" ställer! Skulle vara mycket intressant att göra en studie i ämnet. Kanske läsa av formell och reell kompetens hos sommar- och timvikarier.

//Be safe....
Blood Will Tell

Användarvisningsbild
AMBASS

Inlägg av AMBASS » 18/12 2004 12:01

[quote="Linda"]finns transport och sjukvårdsambulanser ( renodlade sådana som du skrev) i Östergötland ?
kan det vara något för mig som inte har körkort men kompetent inom akut och NIVA vård ?

Jag tror att Ulfab har stora delar av Östergötland. Det finns säkert någon mer entreprenör. Tror också att Ulfab kör "Jumbolansen" (ambulansbussen). Ring och prata med dem! Lycka till!
Blood Will Tell

northern lights

Inlägg av northern lights » 18/12 2004 14:04

Tack ni andra också för era svar! Tålamod är en dygd....Speciellt när man har ett brinnande intresse i ett jobb! Man kunde ju ha tur att få ett semvik och ta det, men sen kanske få åka tillsammans med någon som känner som Niklas, och det hade ju inte varit kul...Och bara en fråga (kan inte motstå), hur har de "erfarna ambulansutryckningsförarna" gjort för att bli just erfarna, Niklas :? ?

Tack för era svar, har fått endel att fundera över...

God jul & gott nytt år på er därute, och ta hand om er!

Linda

Inlägg av Linda » 20/12 2004 21:48

oki. tack så mycket.
ska leta reda på nått bra nummer till dem och fråga runt lite, skadar ju inte å visa sina framfötter :D
AMBASS skrev:
Linda skrev:finns transport och sjukvårdsambulanser ( renodlade sådana som du skrev) i Östergötland ?

Jag tror att Ulfab har stora delar av Östergötland. Det finns säkert någon mer entreprenör. Tror också att Ulfab kör "Jumbolansen" (ambulansbussen). Ring och prata med dem! Lycka till!

Linda

Inlägg av Linda » 20/12 2004 23:14

åå tackar , tackar.. är inte så van vid denna sida ännu.
anders skrev:Linda// På ambulansforums länksida finns en länk till Ulfab, där finns säkret nummer osv.

Linda

Inlägg av Linda » 1/1 2005 1:18

hm.. har letat och letat ett bra tag nu men kan inte hitta någon länksida.. har provat att söka på ulfab men hamnar då i Karlstad tror jag det var, provade att söka via lio.se men där blev jag inte mycket klokare heller.

Någon här inne som vet hur jag kommer i kontakt med någon som har hand om jumbolanser, rena transportambulanser etc ??
mail, telefon, adress.. vad som helst går bra
anders skrev:Linda// På ambulansforums länksida finns en länk till Ulfab, där finns säkret nummer osv.

Skriv svar