Ambulanssjuksköterska misshandlad av patient

Här finns intressanta nyheter som berör den prehospitala akutsjukvården.
Låst
Användarvisningsbild
Newsmaster
Sajt Admin

Ambulanssjuksköterska misshandlad av patient

Inlägg av Newsmaster » 28/9 2006 0:15

<B>I mitten på juli blev ambulanssjuksköterskan Per Jonsson misshandlad av en patient. Åklagaren lade ner förundersökningen eftersom patienten var så pass sjuk att hon inte kunde hållas ansvarig för sina handlingar.
- Det är inte på många jobb man kan få stryk utan att det händer någonting, säger Per Jonsson till Sydsvenskan.</B>

Per Jonsson har råkat ut för hot och våld i jobbet tidigare, men det här var första gången han polisanmälde det.
– Nu var måttet rågat kände jag. Det värsta är att jag kan bli tvungen att åka tillbaka till samma patient igen.

Per Jonsson är besviken på sin arbetsgivare KAMBER-Skåne och deras sätt att hantera situationen. Efter sex veckors väntan fick han veta att Region Skånes jurist hade semester men att det fanns en kollega som kunde ta över fallet. Enligt Göran Harrysson, ambulanschef vid KAMBER-Skåne, har man gjort vad man kunnat.
- Den här typen av fall är ganska ovanliga, oftast handlar det om verbala hot. Men vi har erbjudit både juridisk hjälp och krishantering.

–Jag tycker att en så pass stor organisation borde kunna erbjuda sina anställda mer stöd och hjälp. Jag fick till slut hantera ärendet själv, säger Per Jonsson.
– Ambulanspersonal gör ett betydelsefullt uppdrag men vi bemöts ofta inte med någon vidare respekt. Samtidigt har vi stora resursproblem vilket bara spär på känslan av att vi befinner oss längst ut på kanten. Självklart kan det få konsekvenser för hur vi sköter vårt jobb.

Låst