Skåne visar vägen!

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 17/10 2006 23:36

Akuten skrev:Internmedicinarens prehospitala omhändertagande skulle ta tvärstopp på en gång eftersom han/hon inte skulle kunna sätta iv-nål. :D Men det kan de ju förstås lära sig. Frågan är hur det skulle gå med bärprovet? :wink:
Så en internmedicinare har sämre fysisk förmåga än övriga eller? Där ser man...

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 18/10 2006 23:54

Jag kan mycket väl köpa att anestesikompetensen är bra att ha där och när den behövs... Jag har inte under mina 4 år på ambulansen inte varit med om en enda patient som vi har varit i behov av att söva. Vad är det som säger att just det här med anestesi är så väldigt bra och varför skulle inte t ex IVA vara lika bra eller rent av distrikt. De flesta turer som körs är ju trots allt transporter och förturer, och patienterna vi kör lider ju väldigt ofta av akut yrsel, oklart försämrat AT, stopp i KAD, förstoppning, mm. I bland kan man ju faktiskt känna det som om vi vore primärvårdens förlängda arm och transportmedel i stället för akutsjukvården. Jag tror att läkarbilar med distriktsläkare eller liknande som gör bedömningar i hemmet precis som på Grauers tid i Lund hade besparat oss mycket onödigt slit och släp på gamla 80 åriga tanter med UVI som lika väl kunde stannat hemma med av den prehospitala läkaren utskrivna antibiotikakur. Som jag sa innan så med tanke på den lilla klicken patienter som är i behov av att bli sövda, kanske behöver inotropa preparat eller behöver tillförsel av kolloida infusioner så ser jag fortfarande inte att anestesi är det självklara valet. De två sista exemplen finns det andra syrror som klara lika bra.

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 18/10 2006 23:55

Oj jag glömde bara fråga... vad menar du med en mer potent smärtlindring?

prehospital
Inlägg: 619
Blev medlem: 12/3 2004 5:45

Inlägg av prehospital » 19/10 2006 8:17

JOCKE skrev:Jag kan mycket väl köpa att anestesikompetensen är bra att ha där och när den behövs... Jag har inte under mina 4 år på ambulansen inte varit med om en enda patient som vi har varit i behov av att söva.
Har du inte varit med om någon patient med status epileptikus eller svår thorax- eller skallskada med påverkad andning under dina 4 år?

Det kanske är som Vox skriver i ett inlägg från 2004:

"Gång på gång dyker frågan upp "hur ofta söver vi prehospitalt...."

Är inte den frågan helt fel ställd? Kanske medvetet fel ställd, för att skapa ett cirkelbevis. "Vi söver nästan aldrig - alltså behöver vi inte söva". Och som den logiska följden: då behöver vi inte heller den kompetensen!

Nej, frågan borde väl ställas "Hur ofta borde vi söva prehospitalt, i organisationer, som arbetar i enlighet med vetenskap och beprövad erfarenhet". Och då skall vi naturligtvis också minnas att "vetenskap och beprövad erfarenhet" är i högsta grad internationella företeelser.

Och ändå kommer naturligtvis kompetensen "att söva" aldrig att bli mer än en mycket liten del av de samlade kompetenskraven."

Putte
Inlägg: 144
Blev medlem: 25/7 2004 19:30
Ort: Sweden

Inlägg av Putte » 19/10 2006 10:40

Frågan hur ofta man bör söva prehospitalt är naturligtvis mycket relevant. Rätta mig om jag har fel men går man inte mer ifrån att söva prehospitalt pga de stora riskerna med att slå ut luftväg/andning/cirkulation och muskelförsvar på svårt sjuka/skadade?

prehospital
Inlägg: 619
Blev medlem: 12/3 2004 5:45

Inlägg av prehospital » 19/10 2006 10:46

Som alltid är forskarna delade i två läger. Forskningen baseras mestadels på amerikanska paramedics. Frågar du t.ex. anestesiläkarna vid Norsk luftambulanse eller anestesiläkarna vid läkarbilarna i Danmark så söver de prehospitalt vid behov.

T.ex. så sövdes 253 patienter i Köpenhamn 2005, se deras utmärkta årsrapport (hur många svenska ambulansprganisationer skriver förresten årsrapporter?)http://www.akut.dk/Download/Aarsrapport2005.pdf

Gör en sökning på www.pubmed.com med sökorden RSI + prehospial och bilda dig en egen uppfattning.

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 19/10 2006 17:24

Combitub skrev:Tex rapifen och fentanyl. Jag börjar även sakta omvärdera mina åsikter om ketalar användandet. Jag ser vad jag tycker är en överanvändning och i många fall på lite "lösa" indikationer av personer med ambulansvub. Det finns risker med ketalar även om det är det absolut mest riskfria anestesiläkemedlet med undantag av några patientkategorier.
Då antar jag att du inte är så förtjust i ketalarprojektet som pågår för fullt här nere, eller du kanske inte har hört talas om det? Har försökt hitta länken till det via Kamber men lyckas ej.

AuF

Inlägg av AuF » 19/10 2006 17:27

JOCKE:

Du kanske kan utveckla lite mer för oss som inte är ifrån skåne ? 8)

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 19/10 2006 18:12

Ketalarprojektet handlar om att administrera Ketalar i lågdos som komplement eller ersättning till morfin. Jag är inte helt hundra på upplägget då jag inte själv deltar i det, men om någon annan här från skåne gör det så rätta gärna mig! Man ska vid smärtstillning först ge morfin och om man sedan är i behov av ytterligare smärtlindring så öppnar man ett kuvert med en lapp där det står om man ska ge ytterligare morfin eller om man ska ge ketalar. Som sagt så är jag inte helt säker på hur det går till men jag jobbar på lördag och träffar jag ansvarig för projektet så ska jag fråga honom, tror han är ledig men vi får se.

Prehospital... Självklart har jag haft patienter med dessa tillstånd men ingen av dem har blivit sövda ute på plats. Så vitt jag vet så är det väl inte det första man gör med en misstänkt status epilepticus, att söva dem prehospitalt... Varför lägga krutet på det ute när det primära är att administrera antiepileptikum. Jag vet inte var du jobbar eller vilka avstånd ni har till sjukhuset men att patienten skulle vinna på att man söver i hemmet innan ni lastar har jag svårt att tro. De trumapatienter med så allvarliga skador jag har haft har det inte varit aktuellt på dels för att de varit så dåliga att de avlidit innan vi ens hunnit få in en nål, eller har de försämrats under resan in och inte sjutton stannar vi för att söva någon med 10 minuter till sjukhuset.

prehospital
Inlägg: 619
Blev medlem: 12/3 2004 5:45

Inlägg av prehospital » 19/10 2006 18:32

Förstår inte tanken med att först ge morfin för att sedan ge Ketalar? Om patienten har svår smärta ger jag först Ketalar, som har ett snabbt anslag och är lättstyrt, tillsammans med Stesolid. När jag sedan närmar mig akuten ger jag morfin, vilket har längre duration.

Naturligtvis ger jag alltid Stesolid först vid status ep., men om detta inte hjälper är det propofol eller Pentothal som gäller - på plats!

Jag har lite längre till sjukhus än 10 minuter, oftast 20-40 minuter. En fråga, kör ni alla patienter till ert sjukhus eller direkttriagerar ni t.ex. till Lund?

Har ni möjlighet att söva prehospitalt?

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 19/10 2006 19:42

Vi har ju inte alltid korta turer utan vi har 4-5 mil enkel resa många gånger. Visst har vi patienter som triageras direkt till t ex Lund. Detta gäller främst hjärtpatienter med ST-höjningar som går direkt dit för akut PCI. Kristianstad har inte möjlighet att göra akut PCI förutom vissa gånger, då endast under kontorstid. Skallskador har vi också möjlighet att köra direkt till Lund med om så önskas men det är inte lika vanligt. De brukar komma till K-stad först sen vidare till Lund. Vi har ketalar i bilarna men inget mer i den vägen av preparat. PHAT- bilen har bla propofol så det blir deras sak i så fall.

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Inlägg av Tomas » 21/10 2006 6:41

Har man inte kunnandet sa blir varden darefter. Det tog atskillig tid for mig innan jag tyckte att iv nal och smartlindring var nodvandigt, mycket kan nog skyllas vilken kultur som rader pa arbetsplatsen.Finns det en kultur av att lite ont dor man inte av sa blir man inskolad i detta tankande.Detta ser jag som en till orsak att inte satta sig i en ambulans direkt efter utbildning. Med okad kunskap och erfarenhet sa blir det an annan typ av vard. En skallskadad med medvetandesankning. kramper som inte ger sig m.m ska ha en slang i halsen. Men vet man inte hur man gor sa finns inte problemet. // Tomas
intubera mera !!

Skriv svar