Ridolyckor
Moderator: Wernvik
- malanentalo
Ridolyckor
Jag har en fundering hur ni gör när det är någon som har ramlat av hästen och är medvetslös. Min dotter kom hem idag och sa att på ridskolan hade de sakt att man skulle ha håret uppsatt för att annars klipper ambulanspersonalen av håret om de behöver komma åt? vid en ev olycka. Stämmer det?
Dum fråga kanske, men det kan ju vara bra att veta.
Inget vara för evigt - inte ens dina problem
Ibland hör man att föräldrar säger att om man svär får man svart tunga och om man inte är snäll kommer ingen tomte.... Ett sätt för en vuxen att "skrämma" barn att göra som den blir tillsagd.
Förutom om håret sitter fast nån stans så kan inte jag komma på en enda anledning till varför man skulle klippa av håret ute på plats (kan inte komma på en enda patientgrupp där det skulle vara en fördel att klippa håret på plats). Jag tror ridläraren sa detta för att skrämmas.
Förutom om håret sitter fast nån stans så kan inte jag komma på en enda anledning till varför man skulle klippa av håret ute på plats (kan inte komma på en enda patientgrupp där det skulle vara en fördel att klippa håret på plats). Jag tror ridläraren sa detta för att skrämmas.
Senast redigerad av 1 peder, redigerad totalt 29 gånger.
Den friske har många önskningar, den sjuke bara en.
Enda gången det kan förekomma att man behöver klippa/raka bort ett litet område är om man ska suturera en sårskada i hårbotten. Men det är trots allt sällan det behövs och framför allt så klipper man ju definitivt inte av hela håret!
Däremot - på barn - så går det mycket bra att dra ihop sårkanterna (om man har raka, fina sårkanter) med barnets eget hår, men då måste ju håret sitta fast i skallen
. På så sätt blir det inte ett enda stick, varken från bedövning eller suturer! Man knyter alltså ihop såret med några hårstrån från var sin sida av sårskadan och sedan sprayar man "suturerna" med så´n där sårskadespray som lägger sig som ett "osynligt plåster" = hårstråna klibbar ihop och "suturerna" håller ihop tills sårskadan har läkt. 
Däremot - på barn - så går det mycket bra att dra ihop sårkanterna (om man har raka, fina sårkanter) med barnets eget hår, men då måste ju håret sitta fast i skallen

- malanentalo
Re: Ridolyckor
Bra fråga!malanentalo skrev:Jag har en fundering hur ni gör när det är någon som har ramlat av hästen och är medvetslös. Min dotter kom hem idag och sa att på ridskolan hade de sakt att man skulle ha håret uppsatt för att annars klipper ambulanspersonalen av håret om de behöver komma åt? vid en ev olycka. Stämmer det?
Inom den prehospitala verksamheten arbetar de flesta idag efter PHTLS vid trauman. Ett utmärkt system som man arbetar med i flera länder (USA, UK, AUSTRALIN m. fl.) sök på länkarkivet om du vill läsa mer.
Ett fall från en häst, är då att betrakta som ett potentiellt traumafall och traumajournal skall alltid föras. Frågan om håret är mig obekant, men nog händer det att vi får klippa av hår om detta skulle behövas. Vad har ridklubben för egen beredskap? Nackkrage? Fixeringsvästar? Har dem träning i olycksfallsjukvård alá första hjälpen? HLR? Orsaken att jag ställer denna fråga är för att se hur de tänker i fråga om att förebygga och vara redo om olyckan oturligt nog inträffar.
Olyckor där djur är inblandade kan ofta också innefatta räddningstjänsten, varför det kan vara intressant att ta reda på hur deras lokala beredskap ser ut för detta.
//AMBASS
Blood Will Tell
- malanentalo
Det är ungdomar som har hand om "småflickorna". Jag har inte sett någon avancerad utrustning och skulle inte tro att de är så insatta i HLR heller. Detta gäller under den tiden på dygnet som min flicka går där. Hur det ser ut senare på kvällen när det är vuxna ridfröknar där vet jag inte. De ridfröknar kanske har utbildning, jag vet inte faktiskt.AMBASS skrev: Vad har ridklubben för egen beredskap? Nackkrage? Fixeringsvästar? Har dem träning i olycksfallsjukvård alá första hjälpen? HLR? Orsaken att jag ställer denna fråga är för att se hur de tänker i fråga om att förebygga och vara redo om olyckan oturligt nog inträffar.
Olyckor där djur är inblandade kan ofta också innefatta räddningstjänsten, varför det kan vara intressant att ta reda på hur deras lokala beredskap ser ut för detta.
Här ute på landsbyggden har vi prio 1 bilar som åker ut först på larmet innan ambulansen kommer. Dom brukar vara snabba av sig och jätte duktiga.
Ja det är tur att mamma är med henne...
Hej!
Mammor är bäst! Orsaken till min fråga var i händelse av att ambulansen skulle dröja (vilket tyvärr kan hända ibland). Jag anser också att det torde ligga i klubbens intresse att kunna hantera det mest basala i olycksfallssjukvård. Jag har stort förtroende för Svenska Ridsportförbundet och vet att dem prioriterar hög och gedigen säkerhet vid sina tävlingar. Alltid en duktig läkare på plats. Tyvärr händer det ibland att olyckan är framme under träning och då kan det vara bra att ha rutiner och någon "första hjälpen" ansvarig i klubben. Din fråga är befogad. Vi skall också i sammanhanget erinra oss att ambulanssjukvården i sverige är långt från statisk. Den är tyvärr mycket skiftande från station till station. I ett annat inlägg har jag tagit upp frågan im simkunnighet och kunskap i vattenlivräddning. En fråga att tänka på för alla dem som vattenidrottar!
Ha det gött....
Mammor är bäst! Orsaken till min fråga var i händelse av att ambulansen skulle dröja (vilket tyvärr kan hända ibland). Jag anser också att det torde ligga i klubbens intresse att kunna hantera det mest basala i olycksfallssjukvård. Jag har stort förtroende för Svenska Ridsportförbundet och vet att dem prioriterar hög och gedigen säkerhet vid sina tävlingar. Alltid en duktig läkare på plats. Tyvärr händer det ibland att olyckan är framme under träning och då kan det vara bra att ha rutiner och någon "första hjälpen" ansvarig i klubben. Din fråga är befogad. Vi skall också i sammanhanget erinra oss att ambulanssjukvården i sverige är långt från statisk. Den är tyvärr mycket skiftande från station till station. I ett annat inlägg har jag tagit upp frågan im simkunnighet och kunskap i vattenlivräddning. En fråga att tänka på för alla dem som vattenidrottar!
Ha det gött....
Blood Will Tell
Intressant inlägg! Man lär sig något nytt varje dag. Tack så mycket!Akuten skrev:Enda gången det kan förekomma att man behöver klippa/raka bort ett litet område är om man ska suturera en sårskada i hårbotten. Men det är trots allt sällan det behövs och framför allt så klipper man ju definitivt inte av hela håret!
Däremot - på barn - så går det mycket bra att dra ihop sårkanterna (om man har raka, fina sårkanter) med barnets eget hår, men då måste ju håret sitta fast i skallen. På så sätt blir det inte ett enda stick, varken från bedövning eller suturer! Man knyter alltså ihop såret med några hårstrån från var sin sida av sårskadan och sedan sprayar man "suturerna" med så´n där sårskadespray som lägger sig som ett "osynligt plåster" = hårstråna klibbar ihop och "suturerna" håller ihop tills sårskadan har läkt.
Till orginalfrågan så är enda anledning enligt mig att klippa någons hår på skadeplatsen om det sitter fast i båda ändarna (typ fastnat i en borrmaskin i träslöjdssalen), men den risken skall väl inte vara så jättestor när man rider.
PS. Kom på en anledning till. Pat. kanske ber om det!

Om uppsatt hår
Hej
Jag kan tänka mig att uppsatthår är en säkerhetsaspekt. Eftersom utsläppt hår kan hamna i ansiktet och skymma sikten och störa koncentrationen på ridningen.
Har lärt mig att man skall undvika luvtröjor och liknande när man riden för dels störningsrisken men att det finns en risk att luvor kan fastna vid hinderstöd och dyligt.
/Pelle
Jag kan tänka mig att uppsatthår är en säkerhetsaspekt. Eftersom utsläppt hår kan hamna i ansiktet och skymma sikten och störa koncentrationen på ridningen.
Har lärt mig att man skall undvika luvtröjor och liknande när man riden för dels störningsrisken men att det finns en risk att luvor kan fastna vid hinderstöd och dyligt.
/Pelle
- malanentalo
Ja jag tycker att det är självklart att man skall ha håret uppsatt om det är långt, sett från säkerhets synpunkt. Men det lät så drastiskt de som de sa på ridskolan. Jag har aldrig hört att de klipper håret bara så där. Och jag har själv ridit många år så lite vet jag vad som gäller. Men jag vet ju inte hur ni jobbar.
Pelle: du har helt rätt om huvtröjor eftersom man kan fastna med dessa. Tajta smidiga kroppsnära kläder ska det vara.
Pelle: du har helt rätt om huvtröjor eftersom man kan fastna med dessa. Tajta smidiga kroppsnära kläder ska det vara.