MR - Går det att övervaka kritiska patienter?

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Linda

MR - Går det att övervaka kritiska patienter?

Inlägg av Linda » 14/3 2006 18:56

Då jag gjorde min egen MR igår så låg jag och klurade på lite...

Då mycket av övervakningsutrustningen har metall i sig, kan man verkligen göra en MR MED övervakning på en kritisk alt. svårt sjuk patient?
Eller väljer man att istället göra en CT ?

Om det går att övervaka ekg, sat, puls etc under en MR vilken utrustning använder man då ?

Akuten

Inlägg av Akuten » 14/3 2006 19:24

Om man har en dålig patient så gör man inte MR utan man väljer att göra en CT för den går MYCKET fortare att göra eftersom man dels snabbt vill få en diagnos, dels inte vill stå länge på röntgen med en svårt sjuk/skadad patient.

Dessutom är det många gånger CT som är den bästa undersökningen för dessa patienter oavsett om man har bråttom eller inte.

Någon som har erfarenhet av att övervaka på MR får uttala sig om övervakningsutrustningen.

Linda

Inlägg av Linda » 14/3 2006 20:03

Akuten skrev:Om man har en dålig patient så gör man inte MR utan man väljer att göra en CT för den går MYCKET fortare att göra eftersom man dels snabbt vill få en diagnos, dels inte vill stå länge på röntgen med en svårt sjuk/skadad patient.

Dessutom är det många gånger CT som är den bästa undersökningen för dessa patienter oavsett om man har bråttom eller inte.

Någon som har erfarenhet av att övervaka på MR får uttala sig om övervakningsutrustningen.
Precis så jag tänkte Akuten.. en MR tar ju väldigt lång tid (min tog 75 minuter), CT kan väl gå på några minuter om man har tur ?

En följdfråga då.. Under vilka kriterier väljer man att göra en MR istället för CT och när väljer man att göra CT istället för MR ?

Tomas

Inlägg av Tomas » 14/3 2006 21:16

Hej kluriga Linda, övervakningsutrustningen i MR rummet är speciall gjord för att klara kraven = svindyr. Största problemet med denna övervakning är EKG:t . När marskinen börjar att scanna ser det ut som ett VF hela tiden. Dagens MR är ganska snabb, men CT är snabbare. Problemet med MR är har du eventuellt några metall flisor i hud men framför allt ögon så kan du få brännskador av undersökningen, gäller även vissa tatueringar. // Tomas
intubera mera !!

peder

Inlägg av peder » 14/3 2006 21:31

Vill du läsa om hur MR och CT funkar finns denna sidan som tar upp det i detalj:
http://health.howstuffworks.com/mri.htm

http://health.howstuffworks.com/cat-scan.htm

(sidan är lite klottrig, Det tog ett tag innan jag fattade att man kunde trycka "next page")

Det finns mycket bra man kan läsa om;
www.howstuffworks.com
Den friske har många önskningar, den sjuke bara en.

Linda

Inlägg av Linda » 15/3 2006 5:27

Tomas skrev:Hej kluriga Linda, övervakningsutrustningen i MR rummet är speciall gjord för att klara kraven = svindyr. Största problemet med denna övervakning är EKG:t . När marskinen börjar att scanna ser det ut som ett VF hela tiden. Dagens MR är ganska snabb, men CT är snabbare. Problemet med MR är har du eventuellt några metall flisor i hud men framför allt ögon så kan du få brännskador av undersökningen, gäller även vissa tatueringar. // Tomas
Ytterligare en följdfråga: Kan en tatuering förstöras av en MR ? (inte så roligt att lägga tusenlappar på en gaddning som sedan förstörs...)

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 15/3 2006 7:23

Det beror på hur rik tatueringsfärgen är på metall. I vissa fall så kan tatueringar höja sig efter en MR. Jag gjorde en MR för tre år sedan och då kliade min gaddning ett par dagar efteråt, men det var allt. Personalen sa att det inte skule vara nån fara.

Linda

Inlägg av Linda » 15/3 2006 11:00

Maul skrev:Det beror på hur rik tatueringsfärgen är på metall. I vissa fall så kan tatueringar höja sig efter en MR. Jag gjorde en MR för tre år sedan och då kliade min gaddning ett par dagar efteråt, men det var allt. Personalen sa att det inte skule vara nån fara.
Jag ska göra tre gaddningar, alla i svart/grå ton. Den första görs om ca nån månad eller två...
Jag vet redan nu att jag ska göra MR om ca 1 år igen och därefter ungefär vart femte år.. Kan detta ställa till problem för mig ?
Tänkte om jag ska avvakta med gaddning, inte göra den alls etc.

Tatueraren borde väl kunna svara på hur metallrik färgen är ??

Niklas Karlsson

Inlägg av Niklas Karlsson » 15/3 2006 11:10

är inte tatueringar 90-tal?:)

Linda

Inlägg av Linda » 15/3 2006 11:14

Niklas Karlsson skrev:är inte tatueringar 90-tal?:)
Naaaj :D Om du visste hur fin jag kommer bli :wink:
(kanske fegar efter första gaddningen dock.. )

Eirik

Inlägg av Eirik » 15/3 2006 21:48

Iflg Forsvarets overlege i kirurgi som holdt foredrag på Akuttmedisin 2003 kan MR/CT på kritiske traumepasienter være direkte kontraindisert da man har hatt tilfeller hvor pasienter har fått negativt utfall pga feil prioritering og uforutsette hendelser under slike undersøkelser.

Se også

www.bestnet.no
http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_L ... _ID=379860
http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_L ... _ID=324878

Skriv svar