Hej Alla!
Vad tycker ni om drogtester? Vad är att klassa som drog enligt "ER" egen filosofi? Skulle ni ta illa upp om det infördes drogtester på er arbetsplats eller att er potentiella uppdragsgivare/arbetsgivare krävde regelbundna drogtester.
//SOBER MEDIC
Drogtest
Moderator: Wernvik
- roadrunner
Drogtester
Jag är i princip för drogtester (även obligatoriska), det gäller ju att både skydda tredje man och se till att medarbetaren inte skadar sig. Men, det kräver att arbetsgivaren har en uttalad skriftlig drogpolicy, med en godtagbar rehabiliteringsplan och att detta är känt av alla medarbetare innan man drar igång en provtagningsorgie.
Startar man med tester måste man ha fullt klart för sig vem som "äger" testresultatet -du själv eller din arbetsgivare. Vidare måste det vara solklart vad som händer med "positiva" svar - rehab, omprov eller avsked...
Beträffande vad som ska räknas som droger -tja, lagstiftningen klassar ju ett antal ämnen som narkotika, till det får man kanske också lägga alkohol. Visserligen är det en "legal" drog, men det finns ju missbrukare.
Plus eftereffekter vid excessivt bruk....
Kanske ett oanmält utandningsprov en söndagsmorgon i ambulansgaraget, utfört av en polispatrull kan bli en väckarklocka?
Ämnet är inte lätthanterat, men där har ni i alla fall min åsikt i frågan
Startar man med tester måste man ha fullt klart för sig vem som "äger" testresultatet -du själv eller din arbetsgivare. Vidare måste det vara solklart vad som händer med "positiva" svar - rehab, omprov eller avsked...
Beträffande vad som ska räknas som droger -tja, lagstiftningen klassar ju ett antal ämnen som narkotika, till det får man kanske också lägga alkohol. Visserligen är det en "legal" drog, men det finns ju missbrukare.
Plus eftereffekter vid excessivt bruk....
Kanske ett oanmält utandningsprov en söndagsmorgon i ambulansgaraget, utfört av en polispatrull kan bli en väckarklocka?
Ämnet är inte lätthanterat, men där har ni i alla fall min åsikt i frågan