Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.
Moderator: Wernvik
-
agentanka
tomtom skrev:Vistja det är ju bilens hjärta.
sen kan dom ringa in personal också vet ja

tycker det blir lite fel vinkel av det programmet tillallmänheten.
Dom hade tydligen ett bra schema... som sprack? =)
Förresten ALLA:
GLÖM INTE STÄLLA OM TILL VINTERTID!!!!
(En timme BAKÅT)
-
Anonymous
Hur bra intryck ger det när stationeschefen sitter och pratar i mobiltelefon och kör larm samtidigt? Dessutom när hans kollegia sitter brevid honom så tycker jag ialf att han kunde tagit telefonen istället eller använt handsfreen som finns i bilen!
Vad anser ni om att köra larm och prata i mobilen samtidigt jag har ialf lärt mig att det ska man inte ska göra det
-
manne
Återigen:
VARFÖR åker man tre (3) bilar på en pojke som har ramlat och är vaken och tydligen ligger runt RLS-1 ??
2 bilar sätts på en kille med andningsbesvär?? Och dessutom en läkarbil inblandad..
Ju fler kockar.....
-
agentanka
manne skrev:Återigen:
VARFÖR åker man tre (3) bilar på en pojke som har ramlat och är vaken och tydligen ligger runt RLS-1 ??
2 bilar sätts på en kille med andningsbesvär?? Och dessutom en läkarbil inblandad..
Ju fler kockar.....
Som jag tolkade det i programmet så åkte dom med den resursen av två anledningar:
1. Det var ett barn.
2. Barnet hade förlorat medvetandet.
Sedan om detta är rätt eller fel vet jag inte.
-
zAjben
Brandbilen var väl ändå ett IVPA larm som åkte pågrund av att det var lång bort från ambulansen? Sedan kan man ju undra om de passade på att äta klart maten eller om det var en dålig utalarmering av larmoperatören då de var framme i princip samtidigt
Med eventuella skallskador vet man väl inte heller hur tillståndet hos patienten utvecklas (speciellt när det gäller barn)? Personen kanske har fått en skallskada och slutar andas, då är väl inte narkosutbildad personal på platsen en helt dum idé??
tomtom skrev:Hur bra intryck ger det när stationeschefen sitter och pratar i mobiltelefon och kör larm samtidigt? Dessutom när hans kollegia sitter brevid honom så tycker jag ialf att han kunde tagit telefonen istället eller använt handsfreen som finns i bilen!
Vad anser ni om att köra larm och prata i mobilen samtidigt jag har ialf lärt mig att det ska man inte ska göra det
Reagerade också på det. Det var väl ett ambulanslarm? Folk kan knappt köra bil och prata i telefon när de kör normalt (försök göra en bra undanmanöver när du har en hand på ratten och den andra upptagen

) och då borde man speciellt inte göra det ifall man kör utryckning.

-
Tomas
För lite körningar !
intubera mera !!
-
Anonymous
att det blev ett IVPA larm för brandkåren kan jag förstå då 959 alltså svedalas egna ambulans varit på andra uppdrag och att det är en bit mellan Svedala och Lund men vet faktiskt inte varför dom kom samtidigt som ambulansen det va däremot dåligt.
Sen kan man tycka som så att hade Svedala ambulansen varit hemma och dom hade fått larmet så tror jag inte att dom hade skickat med Läkarbilen från Lund.
Sen att deras chef sitter och pratar i son mobil samtidigt som han kör larm det är bara för dåligt, Som en tidigare skrev hur lätt är det att veja med en hand på ratten bara. lätt att en unge hör ambulansen och springer ut i gatan och skall se vart den är ju.
Nä tycker faktiskt att blåljus är ett bra program men dom kunde gjort det bättre om dom valt en annan station och sen även visat lite av dom vanliga körningarna och vad som händer mellan larmen så folk hade fått en bättre uppfatting om vad det innebär at arbeta på en ambulansstation.
-
manne
Tomas skrev:VARFÖR åker man tre (3) bilar på en pojke som har ramlat och är vaken och tydligen ligger runt RLS-1 ??
För lite körningar !
Ja nån annan förklaring hittar jag inte
Situationen blir ju pinsam.
-
Novisen
Kom ihåg att det är SOS som larmar ut. Inte personalen på ambulansen. Ofta åker man med tungt kavalleri på körningar där det finns en osäkerhetsfaktor med i bilden. Sen kan patienten vara i stort sätt opåverkad då man kommer fram. Pinsamt - ja / för ambulanspersonalen - nej
RLS 85:
http://www.anst.uu.se/hansbola/RLS/RLS_85.html
-
manne
Novisen skrev:Ofta åker man med tungt kavalleri på körningar där det finns en osäkerhetsfaktor med i bilden. Sen kan patienten vara i stort sätt opåverkad då man kommer fram. Pinsamt - ja / för ambulanspersonalen - nej
Ja i detta läge var det knappast osäkert då det handlade om en 10-åring som ramlat och ev varit avsvimmad.
Och bara för att det är osäkert skickar man inte iväg allt man har.
Larmrutinerna skiljer tydligen markant mellan länen.
-
Jimmy Olsson
Eller helt enkelt kompetensen på personalen!

Går 4 amb-ssk;or + 2 akutläkare på en liten 10-årig pojke.

-
Anonymous
Precise, man kan ifrågasätte deras kompetens efter som dom skickar så många bilar som dom gjorde. Och ändå har skåne kravet på att där skall vara minst en vidareutbildad ssk i varje ambulans, trodde att dör skulle vara det för att dom inte skulle behöva skicka så många resurser. Men sitter man och pratar i mobil samtidigt som man kör larm så säger det en hel del om vad man har mellan öronen tycker jag.
Sen har där också förekommit visa utalande som visar påvisar detta.
Kan inte göra annat än hoppas på att nästa som vill göra ett program om ambulansen väljer en annan station. Hade varit kul och jämnföra hur dom olika länen arbetar det verka skilja en hel del. Ex är skåne bäst efter som dom har minst en vidareutbildad sjuksköterska i varje bil? Måste man ha det när man är på sjukhuset inom 10 min som man är i Lund och Malmö? Måste man ha Läkarbil då med? Är det inte en dyr extra kostnad?
Som jag förstår det så fungerar det hur bra som hälst i övriga Sverige med en vanlig sjuksköterska och en ambulanssjukvårdare?
Tror att Skåne är påväg att ta bort alla sina ambulanssjukvårdare på ngn inofficiellt sätt. Men skall dom då ersättas med sådana som Stationschefen i Lund hur kommer ambulansverksamheten då se ut?
-
Anonymous
Undrar om stations chefen i Lund har gått någon körutbildning över huvudtaget.
-
agentanka
tomtom skrev:Undrar om stations chefen i Lund har gått någon körutbildning över huvudtaget.
Får jag fråga, vad får dig att tänka i dom banorna?
Jag jobbar själv inte i ambulansen så jag förstår inte vad du menar.
Något speciellt i gårdagens program, eller?