Sommaren är slut!-Ambulanssjukvården Västerbottens kustland

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Lipton

Inlägg av Lipton » 18/10 2006 13:57

AuF, Novisen: Det jag lärt mig är att man under slutet av sin utbildning tillåts jobba som sjuksköterska, alltså inte Legitimerad Sjuksköterska. Det som då krävs är att man inte jobbar natt eller att man inte jobbar under något eget ansvar, det krävs även någon form av dispens från socialstyrelsen. Det hela bygger på att man hela tiden måste ha en ansvarig handledare som man kan fråga.
Poängen som jag förstått det är att man då kan skolas in på en arbetsplats och börja jobba den dag man är färdig.
Detta skulle ju dock inte fungera i en ambulans eftersom man då inte har tillgång till sin ansvarige handledare som man kan fråga, eftersom denne då troligtvis är uppbunden med andra viktiga uppgifters så som att köra bil.

Tyvärr kan jag inte ange någon form av källa, jag har bara svaga aningar om att jag någonstans fått lära mig detta under min utbildning.

Tompa31

Inlägg av Tompa31 » 18/10 2006 17:57

Stämer precis som du säger.

Enligt Socialstyrelsen kan man på dispans arbeta som sjuksköterska från och med termin 6 på ssk-utb under de förutsättningar som du säger. Har ingen källa till detta i nuläget men vid behov han det plockas fram. Står i författningshandboken.

//Tompa

peder

Inlägg av peder » 18/10 2006 18:04

Gäller inte det ENDAST inom kommunen??
Den friske har många önskningar, den sjuke bara en.

AuF

Inlägg av AuF » 18/10 2006 18:56

Inom komunen kunde jag jobba efter termin 5 som delegerad syrra. Gick inte att göra inom landsting.

Men som Lipton är inne på så får man inte göra bedömingar, utan man är "utförare" av den "ordinarie" sjuksköterskans uppgifter. Tex kunde de röra sig om att åka iväg på hembesök till någon som var insatt på div läkemedel som skulle admistreras i.m.

Du har inga som helst generella ordinationer som del. ssk. Därmed blir ambulansyrket inte så aktuellt.

MVH

Lipton

Inlägg av Lipton » 19/10 2006 22:22

AuF: Jag förstår inte riktigt. Det jag lärt mig är att man inte får arbeta självständigt. Jag ser då inte hur man kan jobba inom kommunal sjukvård eftersom de i min mening är ytterst självständiga syrror där. Kommer ju endast snäppet efter ambulans och narkossyrror, eller?

Användarvisningsbild
zAjben

Inlägg av zAjben » 19/10 2006 23:53

Låter ju ungefär som att arbeta som underläkare, vilket vi får göra efter termin 9? Eller rättare sagt vikariera..

AuF

Inlägg av AuF » 20/10 2006 13:28

Lipton:

Man har alltså inget patient ansvar. Utan man är anställt för att underlätta för den ordinarie sjusköterskan som under sommaren ofta blir PAS för fler patienter. Det finns en dags ordning som skall göras. Man hjälper till med det man kan och får göra. Ungefär

AuF

Inlägg av AuF » 20/10 2006 13:31

Lipton:

Du har inget patient ansvar som delegerad ssk. Utan man är anställt för att underlätta för den ordinarie sjusköterskan som under sommaren ofta blir PAS för fler patienter.
Man jobbar allstå inte självständigt i den form att du är själv "syrra" på ett boende eller område. Det jobbar alltid en leg sköterska som har patientansvaret samtidigt.

Lipton

Inlägg av Lipton » 22/10 2006 18:48

AuF: Ok.
Förresten! Vem av dig pratar jag med och har Du fått Er Schizofreni diagnosticerad? :lol:

AuF

Inlägg av AuF » 22/10 2006 23:03

Litpton:

haha. a vart lite snurrigt där. Trodde jag tog bort det ena av dem. =) Tydligen inte!

prov

Re: Sommaren är slut!-Ambulanssjukvården Västerbottens kustl

Inlägg av prov » 4/12 2006 16:27

Patientsäkerhet skrev: Ingen förändring har skett ännu och våra inkompetenta vikarier används fortlöpande varje vecka....

påstår du att alla vikarier i umeå är inkompetenta???

prehospital

Inlägg av prehospital » 4/12 2006 16:58

Om de är studenter är de i alla fall inte formellt sett kompetenta.

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 4/12 2006 23:13

bara för att man har gått 4 eller 5 terminer på sskutbildningen eller läkarlinjen så innebär inte det ett skit. Man kan ha gått direkt från samhäll eller byggprogrammet till högskolan utan att ha varit i närheten av en sjuk människa. Att då helt plötsligt tro att man är kunnig/erfaren nog att jobba självständigt inom ambulansen om ens för en sommar efter några terminer är helt åt skogen. I bästa fall har man då några månaders praktik från utbildningen till ssk men läkarstudenterna har ju inte ens någon praktik. Tror de ansvariga för verksamheten att patienterna är mindre sjuka på sommaren?

Skriv svar