ambulanssjukvårdarna ersätts med uskor

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 27/10 2006 0:19

Sjuksköterskan skrev:Återigen: 20 år inom ambulansen säger INGET om personens kompetens. Mina erfarenheter av "erfaren" personal är att dessa oftast är mkt trötta människor som endast behärskar bilkörningen till fullo. Medicinska kunskaper är sedan länge lagda på hyllan. Omöjligt att bli vass på akutsjukvård när det är glest med sjuka patienter. En narkossjuksköt. på OP ger mer läkemedel på en mån än vad de flesta ambpersonal gör på en 10års period..
Jag håller inte med dig där. Jag vet många som varit i tjänsten sedan lång tid tillbaka och fortfarande älskar sitt jobb, inte för att de får köra mycket bil utan för att de gillar mötet med andra människor och att de kan göra en stor insats för en annan individ. Ambulansverksamheten handlar inte om att den som gett flest milligram morfin i slutet av året har den högsta kompetensen. Att en ane-ssk ger stora mängder läkemedel är väl ganska naturligt. Deras huvudsakliga uppgift är att söva folk på op... PÅ OP! detta är ambulansen vi talar om. två helt skilda verksamheter inom vården som knappast går att jämföra.

AuF

Inlägg av AuF » 27/10 2006 3:47

..
Senast redigerad av 1 AuF, redigerad totalt 27 gånger.

striker

Inlägg av striker » 27/10 2006 10:13

För min del så är usk mycket välkommna till ambulansen. Det spelar ingen roll vilka betyg eller utbildningar man har, och det är inte alltid hur lång tid man har jobbat inom sjukvården som är det viktiga när man ska söka jobb inom ambulansen.

Det som är det viktiga, är att det finns en organisation som har ett bra redskap när dom anställer folk, dvs dom ska anställa personer med rätt personlighet, attityd, mognad, intresse, m.m.

Om man är vub ssk, vanlig ssk eller usk, amb sjv spelar mindre roll. Har man bara bra internutbildningar inom organisationen så fungerar det utmärkt.

Tyvär är det många inom ambulansen som har fått anställning enbart av att dom har höga titlar och att dom har jobbat inom sjukvården i många år. ( har tyvär sett detta för ofta.)

Det är hur man är som person som är det viktiga, i kombination med utbildning och antal år.

Och en sak som jag alltid kommer att hävda är att en perfekt styrka i en ambulans skall vara en ssk och en amb sjv/usk. För den största gruppen av pat behöver endast lite god omvårdnad och inte tonvis med läkemedel.
och just därför räcker det med denna styrkan i en ambulans. (tänkte få igång sjuksköterskan lite).

Cortex

Inlägg av Cortex » 27/10 2006 11:54

Det ärvälhelt naturligt att någon gång hamna i svackor där man lessnar lite på sitt jobb. Men att jobba med människor utan att verkligen ha den där gnistan och viljan att göra det är fel tycker jag. har man valt att jobba med människor så måsteman lägga ner omsorg och hjärta i det, annars fungerar inte jobbet. Att brinna för ambulanssjukvården för att den ärtuff och fartfylld håller inte,man måste älska det man gör i helhet, och huvudsaken i all sjukvård är att ha patienten i fokus.

Empati, omsorg, vilja - Älska ditt jobb!

GoldenHour

Inlägg av GoldenHour » 29/10 2006 12:52

Cortex och Striker: Kunnde inte sagt det bättre själv. Att man läser en vubb är inte heller ett bevis på att man har ett brinnande intresse för människor(även om så ofta är fallet), utan det kan lika väl vara en människa som säker bekräftelse och "högre rang". Högskolepoäng är inte samma sak som att man kan ge ett gott bemötande.

Och ni som refererar till att amb-sjv har dåliga medicinska kunnskaper: har ni fortfarande inte sett det jag och fler skrivit om till viss del:

"SEPARERADE ARBETSUPPGIFTER VID BEHOV AV HÖGRE MEDICINSK KOMPETENS"

Att kunna lugna en person kan ibland ge mer än 10liter på mask/10mg stesolid....Kom ihåg det

Lipton

Inlägg av Lipton » 29/10 2006 15:27

Patientsäkerhet skrev:Lipton: Med den ambulansutbildningen och C-körkort skulle jag utan tvekan ,gärna se dig som parkollega!.
Men nu var det väl inte det jag frågade! Får min utbildning och mina körkort komma medicinskt vårdkrävande patienter till nytta min första arbetsdag hos er i Umeå?

Skriv svar