Har ingen aning faktiskt.Lotta skrev:Så att en ambulansstation själva ordnat en 7 veckors internutbildning för släta uskor inom de senste 4 åren är ingen orimlighet? Och att dom på den tiden är godkännda larmförare mm mm?
Lipton: Får de som kör sjuktransporten nån form av larmförarutbildning?
Antar att det i Sverige finns folk som kör larm som öht inte gått någon form av larmförarutbildning? Men förekommer det i dax dato att folk får börja köra utan utbildning?
Inser att det finns folk med mkt varierande både formell och reel kompetens i ambulanserna.
Uska utan "vidareutbildning"
Moderator: Wernvik
Vet inte heller hur det ligger till, men det låter skrämmande om utbildningsnivån på föraren skulle vara så låg. Inte så säker på att jag skulle vilja sitta där bak och åka etta i stan med ett praktblåbär bakom ratten. Utryckningsutbildning samt lång erfarenhet som passagerare tycker jag ska vara ett krav innan man börjar köra ettor och tvåor.Lotta skrev:Så att en ambulansstation själva ordnat en 7 veckors internutbildning för släta uskor inom de senste 4 åren är ingen orimlighet? Och att dom på den tiden är godkännda larmförare mm mm?
Lipton: Får de som kör sjuktransporten nån form av larmförarutbildning?
Antar att det i Sverige finns folk som kör larm som öht inte gått någon form av larmförarutbildning? Men förekommer det i dax dato att folk får börja köra utan utbildning?
Inser att det finns folk med mkt varierande både formell och reel kompetens i ambulanserna.
-
jobbade med en förra året som kom ut från komvux i feb och började på ambulansen i maj o sommarvikade och det var INTE roligt att köra ihop 4 veckor då man inte hade någon att rådfråga när det behövdes! Den tjejen var mest intresserad av att köra med sirenen på (första gången i mitt yrkesliv någon behövt köra med siren och heljusblink kl 4 på morgonen)
Larsson748 skrev:jobbade med en förra året som kom ut från komvux i feb och började på ambulansen i maj o sommarvikade och det var INTE roligt att köra ihop 4 veckor då man inte hade någon att rådfråga när det behövdes! Den tjejen var mest intresserad av att köra med sirenen på (första gången i mitt yrkesliv någon behövt köra med siren och heljusblink kl 4 på morgonen)
hahhahahahahahahaha låter som en bra sommar
-
-
Oj då. Och vi som snålar med sirener på dagtid.Larsson748 skrev:jobbade med en förra året som kom ut från komvux i feb och började på ambulansen i maj o sommarvikade och det var INTE roligt att köra ihop 4 veckor då man inte hade någon att rådfråga när det behövdes! Den tjejen var mest intresserad av att köra med sirenen på (första gången i mitt yrkesliv någon behövt köra med siren och heljusblink kl 4 på morgonen)
!!!
Kanske är därför man ska ha rätt person med rätt utb. på rätt plats brukar bli lite fel annars. Men det är klart alla kan ju köra ambulans bara för att man har B- kort och kan HLR och har ett förstor självförtroende.kire1111 skrev:Larsson748 skrev:jobbade med en förra året som kom ut från komvux i feb och började på ambulansen i maj o sommarvikade och det var INTE roligt att köra ihop 4 veckor då man inte hade någon att rådfråga när det behövdes! Den tjejen var mest intresserad av att köra med sirenen på (första gången i mitt yrkesliv någon behövt köra med siren och heljusblink kl 4 på morgonen)
Uskor har inget att göra i akutambulanser där ska det vara
vana ambulanssjukvårdare och sjuksköterskor som är utb. för amb.jobbet.
Hur många andra yrken skulle ta in personal som saknar utb. och kunskap för det jobb som ska utföras. Är man uska eller vad man nu är och vill jobba i ambulans så finns det inga genvägar bli ambsjukv. eller syrra
den ända rätta vägen till amb.yrket som det ser ut i dag
Och skulle man ha vättiga antagnings tester och klarare regler så skulle vi nog slippa se alla dessa personer som kör med blåljus och helljusblink och siren kl. 4.00 helt obefogat