,klerty skrev:Har du husläkare?JohanZ skrev:När jag behövde läkarhjälp ifjol så var det 4 veckors väntetid för att få träffa läkare. Det fungerar lite sisådär på vårdcentralerna tycker jag.klerty skrev: Med tanke på din bostadsort kan jag försäkra dig om att det inte är några två veckors väntetid.
Var din åkomma av akut karaktär?
Jag skar upp fingret vad ska jag göra?
Moderator: Wernvik
Senast redigerad av 1 JohanZ, redigerad totalt 11 gånger.
mvh Johan
När jag i aktiv moppe-ålder brände mig på benet (på kröken) fick jag ett stort och varande sår som jag skulle till vårdcentralen med efter några veckor. Då var jag inte välkommen till den vårdcentral som låg särmast sommarhuset för det var "fel". Istället fick jag åka hem och sitta där resten av dagen och vänta på en tid på "rätt" vårdcentral. Nu var det inte lika långt mellan dem som det är till Haparanda, men ändå. Helt fritt är det inte.JOCKE skrev:Det är ju som bekant fritt vårdsökande i detta landet så du kan ju åka till haparanda om du vill det. Kanske går det fortare då.
.:: www.sjukvardare.se ::.
Fritt är det definitivt inte..
Jag blev hänvisad från Viksjö VC till Tyresö VC, fastän jag bodde i Hässelby men befann mig hos x:et i Järfälla.
Anledningen var att jag inte besökt läkare sen jag bodde i Tyresö 4 år tidigare och därför fortfarande var inskriven hos dr där.
och anledningen till att jag sökte var måttliga andningsbesvär och extrem hosta (fick senare veta att jag hade mykoplasma, stavas det så?? när jag till slut åkte till Närakuten i Jakan som inte hade några problem att ta emot mig.)
Jag blev hänvisad från Viksjö VC till Tyresö VC, fastän jag bodde i Hässelby men befann mig hos x:et i Järfälla.

Anledningen var att jag inte besökt läkare sen jag bodde i Tyresö 4 år tidigare och därför fortfarande var inskriven hos dr där.
och anledningen till att jag sökte var måttliga andningsbesvär och extrem hosta (fick senare veta att jag hade mykoplasma, stavas det så?? när jag till slut åkte till Närakuten i Jakan som inte hade några problem att ta emot mig.)
jag var ju klantig nog att ringa in... man skulle nog bara traskat in istället.
Även när jag flyttade till Viksjö så blev jag hänvisad till Tyresö VC.. tills jag skrev på en lapp om att jag ville gå till en viss dr hos Viksjö.
Nu har jag flyttat därifrån så frågan är vad som händer nu om jag skulle ringa till min närmsta VC, hänvisar dom mig då till Viksjö? 1.5 h bort med kommunala medel....
Även när jag flyttade till Viksjö så blev jag hänvisad till Tyresö VC.. tills jag skrev på en lapp om att jag ville gå till en viss dr hos Viksjö.
Nu har jag flyttat därifrån så frågan är vad som händer nu om jag skulle ringa till min närmsta VC, hänvisar dom mig då till Viksjö? 1.5 h bort med kommunala medel....
Jag blev nekad vård på en vårdcentral i småland, hänvisades till akuten i Helsingborg med 41 graders feber. Så jag åkte till akuten i samma småländska stad på kvällen och fick samma svar där. "Åk till Helsingborg" om du bor där. Det var först när jag frågade om de tyckte det var lämpligt att köra 16 mil mitt i natten med 41 graders feber som mumintrollet på akuten gav mig tillstånd att komma in. Tillhörde väl inte rätt kyrka i SMåland... 

Takmonterade kulsprutor är alltid mer effektiva än blåljus och sirener