aceofspades skrev:Klarar av att köra.... Jag har körkort ABECEDE, hjullastarbok, truckkort,GoldenHour skrev: Tror inte att du sett annat än ambulanssjukvård i städerna med den kommentaren... Klarar man av att köra storbilsambulanserna så är dom ett utmärkt val förutom mitt inne i storstäderna(ibland även där). Du jobbar inte inom ambulanssjukvården va?(inget ont menat). Men vårdutrymet i en storbil och en personbil skiljer sig mycket, jobba i husvagn eller garderob med sjuka människor då transporterna kan vara upp till 60mil, välj själv...
arbete på väg, ADR + tank. Jag säger inte att jag kör bättre än alla andra, men jag kan påstå att jag vet vad det innbär att framföra tunga fordon.
Och det handlar inte om att jag ska klara av körningen, det handlar om att fordonet ska klara av de krav som ställs avseende hastighet, framkomlighet osv. Jag håller med dig helt och fullt om att vårdutrymmet i en storbil är mycket bättre än i tex en E-klass. Men ärligt talat så funkar personbilarna alldeles utmärkt. Och varför ska man ha detta enormt tilltagna utrymme annat än vid långtransport? Vid tex trauma är det primära att få patienten till sjukhus med så minimala prehospitala åtgärder som möjligt (med tanke på tidsaspekten). Då behöver man inte en operationssal på hjul, utan en bil som på kortast möjliga tid kan ta patienten till akm. Eller hur?
Åter Citerat:
"Vid tex trauma är det primära att få patienten till sjukhus med så minimala prehospitala åtgärder som möjligt (med tanke på tidsaspekten). Då behöver man inte en operationssal på hjul, utan en bil som på kortast möjliga tid kan ta patienten till akm. Eller hur?"
Stämmer i vissa avseenden men inte alltid, PHTLS pratar om två arbetssätt vid trauma: 1: Load and Go(snabbt skjutsa patienten till högre medicins kompetens) 2: Stay and Play: (stanna kvar och jobba med patienten/stabilisera på skadeplats). *skrattar* Jag är väl medveten om vad dessa och *"Golden hour"* har för betydelse för patienten
Load and Go: Är att föredra då medicinsk kompetens på plattsen inte räcker till. Eller material inte finns att tillgå prehosp. Med en stor bil så har man större möjligheter att stanna med patienten och jobba på skadeplatts. Stay and play är alltid att föredra om det går. Har man load and go i som standard i sitt vårdande så är man ute på hal is. Man kan och bör åka in till sjukhus inom kort, men det får inte göra att man helt släpper fokus på patienten.
Tänk dig att det en vinter inträffar en trafikolycka, patienten är cirkulatoriskt insabil och har likväl bäcken som lårbensfrakturer. Med en liten bil måste du ställa dig frågan: är det värt att stanna ute i kylan och försöka grovreponera eller ska vi bara lassa in patienten för att gasa på som f*n till sjukhus?. Behöver inte ens ta en rejäl trafikolycka som exempel. Ta en skidåkare som exempel. Böka ute i kylan eller ta in patienten i värmen och med gott utryme för 3-4vårdare reponera och fixera.
Det finns mindre bra storbilar, men bara för det så bör man inte dömma ut dom.
Aceofspades: Har även jag Behörighet för tunga fordon(utan dispens).