UMEÅ...igen...
Moderator: Wernvik
JOCKE: Jag vet inte vad problemet i Umeå är. Jag gissar att det är att man anställer personer helt utan ambulansutbildning som ambulanssjukvårdare för att de är billigare och sedan får de ingen fullgod introduktionsutbildning.
Och som du säger så finns det få organisationer i landet där man får köra allt från första dagen. Detta fungerade kanske tidigare när ambulanssjukvårdarna inte var bakbundna i vårdhytten, idag måste man tänka om. En del arbetsgivare har gjort detta, de anställer inte längre ambulanssjukvårdare. I min mening finns det en medelväg att gå, med en genomtänkt introduktionsutbildning kan man anställa ambulanssjukvårdare och dessutom låta dem köra från dag ett.
Och som du säger så finns det få organisationer i landet där man får köra allt från första dagen. Detta fungerade kanske tidigare när ambulanssjukvårdarna inte var bakbundna i vårdhytten, idag måste man tänka om. En del arbetsgivare har gjort detta, de anställer inte längre ambulanssjukvårdare. I min mening finns det en medelväg att gå, med en genomtänkt introduktionsutbildning kan man anställa ambulanssjukvårdare och dessutom låta dem köra från dag ett.
Är de verkligen billigare då? I sommar har det börjat 2st nya tjejer i vårt distrikt, ingen av dem har amb-sjv utbildningen utan de är ssk studenter och tidigare uskor. Det stör mig inte ett dugg att de tar in dessa då hon som började på den stationen jag är på bara skulle vara på trp-amb, den andra tjejen fick däremot gå in på akut-amb direkt eftersom de behövde personal. Denna tjejen uppfyller inte många av de grundläggande kraven kan jag säga. Hon har inte haft körkort i 3 år, hon är inte 21 år fyllda... Vad sa chefen? Hon kör blått från dag ett!! Till råga på allt så fick de en lön på 7kr mer i timmen än vad jag har som jobbat där i 4 år snart. Tack som *!!
Re: UMEÅ...igen...
Cheers Patientsäkerhet och andra Kämpande ambulansare!
Jag är tillbaka som ett svidande havssalt i viktiga frågor. Detta nonsens får bara inte fortgå.
Det är med skam man konstaterar att det finns landsting som så totalt föraktar patienternas säkerhet. Patientsäkerhet har modet att påpeka dessa brister och Patientsäkerhet har också modet att tala. Tyvärr är det idag dem som är tysta som hyllas. Jag skäms över kollegor som bagatelliserar dessa frågor. Detta skvallrar om en lojdhet utan dess likhet där man så totalt glömmer bort vem man är satt att tjäna.
Denna dynga kommer förr eller senare flyta upp till allmän granskning och då skall många få ge svar på tal. Snacka om U-lands nivå...
//AMBASS, mer rustade än någonsin...
Jag är tillbaka som ett svidande havssalt i viktiga frågor. Detta nonsens får bara inte fortgå.
Det är med skam man konstaterar att det finns landsting som så totalt föraktar patienternas säkerhet. Patientsäkerhet har modet att påpeka dessa brister och Patientsäkerhet har också modet att tala. Tyvärr är det idag dem som är tysta som hyllas. Jag skäms över kollegor som bagatelliserar dessa frågor. Detta skvallrar om en lojdhet utan dess likhet där man så totalt glömmer bort vem man är satt att tjäna.
Denna dynga kommer förr eller senare flyta upp till allmän granskning och då skall många få ge svar på tal. Snacka om U-lands nivå...
//AMBASS, mer rustade än någonsin...
Blood Will Tell
Du borde skämmas! Hur kan man med gott samvete börja arbeta på ambulansen efter 4 terminers SSK studier??? Hur kan en arbetsgivare anställa en person utan erforderlig träning??? Vi befinner oss på en nivå som allmänheten är lyckligt ovetande om. Jag tycker att vi tillsammans borde kunna enas om att ambulansen har sin speciella särart och att det skal vara KUNSKAP som skall gälla. Varför inte göra som Uppsala )som utbildar all personal innan) i ca 8-10 v. Varför inte som Uppsala kräva vubb eller PbU??? Varför nöja oss med detta trams när det finns lösningar.Novisen skrev:De personer du pekar ut kommer att avsluta sina studier och bli dina kollegor senare. Sluta pissa i munnen på dom och kom med förslag på hur rekryteringen ska gå till inför nästa sommar. Jag började sommarjobba efter 4 terminer på sköterskeskolan. En skillnad från idag var att jag var fulldelegerad. En sak som inte var någon skillnad var att jag hade samma kunskaper som våra odelegerade sommarvikarier idag. Visst ska vi bli bättre - frågan är hur??
::AMBASS::
Blood Will Tell
-
Hej AMBASS!AMBASS skrev:Du borde skämmas! Hur kan man med gott samvete börja arbeta på ambulansen efter 4 terminers SSK studier??? Hur kan en arbetsgivare anställa en person utan erforderlig träning??? Vi befinner oss på en nivå som allmänheten är lyckligt ovetande om. Jag tycker att vi tillsammans borde kunna enas om att ambulansen har sin speciella särart och att det skal vara KUNSKAP som skall gälla. Varför inte göra som Uppsala )som utbildar all personal innan) i ca 8-10 v. Varför inte som Uppsala kräva vubb eller PbU??? Varför nöja oss med detta trams när det finns lösningar.Novisen skrev:De personer du pekar ut kommer att avsluta sina studier och bli dina kollegor senare. Sluta pissa i munnen på dom och kom med förslag på hur rekryteringen ska gå till inför nästa sommar. Jag började sommarjobba efter 4 terminer på sköterskeskolan. En skillnad från idag var att jag var fulldelegerad. En sak som inte var någon skillnad var att jag hade samma kunskaper som våra odelegerade sommarvikarier idag. Visst ska vi bli bättre - frågan är hur??
::AMBASS::
Jag torde inte behöva redovisa min syn på utbildning mm då den är klar. Läs inlägget och mitt svar igen så förstår du vad jag menar. Att skuldlägga sommarjobbarna tycker iallafall jag inte löser problemet. Snarare skapar det problem. För mig är det politiker, arbetsgivare, personalrekryterare, bestämmelser som kan få en lösning på problemet. Det är dom vi ska påverka.
Exakt! De som jobbar utan rätt utbildning gör inte fel. Ansvaret ligger inte hos dem. De är säkert jätteglada för att de fått jobbet, och jag tippar på att de har redovisat deras formella kompetens för arbetsgivaren.
Visst, de skulle inte ha fått jobbet, men det är arbetsgivaren som ska göra den bedömningen, och inte personen som söker jobbet.
Visst, de skulle inte ha fått jobbet, men det är arbetsgivaren som ska göra den bedömningen, och inte personen som söker jobbet.
Den friske har många önskningar, den sjuke bara en.
visst är det så, men det är en annan vinkel på diskussionen. Man kan knappast kräva att de ssk-stud och läkar-kand. som det pratas om i första inlägget ska säga upp sig själva, pga för låg kompetens... deras kompetens ansågs ju räcka till under sommaren när de anställdes....
Det som hela diskussionen handlar om är ju arbetsgivarens ansvar när det gäller anställning av personal.
Om de anses klara av jobbet på sommaren, ska de anses klara av det resten av året också, annas har de inte rätt kompetens.
Men eftersom umeå verkar ha väldigt svårt att få personal med RÄTT utbildning, borde lönen vara ganska hög för den med rätt utbildning.... (så fungerar ju lönesättningen på andra delar av arbetsmarknaden) men min gissning är att lönen är ganska jämför bar med resten av landet...
Det som hela diskussionen handlar om är ju arbetsgivarens ansvar när det gäller anställning av personal.
Om de anses klara av jobbet på sommaren, ska de anses klara av det resten av året också, annas har de inte rätt kompetens.
Men eftersom umeå verkar ha väldigt svårt att få personal med RÄTT utbildning, borde lönen vara ganska hög för den med rätt utbildning.... (så fungerar ju lönesättningen på andra delar av arbetsmarknaden) men min gissning är att lönen är ganska jämför bar med resten av landet...
Den friske har många önskningar, den sjuke bara en.
Hej Lipton tänkte bara fråga om du kan utveckla din frågeställning.
Jag tycker det är en intressant fråga. Vad är det som kan hända i ambulansen som gör att det blir synd om arbetstagaren? Själv kan jag bara se att man klandrar sig själv. Man åker inte ditt för någonting. Hur vården av patienten utförs bak i hytten är det ingen som vet. Konkreta saker som dålig smärtlindring förekommer förmodligen rätt ofta. Men vet patienten vad som är bra eller dålig ambulanssjukvård? Vem ifrågasätter ?En riktigt dålig patient vet förmodligen ingenting. // Tomaspeder: Du beskriver en perfekt värld, tyvärr är den ju inte alltid sådan. Vore väldigt intressant att få reda på vem ansvaret ligger på den dagen något händer. Blir troligtivs väldigt synd om arbetstagaren den dagen.
intubera mera !!
ambass ambass ambass o vad glad jag blir av att ha dig tillbaka. jag tror som Novisen inte att studenterna själva kommer sluta söka till ambulansen även om de inom sig vet sina begränsningar men håller i sak med om att jobbet i sig ställer höga krav då vi har med levande liv att göra. jag tror inte heller att vi skall skuldlägga dom som idag arbeter utan erforderlig träning. du har skrivit om att alla grundligt borde testas i både styrka och medicinsk kunskap och det är nog den enda vägen att gå. bara dom inte gör testerna för lätta för att på så vis få in folk.
men vi skulle kunna bli bättre på att själva kräva utbildning eller träning för jobbet vi skall utföra. om jag själv skulle ligga med akuta smärtor vill jag bli hjälpt av en person som har kunskap och träning. ambulansen är speciell genom att det i vissa fall är vi som är den rullande akutrummet. jag har svårt att tänka mig att sjukhusen skulle låta medicinekandidater eller ssk studenter sköta dessa rum på sjukhuset. ambulansen borde få sitt erkännande efter alla dessa år. att vi nu äntligen har ssk i ambulanserna borde kanske säga något om den sträva som bör finnas. sedan tycker jag att det är fel när ekonomi får avgöra sommar och timpersonalens kompetens.peder skrev:Exakt! De som jobbar utan rätt utbildning gör inte fel. Ansvaret ligger inte hos dem. De är säkert jätteglada för att de fått jobbet, och jag tippar på att de har redovisat deras formella kompetens för arbetsgivaren.
TACK ERKAN!Erka skrev:Kul att du är tillbaka Ambass!!
nu blir det liv i luckan igen
Nu skall vi se till att hålla alla försök till bakåtsträveri och maktmissbruk på minst en armlängds avstånd. Vi skall synliggöra brister och sätta inkomptenta chefer under lupp. Vi skall tillsammans arbeta för att öka vår yrkesstolthet och skicka iväg alla dem med tendenser till lathet.
Jag kommer "lobba" och debattera flera frågor med några mål är just att höja kvalitén på ambulanssjukvården. Vi måste ha brukaren (patienten) i fokus.
Så Erka, jag är tillbaka och redo för strid och BE SAFE...
((AMBASS))
Blood Will Tell
Kära ssk2!ssk2 skrev:ambass ambass ambass o vad glad jag blir av att ha dig tillbaka. jag tror som Novisen inte att studenterna själva kommer sluta söka till ambulansen även om de inom sig vet sina begränsningar men håller i sak med om att jobbet i sig ställer höga krav då vi har med levande liv att göra. jag tror inte heller att vi skall skuldlägga dom som idag arbeter utan erforderlig träning. du har skrivit om att alla grundligt borde testas i både styrka och medicinsk kunskap och det är nog den enda vägen att gå. bara dom inte gör testerna för lätta för att på så vis få in folk.
Du är en sann peppare! När det gäller Novisen så vet jag att han tar sitt arbete vid ambulansen på fullt allvar. Håller annars med om att vi skall jobba kunskapsorienterat och föra in tester värda namnet...
//BE SAFE
Blood Will Tell