SUPERNURSE !!!

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Lipton

Inlägg av Lipton » 16/4 2006 19:30

Akuten skrev:
Lipton skrev: Novisen: Hamnade du inte i fel tråd nu? :wink:
Inte om du läser början av tråden, Lipton.
Oki! Fel av mig... :oops:
Det diskuteras ju dock närmare i en annan tråd också.

När jag nu läst det igen så måste jag dock opponera mig. Kan man inte göra tillräckligt säkra bedömningar så är det fel att sätta syrran vid ratten. Kan man däremot detta så förstår jag inte problemet, då har man ju inte något att oroa sig för. Vill folk anmäla så ödslar de ju i så fall sin tid... Eller?

Novisen

Inlägg av Novisen » 16/4 2006 21:32

Kalbl! Jag har inte för avsikt att starta en ny diskussion om bemanningen i ambulansen. Om Undersköterskor som arbetsgrupp ska överleva måste de profilera sig precis som du föreslår. Lycka till med ditt jobb!!!

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 16/4 2006 21:57

Som ni nu har nämnt så glider tråden från ämnet. Glid tillbaka lite snyggt så jag slipper ta fram pekfingret... :wink:
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Novisen

Inlägg av Novisen » 16/4 2006 22:18

Definition av en Supernurse på Novisens vis:
Klarat alla anställningskrav.
Har hunnit med att jobba några år som ambulanssjukvårdare innan systerskolan.
Jobbat inom några specialiteer inom slutenvården eller inom akutsjukvårdens sjukhusbaserade del.
Dubbelvubbad. Ambulansvubben en självklarhet.
Roterar idag mot operation, IVA eller akuten och har hunnit med att jobba tillräckligt länge=erfarenhetsbanken är välfylld.
Är en auktoritet på stationen pga sitt sätt mot patienterna, sin erfarenhet och sina kunskaper.

Sjuksköterskan

Inlägg av Sjuksköterskan » 16/4 2006 23:33

Novisen: Köper det mesta av din definition. Dock så fattar jag inte varför "supernurse" bör ha jobbat som "ambhjon" innan SSK + två VUBBAR. Tror inte dessa hittar sin roll utan kör enl Kalbl o Mannes sätt. Föga beundransvärt.

Novisen

Inlägg av Novisen » 17/4 2006 1:38

Det är som sagt var en definition Sjuksköterskan! Hur mycket "Supernurse" du kommer att bli beror på personlighet, lämplighet, utbildning, intresse, sättet att ta andra människor mm. Utbildningen kommer att vara det som bedöms av arbetsgivaren och ger "Supernursen" en grund att stå på. Den riktiga "kunskapen" man besitter får ens kollegor och patienter bedömma. Jag kan dock hålla med om att ambulansjobb innan man är färdig sjuksköterska inte är ett måste.

Skulle även vara intressant att höra definitionen av en "Super Ambulans Medicinsk tekniker"???

johnjohn

Inlägg av johnjohn » 17/4 2006 13:07

Jag tycker att det skulle vara astrist att vårda varenda resa. De gånger lkm. ej ska ges kan amb.sjv. sitta bak det gör yrket roligare om man kan samsas om uppdragen. Jag sökte ambulans för att jag gillar att vårda OCH köra.

Niklas Karlsson

Inlägg av Niklas Karlsson » 17/4 2006 17:33

Bra förslag!

Har länge eftersökt ett system där dagens amb sjv kör bilen och servar oss ssk vid medicinsk behandling. Då blir det inga diskussioner om ansvarsområden.. Vi ssk lämnar ifrån oss ratten emot att amb sjv (AMT) lämnar ifrån ALL medicinsk behandling till oss ssk.

Idag söker många ssk till oss för att få köra snabbt med blåljus. Med det system som kalb lägger fram så kommer vi slippa sålla ut dessa människor i rekryteringen (vilket inte är vattentätt) och få folk som är intresserade av sjukvård. För det är väl därför man lässer till ssk?

peder

Inlägg av peder » 17/4 2006 18:01

Jag vill inte vara en bessewisser, men för att det inte ska bli ett tråkigt gramatiskt fel, borde det inte heta AmbulansMedicinsk Tekniker? Det är skillnad på Svensk kyckling lever och svensk kycklinglever.

Förslaget låter för övrigt mycket bra!
Den friske har många önskningar, den sjuke bara en.

prehospital

Inlägg av prehospital » 17/4 2006 21:27

peder skrev:Jag vill inte vara en bessewisser, men för att det inte ska bli ett tråkigt gramatiskt fel, borde det inte heta AmbulansMedicinsk Tekniker? Det är skillnad på Svensk kyckling lever och svensk kycklinglever.

Förslaget låter för övrigt mycket bra!
Eller varför inte "ambulansmedicinsk tekniker".

En kul och lärorik sida är http://www.skrivihop.nu - rekommenderas varmt! :D

Niklas Karlsson

Inlägg av Niklas Karlsson » 17/4 2006 21:43

Vad spelar det för roll?

joakim_

Inlägg av joakim_ » 17/4 2006 21:48

det är viktigt om du ska veta om d är att kycklingen lever eller en kycklinglever när du är ute på en utryckning!

Niklas Karlsson

Inlägg av Niklas Karlsson » 17/4 2006 21:49

Verkar vara vettigt huvudbry!!

Att folk orkar..

Tomas

Inlägg av Tomas » 19/4 2006 15:36

En supernurse är en sjuksköterska som har arbetat tre år på antingen operation (anestesi) akutmottagningen, IVA eller HIA. Som efter det har gått en ambulansutbildning. Och roterar 50/50 mot sin avdelning med den specialité man besitter.
Super AMT, är en undersköterska som gått ambulansutbildning och har goda kunskaper i att framföra ett ambulansfordon, adress orientering m.m. Denna AMT ska hospitera minst fyra veckor per år på akuten, IVA, HIA, och operation.
intubera mera !!

Kalbl

Inlägg av Kalbl » 19/4 2006 21:05

xxxxxxxx
Senast redigerad av 1 Kalbl, redigerad totalt 3 gånger.

Skriv svar