Dilemma

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

Lipton

Inlägg av Lipton » 16/3 2006 19:03

Novisen och Niklas K: Det jag just nämnde trodde jag lärdes ut i alla ambulansutbildningar?! I alla fall alla som jag gått! :wink:
Att köra bil lär man sig på några timmar med hjälp av en bok, detsamma gäller att sätta nål eller att intubera. Att kunna köra bil däremot, det är något helt annat! Detsamma gäller väl egentligen radion också.
Poäng till dig Novisen! Du tar upp ändå fler saker som faktiskt också är viktiga att ha utbildning i om man skall jobba i ambulans, vilket sammataget ger massor av saker som man inte lär sig på narkosutbildningen.
Att Niklas sedan inte tror sig kunna söka en barnmorsketjänst innebär ju bara att han aldrig kommer få någon med säkerhet. Prova att sök och se vad de erbjuder dig i lön istället! :lol:
Skämt åsido så menar jag ju inte att narkossyrror inte har i ambulansen att göra. Tvärtom och det vet ni, planerar ju själv att bli just det i framtiden. Däremot så har man enligt mig inte i en ambulans att göra såvida man inte har utbildning för det, eller lång erfarenhet.
Och utbildning för det får man inte på narkosutbildningen, har jag hört! Det får man idag bara på någon av de tre olika ambulansutbildningar som idag bedrivs. Alltso borde det ju vara ganska precis som Novisen skriver. En Anestesisjuksköterska som läst någon av de tre ambulansutbildningarna och passar för jobbet är det bästa!

Anledningen till att jag skrev inlägget var bara att förtydliga så inte någon stackare som går i utbildningstankar väljer fel VUB och blir besviken. Kanske också borde förtydliga att narkosvubben bör följas av narkoserfarenhet och rotationstjänst. Så nu är allt tydligt!

Niklas K: Knäckebröd, svalgtub, snabbmakaroner? :twisted:

Novisen

Inlägg av Novisen » 16/3 2006 23:49

Kloka tankar Lipton!

Om jag får körutbildning (panikbromsning, halkbana mm) under några timmar på ambulansutbildningen så kommer jag INTE att vara en bättre utryckningschafför den dagen jag blir aktuell för att börja sitta bakom ratten vid utryckningskörning. Körutbildning tror jag sker bäst under handledning och återkommande körutbildningar på arbetsplatsen. Sen är jag övertygad av att det personliga omdömet och "körkulturen" på stationen avgör hur säkert du framför ambulansen. Hur ofta är du hjälpt av din lektion på halkbanan? Inget? Tänkte väl det... Halkkörningen har du fått i ryggmärgen efter att ha lånat din pappas 740 och bränt runt på gatorna hemmavid så snart första snön lagt sig :lol:

Användarvisningsbild
ohlstedt

Inlägg av ohlstedt » 17/3 2006 5:24

Niklas Karlsson skrev:absolut:)

Västerås/eskilstuna, Skövde, Östersund... med risk för att trampa nån på tårna:)
Vad är det för fel på min skola (Västerås) nu då? Jag tycker att skolan är väldigt bra, inte minst sedan dom gjorde om utbildningen, nu är det bla mera praktik 40v under utbildningen.
Dessutom är det riktigt roliga fester på kåren :D
Grovplåtslagare, USK, Sjuksköterska, Ambulanssjuksköterska, AMLS, PS

Niklas Karlsson

Inlägg av Niklas Karlsson » 17/3 2006 9:36

Haha

Jag gjorde en sammanställning över de som pratar illa om sina utbildningar. Det är de skolor jag skrev som ständigt återkommer! Sedan kan man givetvis göra en gradering av även dessa.. Då tror jag ändå att västerås kommer överst:)

Kom inte å säg att du iaf hade trevligt på kåren när du inte lyckas få in en nål på en patient med 40/20 i tryck;)

Lipton

Inlägg av Lipton » 18/3 2006 11:31

Novisen: Precis! Därför bör 40-veckors göras om drastiskt eftersom det rent medicinska borde vara mindre viktigt för framtiden. På så vis kan man få återkommande körutbildningar med god handledning under hela utbildningen vilket till slut leder fram till någon form av behörighet, som förhoppningsvis VV kan få tummen ur och besluta om inom rimlig framtid.

För övrigt så bytte pappa upp sig till 850 ungefär samtidigt. Men både den och skolans V70 hade handbroms! 8)

joakim_

Inlägg av joakim_ » 18/3 2006 11:35

vem är det egentligen som kör ambulansen i allmänhet? Är det en ssk eller en ambulanssjukvårdare eller turas de om???

sen tänkte jag på det... händer det ofta olyckor där ambulansen är med? (krock, avkörning m.m.) eller har den övrigsa trafiken såpass mkt vett att de ofta kör undan ordentligt och olyckor kan undvikas???

sen tänkte jag på ännu en grej! sitter man med patienten där bak? alltså en ssk eller en sjukvårdare? Är inte det väldigt farligt i såfall? Om man sitter därbak helt utan att sitta fast eller ha bälte. Jag menar om man krockar.

Om ni har svar på mina härliga frågor vore jag tacksam!

:lol: :lol:

Niklas Karlsson

Inlägg av Niklas Karlsson » 18/3 2006 12:07

väldigt olika beroende på var man jobbar.
Hos oss kör vi ut varannan gång.. Är patieten dålig åker ssk bak oavsett vem som körde ut. Är patienten pigg så kan uskan sitta bak. Det bestämms från afll till fall utifrån patientens behov.

Olyckor är ovanliga men förekommer förstås..

Klart man sitter bak med patienten:) Finns många handtag att hålla sig i men det går ju ofta inet att ha säkerhetsbältet på sig. Jag har tur och jobbar med kanonkollegor som kör som gudar. Fort men ändå säkert och ser de att det kommer något hinder så ropar de så jag kan hålla i mig. Man ska känna sina brister och jag tycker jag vårdar bättre än jag kör prio 1 så jag sitter alltid bak:), men jag har ju utryckningsutbildning och kan köra om det finns någon med högre medicinsk kompetens med, ex en läkare.

Lipton

Inlägg av Lipton » 18/3 2006 13:25

Niklas K: Vad åker du för bil som oftast inte går att använda bälte i? Min erfarenhet är att det är tvärtom, oftast går det att använda bälte men i några fall får man knäppa loss sig!

Niklas Karlsson

Inlägg av Niklas Karlsson » 18/3 2006 14:27

självklart! Jag menar en patient som behöver väldigt mycket vård under helatransporten, ex hjärtkompressioner, behöver intuberas. Men en patient som redan har en tub, alla infarter satta och inte har hjärtstillestånd då kan man givetvis sitta fastspänd.

Av den anledningen försöker jag slå dövörat till när kollegan gapar om att vi ska åka på en gång och istället gör klart sådant innan. Det är för min egen säkerhet, men även patientens.. Patienten mår inte bättre av att jag slår i skallen och svimmar.

Lipton

Inlägg av Lipton » 18/3 2006 18:42

Niklas K: Visst! Men hjärtstopp hör ju inte till det vanliga, och jag sa bara att man vanligtvis kan sitta fastspänd. :wink:

Niklas Karlsson

Inlägg av Niklas Karlsson » 18/3 2006 19:02

Då är vi överens, MEN vid ett hjrätstopp (som inte är så ovanligt), så är det bråååtom och jag tvingas stå. Det är en väldig risk jag tar för patientens skull:)

Akuten

Inlägg av Akuten » 18/3 2006 22:35

Om man har LUCAS så kan man både vara fastspänd och sitta :wink:

Lipton

Inlägg av Lipton » 18/3 2006 23:25

Akuten: Bra poäng! Spelar alltså inte någon roll om LUCAS räddar fler liv eller om den bara är jämförbar med manuella kompressioner. Det är en arbetsmiljöfråga och därför borde det finnas en i var mans ambulans! :P

Akuten

Inlägg av Akuten » 19/3 2006 0:07

Rätt uppfattat, Lipton!

joakim_

Inlägg av joakim_ » 19/3 2006 0:41

nu fattar jag nada? vadå LUCAS?? ngt internt?

Skriv svar