Paramedic
Moderator: Wernvik
Re: Svensk vs utlänsk utb
Hej Erkan!Erka skrev:Till de som tar åt sig:
Är på sluttampen av min prehosputbildning och nyligen avlutat en vecka i london och tittat på hur deras ambulans och akutsystem fungerar men även fått åkt med i ambulansen där
"Jag brinner för denna fråga då jag sett vilka positiva effekter detta fått i andra länder. SSK i ambulans är helt enkelt - FEL FEL FEL - // BE SAFE LIPTON"
detta var det nån som skrev men även att fler och fler länder tar åt sig paramedic systemet var det nån som sa.
Tänkte bara upplysa lite om läget därborta:
Paramedic har precis fått ut att få ge morfin. Emt får inte sätta nål, ska detta göras så måste paramedic ringas ut på plats dvs längre tid till door to needle om så behövs. Paramedic lm väska är en fjärdedel knappt av våran (på gott och ont)
Vad vi alla i klassen upplevde var att de var mycket duktiga på att ge en god och korrekt bedömning på plats och mycket kompetenta,,ingen snack om saken--men....Ett lungödem ska väl ändå sättas en nål och ge morfin för att lugna och furix,,,man kan tänka att de är experter på trafikare men att det skulle ta lång tid att bestämma om patienten ska ha halskrage när det är "bulls eye" på vindrutan osv..många exempel som detta..
Jag vill inte på nått sätt säga att de behandlade fel men man börjar att fundera på om "storstadssyndromet" kan spela lite roll med--att ha ca 5-10 minuter till närmsta sjukhus kanske behandlingen blir lite lidande.
Vi besökte även ett universitet i centrala london och hade föreläsning av en lärare inom emergency care. Han pratade varmt om hur efter 2000 då det engelska sjukhusen och systemet var i kris varvid POLITIKERNA bestämde att nått måste göras. Nu är det 4h så ska patient vara bedömd och klar för avdelningen eller ute. Något nytt som är på väg är även Nurse subscriber dvs sjuksköterska som får ställa diagnos samt skriva ut lm inom sin specialitet ex akuten. Men även ENP dvs emergency nurse practitioner dvs ssk med befogenheter att göra besök och ta ett första status samt ev ställa diagnos på plats och läkemedel istället för ambulans vilket de är mycket nöjda med vad jag kunde förstå där borta....
Shit detta inlägg blir långt men jag brinner med för mitt blivande yrke
Jag är inte på nått sätt emot paramedic systemet men man måste se på det från fler än ett håll anser jag. Jag kan tänka mig att de som förspråkar för paramedics ser mycket till USA där exempelvis inom heli och flyg det är en paramedic som sköter fri luftväg och NA_SSK som söver vilket är helskoj tycker jag att det är så. Men alla system har sina för och nackdelar som jag skrev förut.
Att säga att det svenska prehosp utbildningarna är "billiga" som nån skrev är lite att ta i anser jag även om det finns mycket jag skulle vilja ändra på. De flesta av våra kursböcker är från amerika men även vissa svenska författare..visst fattas det bra kurslitteratur på svenska men det är på väg...
Att avsluta med är den erfarenhet som jag tog med mig från england att utbildningen till paramedic är mycket gedigen och lång men sen får de kanske inte fullt ut utnyttja det till behandlingen av vissa patientgrupper..
Det kanske i denna akademiska värld måste till beslut från högsta nivå för att om en paramedicutbildning ska till i sverige måste den nog till på universitetsnivå för det är där vi är idag...Bra eller dåligt vem vet
Hoppas ni orkar läsa detta och hugg gärna till om jag e ute och cyklar eller dela gärna med er av era erfarenheter från andra länder--kul att veta tycker jag...HAde
Intressanta reflektioner du gjort! Det saken i grunden gäller är vilken väg som är mest optimal för tjänst i den prehospitala sektorn. En SSK utbildning är inte någon medicinsk utbildning, ännu mindre en operativ sjukvårdsutbildning, vilket är dess svaghet.
Jag vidhåller att SSK utbildningen inte på långa vägar motsvarar de krav som verklighetens framtida ambulanssjukvård ställer och att det finns betydligt bättre vägar att gå för att få denna kunskap. Kanske är det just en Paramdicsjuksköterskeutbildning Sverige behöver, då många ändå tycker det är bra att konna arbeta som SSK efter tiden på ambulans. En sådan utbildning bör innehålla akutsjukvård och medicin istället för omvårdnad.
Möjligen kanske jag personligen har en global uppfattning i frågan, men faktum kvarstår. När det gäller en paramedic i UK kan jag försäkra er att det sker årliga tester av dess kunskap och att utbildningen är direkt väsenskild mot den svenka SSK utbildningen (ink vubb).
Det är några av oss som har erfarenhet från båda dessa skolor och jag hoppas att detta kan ge en lite mer objektiv bild av saken.
((P A R A M E D I C))
Blood Will Tell