Prodromalsymtom vid anafylaktisk chock

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Jimmy Olsson

Inlägg av Jimmy Olsson » 3/3 2006 22:30

1. Inj. Adrenalin 1 mg/ml 0,3-0,5 ml djup sc.
2. "Upprepa dosen om otillräcklig effekt" ?

Hur lång tid bör man vänta för att kunne bedömma om dosens effekt var otillräcklig, eller om man bara väntade för kort tid?
Hur lång tid ska man vänta innan man upprepar inj? Ger man Sc så tar det väl en liten stund inna dosen ger effekt, men hur lång tid? varierar det från person till person beroende på kroppsbyggnad etc?

Framtidsmål

Inlägg av Framtidsmål » 4/3 2006 0:47

På senare tid så har man ju minskat ner på att använda adrenalin om patienten inte visar tecken på stora andningsproblem och/eller utbredd urticaria. Därför ger man nu 0,2-0,4(om jag inte missminner mig). Och endast vid större problem. Man ger ju sällan bara adrenalin utan även andra andningshjälpande läkemedel(betapred,clarityn mm). Ser man att pat fortfarande är väldigt dålig så kan man ju skjuta på 0,2-0,3 till utan att vara rädd för att överdosera. Förr så gav man ju ofta upp till 0,5 i upprepade doser vad jag har hört.... :roll:

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 4/3 2006 8:51

Hur mycket man ger beror på vilket landsting man jobbar i samt hur dålig patienten är. I vissa landsting får patienten inhalera adrenalin is tället för att få det subcutant. Var infrån kommer texten djupt subcutant?

SLAS rekomenderar:
Inj. Adrenalin 1 mg/ml 0,5 ml s.c./i.m. Upprepas om effekten uteblir eller avtar.
Vid dålig effekt av subcutan inj. – överväg inj. Adrenalin 0,1 mg/ml 3 ml i.v.
Kan upprepas till symtomfrihet.

Så det skiljer sig ganska mycket från landsting till landsting.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Jimmy Olsson

Inlägg av Jimmy Olsson » 4/3 2006 12:48

Wernvik: Det äldreboendet ligger i Östervåla i sin tur ligger i Heby kommun och i Västmanlands län. Vi ska dock byta län till Uppsala i år. Så en de lär ju ändras i vården, eller inte... :)

AuF

Inlägg av AuF » 4/3 2006 13:59

aldrig hört talas om djup s.c injek. Nåt nytt eller ? 8)

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 4/3 2006 15:25

AuF skrev:aldrig hört talas om djup s.c injek. Nåt nytt eller ? 8)
Djupt SC är ju inte särskilt logiskt. S.c. är ju inte djupt. Djupt i.m. är ju ett vedertaget begrepp däremot.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Jimmy Olsson

Inlägg av Jimmy Olsson » 4/3 2006 16:00

Jo, dessutom så ger man väl inte sc så ofta om det är brådskande? Det är väl en snabbare upptagningsförmåga vid i.m sant i.v. Var en lång diskussion om inj. i en annan tråd så det behöver vi inte diskutera så mycket mer om i denna. Men fysiskt sätt så är ju skillnaden minimal mellan Sc och djup sc. Det skiljer ju bara några millimeter. ? (Beroende på underhudsfettet såklart)

Men för att återgå till det tråden handlade om. Hur länge ska man vänta innan man ger en till dos adrenalin? Om ingen effekt efter en min, ska man trycka i mer då? Eller hur lång tid ska man vänta innan man kan bedömma att effekten var otillräcklig? 1 min, 2 min, 3 min ...? Är ju inte så bra att ge för mycket bara för att man trodde att dosen var otillräcklig när man i själva verkat bara väntat för kort stund.

Finns det någon regel/något genomsnitt på hur lång tid det tar innan Adrenalin ger effekt? S.c och I.m? :?

Tomas

Inlägg av Tomas » 4/3 2006 16:54

Hej Jimmy, jag skulle ge andrenalin s.c förstås. Ge betadred peros forsätta med ev. inhalation vetoline atrovent om symtom från luftvägarna ( O2 förstås) och sist nålen + vätska. Då har det gått en tid att "utvärdera" effekt. Därefter fortsätta med att ge adrenalin i.v sakta om det behövs. Adrenalin har väldigt kort halveringstid så det är också en orsak till att man ger även adrenalin s.c. och inte bara i.v. // Tomas
intubera mera !!

Niklas Karlsson

Inlägg av Niklas Karlsson » 4/3 2006 18:27

3 av 5 personer är i dag så feta att en im injektion inte blir en im utan sc. Detta enligt ny forskning som förmedlades av rapport i veckan. Har inte lyckats hitta den i fulltext. Novisen kanske kan hjälpa?;)

Novisen

Inlägg av Novisen » 5/3 2006 19:25

Det finns rätt mycket forskning kring ämnet men jag hittar ingen forskning som presenterats sista 6 månaderna men har då bara sökt på Medline. Gemensamt verkar vara att de inte ser några betydande skillnader ifall man ger Adrenalin s.c eller i.m. Artikeln under handlar om EpiPen och dess nållängd. Rekommendationen är att den ges i.m men att många har så stort lager underhudsfett så att adrenalinet går s.c.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/quer ... med_DocSum

Rewiewartikel om behandling av anafylaktisk reaktion.

http://www.aafp.org/afp/20031001/1325.html

Snövit

Inlägg av Snövit » 5/3 2006 20:43

I sunderbyn akuten och ambulansen har de som praxis att ge en dos 0.15 - 0.5 mg intra muskulärt efter ca 15 min om ej önskad effekt uppnåtts av första dosen. Därefter går de över till i.v grejer....

(frågade det av dem eftersom min dotter har allergi mot latex och utvecklar anafylaktisk chock ganska fort och vi har bara två pennor utskrivna åt gången. Så vi får ju ringa ambulans eller åka ett par mil till akuten.)

Skriv svar