Minna första kontakter med sjukvårds yrket kommer jag ihåg, var under min praktik när jag studerade till undersköterska, praktiserade på ett länssjukhus, fick en handledare som jag anser hade lite konstig inställning till sinna patienter, men när man har jobbat några år innom yrket så har jag upptäckt att det är ganska vanligt.
Min handledare yttrade sig om en patient på de här viset "Åå de e så synd om honom han har sån dålig prognos, han har inte många månader kvar" bla bla bla. Det är för guds skull sjukvård vi jobbar med folk blir sjuks folk dör folk har tråkiga öden detta är vardag för vårdpersonal... tycker inte att man kan gå och tycka synd om patienter, självklart måste man ha empati men jag tycker inte att empati handlar om att tycka synd om människor... jobbade på ett gruppboende förut då var det vanligt att personalen sprang på begravningarna när boende gick bort...
Inte undra på att människor blir utbrända och sjukskrivna...
Självklart så är man förstående i patientens livssituation Olle på rum 10 har mist sin fru, självklart finns jag där som stöd och en god lyssnare. men i nästa stund går jag in till Kalle på rum 4 som är överlycklig för att han vann 100 kronor på trisslotten som han fick av sitt barnbarn, självklart är jag glad MED Kalle...
Vad anser ni tycker ni att jag är helt ute och cyklar?