Paramedicprogrammet

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Lipton

Inlägg av Lipton » 6/2 2006 14:09

Niklas Karlsson skrev:Varför ändra ett system som snart fungerar alldeles utmärkt?
Kan väl diskuteras hur väl ett system fungerar när en "fyraårig" akademiker med erfarenhet tjänar under 25 tusen i månaden och är nöjd med det?
Lägg där till en tusenlapp som försvinner till CSN för att man bland annat har läst en vem-var-florence-kurs på 5p så förstår du kanske varför vissa av oss inte tycker att dagens system fungerar optimalt... :twisted:

För övrig vill jag bara säga att jag gillar de här tankarna om att göra utbildningen mera valbar. Det borde dessutom öka kursutbudet på institutionerna vilket också gör att man efter examen kan plocka lite poäng här och var som man är intresserad av.
Lägger vi sen till mina idéer om att inte C-uppsatsen måste hänga ihop med legitimationen utan kan göras efter några års yrkesverksamhet så tror jag vi är nära målet faktiskt.

Niklas Karlsson

Inlägg av Niklas Karlsson » 6/2 2006 15:24

VI tänker på ett ungefär likadant Lipton..

Jag tog inte ens med lönen i kalkylen då jag inte ser varför den skulle bli högre med en paramedicutbildning

Lipton

Inlägg av Lipton » 6/2 2006 19:04

Niklas K: Önskar att jag hade ett skitbra svar på det.. men tyvärr! Det jag dock ser en möjlighet i är att man också skulle kunna stega upp utbildningen då det idag kommer mer och mer transportambulanser och liknande. På så vis finns en karriärsmöjlighet som faktiskt borde kunna öka lönerna något, på det högsta steget! :wink:

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 6/2 2006 19:49

Lipton skrev:Niklas K: Önskar att jag hade ett skitbra svar på det.. men tyvärr! Det jag dock ser en möjlighet i är att man också skulle kunna stega upp utbildningen då det idag kommer mer och mer transportambulanser och liknande. På så vis finns en karriärsmöjlighet som faktiskt borde kunna öka lönerna något, på det högsta steget! :wink:
lipton. Det kanske blir en effekt av att vi snart kommer ha ett övertal av grundutbildade sjuksyrror. Orsaken att man vill ha vubbade syrror tror jag beror på att behålla eller göra yrket lite unikt. Kunde läsa att det idag går att läsa till syrra över internet. Vad skall då hända 40000 nya syrror genom e baserade skolor. Jag har träffat en person under min yrkestid som läst via internet och han tyckte det hela var dyrt men enkelt. Han läste via en skola utanför London. I T5 går en tjej som fått reell kompetens godkänd för att med 30p omvårdnad ta ut sjuksköterskeexamen. Hon hade arbetat som läkarassistent i sitt hemland. Hon är dock ej vårdutbildad. Kan bara fundera på framtiden. Jag tror att paramedic kommer finnas i hela västvärlden men med sjuksköterskor som grund. Gärna IVA :D :D :D :D :D

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 6/2 2006 23:11

Det är mycket möjligt att ssk utbildningen kan göras om och göras bättre, under den tiden jag satt i programkommittén på KI gjordes stora ändringar vid 2 tillfällen. Så det får nog anses vara ett fortlöpande förbättringsarbete.

Doc:
Kan inte på något sätt säga att jag gillade varken Katie Ericsson eller någon annan av tanterna, men jag har haft nytta av det jag lärt mig av dem vid etiska dilemman. Kand. examen säger inget om mina kunskaper i sjukvård/akutsjukvård men om du nu läser på högskola och har gjort så tidigare borde det säga dig att jag läst forskningsmetodik, statistik och skrivit en C-uppsats inom något ämne. Något som man skulle vara tvungen att göra på en paramedicinutbildning också om det ska kunna bedrivas någon forskning som räknas.

Mearas

Inlägg av Mearas » 7/2 2006 10:42

Bra Jenny att du lyfter fram forskning som en av flera fördelar med ssk i ambulans! :D
För övrigt så beklagas det ofta på denna sida att det inte finns tillräckligt mycket forskning om den prehospitala arenan. Det tror jag kommer att ändras i takt med att ssk ökar inom dito område.

Tack vare min c-uppsats och tillhörande kurser i forskningsmetodik är jag mycket intresserad av att delta i framtida forskningsprojekt, vilket inte hade varit aktuellt om ngn frågat mig för ett par år sedan.

På tal om för lång utbildning.... :idea:
Finns en känd man inom Kamber som säger följande, vilket också står på deras hemsida.
"Vägen till hög kompetens går via utbildning..."

Niklas Karlsson

Inlägg av Niklas Karlsson » 7/2 2006 10:48

"vägen till hög kompetens går genom utbildning"

Absolut! OM man pluggar rätt saker.. Det rä det som är nackdelen med ssk prog

Mearas

Inlägg av Mearas » 7/2 2006 11:03

Jo visst är det så!

Beror säkert lite på var man väljer att plugga, men det som ofta nämns här att omvårdnadsteoretikerna... som jag inte sett mkt av under min utb. Två 5p kurser där arbete skulle skrivas om valfritt ämne men att valfri omvårdnadsteoretiker skulle vara ramen för arbetet. Det är allt!

Resten av kurserna har varit fysiologi, patologi, farmakologi, microbiologi, praktik (50v), prekliniska kurser, forskningsmetodik, statistik, c-uppsats, akutsjukvård. I alla dessa kurser vävs omvårdnaden in och voila kursen ger poäng i ämnet omvårdnad :idea:
Många av dessa kurser har tentats av genom casemetodik + skrivning.

tycker inte att det är helt orelevanta kurser men breda förstås. Spetsutb får du genom vubbarna.

Men visst lönen hänger inte med utbildningsgraden... eller rättare sagt lönen hänger inte med i takt med ökad erfarenhet. Tycker trots allt att den är ok om man är nyfärdig. Skiljer inte så mkt mellan nyfärdiga ingenjörer, lärare, socionomer etc.

Niklas Karlsson

Inlägg av Niklas Karlsson » 7/2 2006 11:48

Du verkar ha haft en bra utbildning. Jag hade 80p omvårdnad med et stort sett en teoretiker som var extremt abstrakt.
Vi hade ingen mikrobiologi, ingen akutsjukvård och 1p farmakologi.

Jag tror att våra löner hänger ihop med att vi läser så mycket omvårdnad. Den anses inte så viktig och är faktiskt usk ansvarsområde på arbetsplatserna..

Lipton

Inlägg av Lipton » 7/2 2006 17:11

Niklas K: Nähä!!!! Det är syrrornas ansvarsområde. USKorna gör bara grovjobbet! :wink:

Niklas Karlsson

Inlägg av Niklas Karlsson » 7/2 2006 19:27

Lipot:

Att vi ens disskuterar det här är tragiskt! Vi är ju syrror båda två ocborde veta vad som gäller.. Hur ska andra (läs de som sätter lönerna) veta skilnaden mellan usk och ssk. Inte så konstigt att vi har ungefär samma lön..

Visst har vi huvudansvaret för omvårdnaden. Men den högsta prioriteten ligger i att utföra läkarens ordinationer och 99.9% av arbetstiden går åt till det (0,1% går åt till att fika).. Klart uskorna får göra det istället.. Vad skulle de annars göra på jobbet :twisted:

ambulansflikkan

Inlägg av ambulansflikkan » 14/2 2006 23:44

Kan rekommendera "Magisterkurs i medicinsk vetenskap" vid UU. Den finns som nätdistans och leder fram till en magister inom medicinsk vetenskap, hårdvara jämfört med "omvårdnadsvetenskap"...

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 15/2 2006 1:33

ambulansflikkan skrev:Kan rekommendera "Magisterkurs i medicinsk vetenskap" vid UU. Den finns som nätdistans och leder fram till en magister inom medicinsk vetenskap, hårdvara jämfört med "omvårdnadsvetenskap"...
Tänker du bli lärare eller forskare?

"Den ska ge en god grund för lärar- och forskningsarbete och ska kunna leda till en magisterexamen i huvudämnet medicinsk vetenskap..."

Användarvisningsbild
ohlstedt

Inlägg av ohlstedt » 15/2 2006 7:31

ambulansflikkan skrev:Kan rekommendera "Magisterkurs i medicinsk vetenskap" vid UU. Den finns som nätdistans och leder fram till en magister inom medicinsk vetenskap, hårdvara jämfört med "omvårdnadsvetenskap"...
Men för att få läsa det måste man väll ha en akademisk examen i medicinsk vetenskap dvs ha läst 60p medicin?
Grovplåtslagare, USK, Sjuksköterska, Ambulanssjuksköterska, AMLS, PS

ambulansflikkan

Inlägg av ambulansflikkan » 16/2 2006 22:31

Jenny: Ingetdera. Däremot ger den mycket goda kunskaper, om anatomi fysiologi och farmakologi, som en grundutbildad sjuksköterska har väldigt lite av. Jag har två vubbar och tycker nog att den anatomi och fysiolgi jag läste då borde ingått redan i grundutbildningen...

Skriv svar