SSK - paradoxen i ambulanssjukvården

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

Användarvisningsbild
AMBASS

SSK - paradoxen i ambulanssjukvården

Inlägg av AMBASS » 15/12 2005 14:27

I kölvattnet efter den senaste tidens omdiskuterade ämne (sjuksköterska eller paramedic i framtidens ambulans) framkommer inget empiriskt stöd för att nuvarande sjuksköterskeutbildning bäst skulle motsvara de verklighetsförhållanden som råder. När man sätter dessa två utbildningsalternativ under lupp ser alla och envar att saken behöver nyanseras. I vissa av de inlägg man kan läsa på detta forum förefaller det som att SSK utbildningen skulle vara den enda framtidsvägen för att vinna erforderlig kunskap för tjänst inom den pre-hospitala arenan. Detta är enligt mig helt fel! Det finns bland vissa på detta forum ett massivt motstånd mot andra utbildningsarenor så som 40 veckors eftergymnasial kurs eller 80p utbildningen vid Örebro universitet, för att inte tala om paramedicprogrammen i dess olika spektra. Från Vårdförbundet och hos vissa individer på Socialstyrelsen har ambitionsnivån att pröva de egna tesernas hållfasthet varit helt frånvarande. Detta kommer i ett Europaperspektiv slå tillbaka på denna nitiska hållning. Många tycks också tro att vi lever i de bästa av världar där Sverige redan har receptet för den bästa ambulanssjukvården. Jag måste tyvärr blanda lite malört i denna bägare av välvilja för en breddning av sjuksköterskekåren.

Underlaget i Socialstyrelsens beslut är högst diskutabelt! Vilken vetenskaplig forskning stödjer den nuvarande ordningen? Vilken samhällsekonomisk förankring har den nuvarande ordningen? Får vi verkligen högre kompetens med SSK i ambulans? Får de personer som valt att investera tid och pengar i en akademisk utbildning betalt för detta? Läser man adekvata ämnen på SSK utbildning?

Det vore förödande om denna typ av diskussioner helt förlamas av egna åsiktsyttringar som dessutom många gånger saknar verklig grund. Jag vill att saken skall prövas i ett vidare perspektiv. Jag vill att man lägger fram empirisk fakta. För att göra detta och skapa sig en bredare vy så skulle jag råda alla att jämföra utbildningar mycket noggrant innan man dömer ut en viss utbildningsväg. Jag skulle även önska att man inte ser ett slut på samtalet bara för att nuvarande ordning gäller. All förändring börjar med diskussioner och belysande av fakta.

//Låt verklig kunskap avgöra vilken tjänst en person skall ha i ambulans...
Blood Will Tell

Lipton

Re: SSK Paradoxen i ambulanssjukvården

Inlägg av Lipton » 15/12 2005 15:14

Snabba raka svar på dina frågor AMBASS!
AMBASS skrev:Underlaget i Socialstyrelsens beslut är högst diskutabelt! Vilken vetenskaplig forskning stödjer den nuvarande ordningen? Vilken samhällsekonomisk förankring har den nuvarande ordningen? Får vi verkligen högre kompetens med SSK i ambulans? Får de personer som valt att investera tid och pengar i en akademisk utbildning betalt för detta? Läser man adekvata ämnen på SSK utbildning?
Den nuvarande ordningen är så gammal att vetenskap inte behövde stödja den när den kom till. Tror att på varje syster som kräver högre lön finns det två som kan tänka sig en lägre. Definitivt ja, även om skillnaden är marginell. Definitivt nej, såvida de inte läst till ingenjör, systemvetare, doktor eller nått annat skoj. Jajamänsan, det finns inte någon utbildning med mer adekvata ämnen för att arbeta med exempelvis kroniskt sjuka människor.

Användarvisningsbild
AMBASS

Re: SSK Paradoxen i ambulanssjukvården

Inlägg av AMBASS » 15/12 2005 15:44

[quote="Lipton"]Snabba raka svar på dina frågor AMBASS!

[quote="AMBASS"]

Cheers Lipton!

Tack! Tiden kanske inte ännu är mogen för att granska denna fråga i sin helhet. Troligen kommer det dock att vara många (lyckligt ovetande) som får sig en kall spann vatten över sig all den stund man lyser upp denna fråga! Att SSK utbildningen är en värdefull utbildning är jag helt enig om! Men inte för ambulansverksamheten. Jag tror att vi ganska snart (inom 5 år) kommer se en EU standard där paramedicsystemet förs in! Då är det upp till bevis!

Även de länder som står utanför EU för ju in detta system (Norge). Många har gjort sig lustiga över idéer om gulgröna ambulanser, gröna uniformer, läkare i vissa akutbilar, Lukas, och så nu Paramedicsystemet. Jag tror dock man skall försöka se saken större! Folket kommer kräva "verklig" kunskap! Det kanske behövs ett "Uppdrag granskning" eller ett annat mediemagasin för att synliggöra denna fråga. //BE SAFE
Blood Will Tell

Niklas Karlsson

Inlägg av Niklas Karlsson » 15/12 2005 16:18

SSK utbildningen i sig är absolut inte tillräcklig för att jobba i ambulansen. Jag anser att lång erfarnehet från akutsjukvården är ett krav. Där faller också enligt mig resonemanget att ambj sjv i fortsättningen ska få administrera lm. Jag tycker inte att de har den erfarneheten som krävs.. De ges helt enkelt inte möjligheten att öva upp sin förmåga efter det att de lämnat skolbänken.

Jag tycker att systemet vi har just nu är en bra början. Vidare anser jag att landstingen har en skyldighet att att anställa personal med vettig erfarenhet och utbildning i lm hantering farmakologi osv. Att köpa SSK utbildningen rakt av och sedan sätta en sådan sköterska i en ambulasn tycker jag är helt förkastligt (Därmed inte sagt att alla nyutex ssk är värelösa i ambulans).

Min åsikt står fortfarande fast om en amb sjv och en vidareutbildad ssk med lång erfarehet är det bäst. Det säger iaf min erfarenhet mig..

Användarvisningsbild
AMBASS

Inlägg av AMBASS » 15/12 2005 16:46

Niklas Karlsson skrev:
Min åsikt står fortfarande fast om en amb sjv och en vidareutbildad ssk med lång erfarehet är det bäst. Det säger iaf min erfarenhet mig..
Hello!

Men vad får medborgarna för garantier! Vem har testat ambulanspersonalen? Varför inte låta ett test avgöra vem som skall gör vad?
Blood Will Tell

Tomas

Inlägg av Tomas » 15/12 2005 18:22

Vilken samhällsekonomisk förankring har den nuvarande ordningen?
läkare i vissa akutbilar
Svar som är motsägelsefulla.
Men vad får medborgarna för garantier! Vem har testat ambulanspersonalen? Varför inte låta ett test avgöra vem som skall gör vad?
Svar: högskolan.
intubera mera !!

Användarvisningsbild
AMBASS

Inlägg av AMBASS » 15/12 2005 18:33

Tomas skrev:
Vilken samhällsekonomisk förankring har den nuvarande ordningen?
läkare i vissa akutbilar
Svar som är motsägelsefulla.
Svar: högskolan.
Så du tycker att HÖGSKOLAN skall avgöra vem som är lämplig i ambulans! Jag vill ha verklighetsbaserade tester! Där verklig kunskap råder.
Blood Will Tell

Niklas Karlsson

Inlägg av Niklas Karlsson » 15/12 2005 19:18

Patinterna få INGA garantier, precis som när vi kommer till akuten privat och det är någon läkare som knappt klarade tentorna.
Vi måste ha ett system där den akademiska världen på något sätt sätter en norm för vad som är en bra sköterska (i det här fallet). Så är det med allt. Det kommer alltid finnas rötägg och mindre lämpade i alla branscher.
På samma sätt ska man ställa höga krav på amb sjv.

Självklart ska tester utföras på blivande, både teoretiska och praktiska. Men detta efter kravet på en god utbildning och lång erfarenhet.

Sjuksköterskan

Inlägg av Sjuksköterskan » 15/12 2005 19:30

AMB ASS: Tror inte en sekund att länder med paramedics och EMT är bättre på ambsjv än vi i Sverige. Det säger jag med erfarenhet av norsk ambsjv.- LÅG nivå. Dessutom är man i USA mycket imponerade av att vi i Sverige har SSK i amb (enl en kollegas studiebesök). Vad säger dig att de skulle ha så mycket bättre tester och kunskap än vi? De har ännu mindre med mängdträning (rotationstjänstgöring) och kortare utbildning än vi. Varför skulle vi ta ett kliv tillbaka när vi leder utvecklingen? Finns ingen chans, men fortsätt drömma du! Att du orkar...

Eirik

Inlägg av Eirik » 15/12 2005 19:30

Hva med å ha en godkjent sertifiseringsordning, utført av en tredjepart, på lik linje med det som blir gjort for de norske redningsmennene? Med tanke på utdanning kan disse være enten autoriserte ambulansearbeidere eller autoriserte sykepleiere, men begge kategorier må gjennom samme sertifisering, og skal derfor ha samme kompetanse og kunne utføre samme arbeidsoppgaver...

http://www.odin.dep.no/filarkiv/214918/ ... modell.pdf

http://www.norsert.no/Tjenester/Persone ... edside.htm

Tomas

Inlägg av Tomas » 15/12 2005 20:24

Så du tycker att HÖGSKOLAN skall avgöra vem som är lämplig i ambulans! Jag vill ha verklighetsbaserade tester! Där verklig kunskap råder
Ja det tycker jag. Utbildningen ska ha en så pass hög nivå att när du är godkänd så ska du kunna arbeta som ambulanssjuksköterska. När du går utbildning så varvas teori med praktik. På praktiken så går du med en handledare, våra kollegor. Dessa kollegor godkänner eller underkänner vederbörande. Det om något är väl VERKLIGHETSBASERAT.
intubera mera !!

Användarvisningsbild
AMBASS

Inlägg av AMBASS » 15/12 2005 21:02

Niklas Karlsson skrev:Patinterna få INGA garantier, precis som när vi kommer till akuten privat och det är någon läkare som knappt klarade tentorna.
Vi måste ha ett system där den akademiska världen på något sätt sätter en norm för vad som är en bra sköterska (i det här fallet). Så är det med allt. Det kommer alltid finnas rötägg och mindre lämpade i alla branscher.
På samma sätt ska man ställa höga krav på amb sjv.

Självklart ska tester utföras på blivande, både teoretiska och praktiska. Men detta efter kravet på en god utbildning och lång erfarenhet.
Låter bra! Jag köper detta! Att ett test skall vara oberoende av utbildningsbakgrund. Dessa skall som du skriver vara både teoretiska och praktiska.
Blood Will Tell

Användarvisningsbild
AMBASS

Inlägg av AMBASS » 15/12 2005 21:16

Sjuksköterskan skrev:AMB ASS: Tror inte en sekund att länder med paramedics och EMT är bättre på ambsjv än vi i Sverige. Det säger jag med erfarenhet av norsk ambsjv.- LÅG nivå. Dessutom är man i USA mycket imponerade av att vi i Sverige har SSK i amb (enl en kollegas studiebesök). Vad säger dig att de skulle ha så mycket bättre tester och kunskap än vi? De har ännu mindre med mängdträning (rotationstjänstgöring) och kortare utbildning än vi. Varför skulle vi ta ett kliv tillbaka när vi leder utvecklingen? Finns ingen chans, men fortsätt drömma du! Att du orkar...
Mycket talar för att ett Paramedic (testbaserat system) blir mer trovärdigt. Din subjektiva åsikt är värdefull men utgör inte tillräcklig grund för att fatta de för medborgarna så viktiga besluten. Norge har enligt mig HÖG nivå och på vissa arenor HÖGRE nivå. När det gäller mängdträningen skall vi nog vara en smula försiktiga med tanke på vår egen "mängdträning" och vad en Paramedic i USA/UK gör i förhållande till en svensk ambulanspersonal. En paramedic har träning för detta! En träning som motsvarar den lön de får! En träning som motsvarar verklighetens krav! Detta är att kliva fram i utvecklingen! Det jag förespråkar är och blir verklighet på fler platser i världen. Nu senast Norge. Om du sedan i din roll tycker att detta är fel så är det bara att lägga fram "objektiv" fakta som påvisar att den svenska ssk utbildningen är det ultimata för ambulanssjukvård. Om den nu varit det, varför följer då inte USA och UK, NORGE oss??? Vi är 9 miljoner i landet, det är vad man är i London! UK ligger långt före Sverige när det gäller pre-hospital sjukvård och detta enligt flera oberoende mätningar! Inse detta!
Blood Will Tell

Lipton

Inlägg av Lipton » 15/12 2005 21:18

Niklas Karlsson: Korrekt inlägg. Det faller dock på det faktum att ett landsting med systerbrist inte bryr sig ett skvatt om du är lämpad eller inte så länge du viftar med ditt leg i ansiktet på dem. Pallar du med i tre veckor så underlättas ju dessa veckor betydligt, råkar du ha ihjäl en patient så är det ju på ditt ansvar.

AMBASS: Efterfrågar medborgarna några garantier? Medborgarna vet ju inte någon skillnad mellan personalkategorierna och köper vanligtvis behandlingen rakt av.
Att få en garanterat bra vård är nog ett större jobb än att mäta verklig kunskap.
:lol:
Sjuksköterskan: Ibland undrar jag om inte du drömmer lite själv också? Visst Sverige är bra, toppen faktiskt. Men hur ser svensk ambulanssjukvård ut sommaren -06? Är helt övertygad om att Norge då har ett bättre fungerande system där deras personal trots sin "låga" nivå ändå kommer kunna behandla sina patienter. Vad gäller Sverige är jag väldigt tveksam.
Sedan håller jag ju självklart med om att de som idag är sjuksköterskor och jobbar i ambulans skall ju knappast sparkas ut därifrån (som en del andra råkat ut för). Om de önskar fortsätta arbeta så skall de ju självklart få det, kan de dessutom få upp sina löner så är jag tacksam för detta också.

Tomas: Vet inte om du syftar på VUB eller grundutbildning i ditt inlägg. I vilket fall som helst så måste jag bara påpeka att den teoretiska delen av utbildningen ofta testas genom ett prov som vanligtvis säger en del om din kunskap men noll om din förståelse, och kunskap är ju värdelöst om du inte vet hur du skall använda den.
Dessutom så har det ju heller aldrig hänt att någon blivit godkänd på en praktikplacering som den egentligen inte borde, eller? :lol:
Tyvärr så är det rådande systemet för kontroll av kunskap helt värdelöst. Problemet är att det inte finns något bättre och jag tror inte att AMBASS, om han fick vara allsmäktig, skulle kunna ordna detta heller, hur gärna han än vill.

Niklas Karlsson

Inlägg av Niklas Karlsson » 15/12 2005 21:28

Lipton:

Som jag skrev:

Landstingen har en skyldighet..

Men har full förståelse för de som inte kan rekrytera. Någonstans komemr det brista i en övergångsperiod!

Skriv svar