Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.
Moderator: Wernvik
-
Lipton
AMBASS skrev:Min tanke är att man skall kunna ta fram ett delvis helt databaserat test med svarsalternativ som rör ambulansverksamhetens områden.
Hur kan något vara delvis helt databaserat?
Hur blir det med den ekonomiska biten då AMBASS? Högskoleprovet och körkortsprovet kostar ju ganska mycket pengar och de utförs av offentliga aktörer. Privata aktörer brukar ju kunna trissa upp priset ändå mer.
Senast redigerad av 1 Lipton, redigerad totalt 13 gånger.
-
AMBASS
Lipton skrev:[quote="AMBASSMin tanke är att man skall kunna ta fram ett delvis helt databaserat test med svarsalternativ som rör ambulansverksamhetens områden.
Cheers Lipton!
Den ekonomiska biten blir vad marknaden gör den till! Som du skriver kostar högskoleprovet och körkortsprovet ganska mycket pengar och de utförs av offentliga aktörer. Skillnaden är att alla skattebetalare betalar detta. Låt en fri marknad avgöra.
När det gäller testet borde det finnas med vissa praktiska moment vilka ej kan ersättas av datatestet. I UK och vissa delstater har denna form av tester (bla i lakarutbildningen) och det upplevs rättvist. Låt oss säga att det finns mindre utrymme för godtycke när en extern aktör handhar detta. När jag i min ungdom var vikarierade som brandman fick jag göra ett test avseende konditionen och visa upp för min arbetsgivare. Jag tror dem som söker Räddningsverket eller Doktus brandutbildning kan göra detta också. Varför inte förstärka detta och låta ett nationellt test avgöra vem som skall göra vad. Sedan skulle man kunna skapa en klinisk del som gör att man har en "mini" AT för EMT och Paramedic vilken gör att de kan hospitera på andra kliniker (MYCKET BRA OCH LÄRORIKT). Är du med? Jag vill således stärka trovärdigheten mot allmänheten och hjälpa varje individ att se sin potential och sina brister. De tester som sker idag är ofta rent ut sagt löjeväckande. Uppsala har kommit en bit på vägen. Jag tycker också att Skåne i vissa avseenden har förstärkt testerna. Detta höjer även yrket tror jag! Vad tror du/ni?
Blood Will Tell
-
1005
-
Kontakt:
[quote="Sjuksköterskan"]
Meddelandet Raderat
-----------------------
Wernvik
Moderator[/quote]
Ja vad ska man svara på detta???

-
Lipton
1005: Man skall inte svara på det, är helt onödigt. Låt människan ha sina korkade kommentarer, de tillfällen han/hon väljer att skriva seriöst bidrar han/hon med lite kunskap och då kan vi väl om inget alternativ finns leva med kommentarerna däremellan. Att diskutera det med honom/henne är i vilket fall som helst helt meningslös!
-
Kalbl
xxxxxxxxxxxxx
Senast redigerad av 1 Kalbl, redigerad totalt 9 gånger.
-
prehospital
Kalbl skrev:
...Lipton jag glömmer aldrig ”Tresse” som ”var” ambulanssjukvårdare i Lidköping på 80-talet, en av de som jag jobbade med och var enastående ambulanssjukvårdare, han är nu brandmästare (eller styrkeledare som det nu heter) tror jag, och det var många från Lidköping som jag aldrig glömmer, och jag skall inte namnge dem för då får jag namnge dem alla. Men ni har ett underbart gäng i Lidköping, jag önskar jag jobbade där! Jag är skyldig Lidköping mycket, de har lärt mig mycket, tack för allt! Jag har all respekt för dessa personer som ledde utvecklingen av ambulanssjukvården.
Apropå ämnet och Skaraborg så kan jag tipsa om en intressant studie från ambulansverksamheten SKAS om kön, yrkeskategorier och samarbete:
http://extra1.vgregion.se/arkiv/rapport ... efault.htm
(Klicka på länken "Ambulansverksamheten vid SKAS")
-
Novisen
Mycket intressant läsning Prehospital!
Jag förstår att skillnaderna är stora mellan olika stationer i Sverige. Är det kanske det vi debatterar??? Vem vet hur förhållandena är på Sjuksköterskans station och Kalbl station???
"Intervjuer med ambulansföreståndare
En förståndare menar att ambulansyrket fortfarande är mansdominerat och ”inte helt etablerat för kvinnor”. Föreståndaren menar att ambulanssjukvårdarna inte har studievana medan sjuksköterskorna är vana att läsa och är öppna för förändringar. Föreståndaren upplever att
ambulanssjukvårdares ”stjäl energi” när de ”ständigt är kritiska”, till exempel till att informationen är för dålig. Föreståndaren upplever att sjuksköterskor i högre grad än ambulanssjukvårdare söker information själva."
Håller med fullständigt ovanstående. Varje dag detta prat om hur det var bättre förr, att olyckorna var allvarligare och att ny personal idag inte på långa vägar kan nå upp till den kompetens och erfarenhet som de gamla har. För 20 år sedan gjorde personalen i snitt 1 körning per arbetspass. Idag ca 5-8. På ett år kan jag hinna med över 600 uppdrag. Det är ungefär lika många som hela stationen hade för 25 år sedan. Man ser ju att det är klart bättre kvalite på vården idag än på 90-talet då jag började. Erfarenhet är viktigt men måste också användas mer av de gamla ambulanssjukvårdarna än den görs idag.
Men är detta unikt för ambulanssjukvården? Nej, blir mitt spontana svar. Ambulanssjukvården har bara blivit extrem i sina yttringar pga total saknad av insyn från övrig sjukvård. Den kultur som råder sitter djupt i väggarna vilket innebär att man inte får sticka ut innan man är fullt accepterad.
Tjejerna på vår station är uppskattade medarbetare. Däremot känner de själva att de hela tiden måste bevisa för den manliga personalen att de duger. Dessutom måste de visa för patienten och anhöriga att de är kompetenta och starka nog. Kraven på kvinnliga sjuksköterskor är alltså högre och det är därför ingen tillfällighet att de är mer kompetenta generellt än män.
Sen kunde de här åsikterna ha sett helt annars ut om jag jobbat på en helt annan station!!!!!!
Novisen//
-
Lipton
Novisen skrev:
Tjejerna på vår station är uppskattade medarbetare. Däremot känner de själva att de hela tiden måste bevisa för den manliga personalen att de duger. Dessutom måste de visa för patienten och anhöriga att de är kompetenta och starka nog. Kraven på kvinnliga sjuksköterskor är alltså högre och det är därför ingen tillfällighet att de är mer kompetenta generellt än män.
Sen kunde de här åsikterna ha sett helt annars ut om jag jobbat på en helt annan station!!!!!!
Novisen//
Det där polisfenomenet har jag faktiskt aldrig någonsin upplevt. Om det beror på de kvinnor jag sett, mina egna privata åsikter, organisationen eller min oförmåga att se deras kämpan att vara "minst lika bra" kan jag inte svara på. Men helt tydligt är det skillnad i landet.
-
Kalbl
xxxxxxxxxxxx
-
Anonymous
Finns många stationer som fortfarande arbetar utifrån att de turas om att köra/vårda. Så vubbad syrra kör även 1:or medans ambsjv sitter bak och vårdar. Hur det går ihop med att endast syrror får administrera läkemedel är mig en gåta! Syrran är medicinskt ansvarig, eller? Om patienten försämras och behöver läkemedel, vad gör man då, kör in till kanten och byter plats?
Det kanske inte bara är ambsjv som vill behålla variationen i arbetet genom att få fortsätta vårda, det ligger kanske i många syrrors intresse att få lov att fortsätta köra varannan gång. En fråga till er som jobbar med det här varje dag: Vad är mest attraktivt, köra eller vårda?
-
Kalbl
xxxxxxxxxxx
-
Novisen
Lipton! Förstod inte ditt svar! Min upplevelse är att tjejerna på min arbetsplats är fullgoda medarbetare. Jag har då aldrig hört något negativt av mina manliga arbetskamrater. Om du trodde jag menade att de hade en framtoning som en typisk manlig polisstereotyp så var det inte alls det jag menade. Mer att de helst bär huvudändan och heller tar sista trappen på engång istället för att ta nytt grepp och vila 10 sekunder för att spara rygg/axlar = bevisa att de orkar. Jag har aldrig varit med om att nån(kille eller tjej) inte orkat med.
Reglerna är klara på vem som har det högsta medicinska ansvaret. Behövs det läkemedel så ska sjuksköterskan vårda. Behövs det inte så kan båda vårda. Att aldrig få någon patientkontakt tror jag inte många är intresserade av.
-
Kalbl
xxxxxxxxxxxx
-
Lipton
Novisen: Med polisfenomen menade jag just det som du beskriver. Att de gärna vill hävda sig tre steg längre än nödvändigt. Att jag kallar det polisfenomen beror på att jag hört att det ofta är så att nyutbildade poliser som är kvinnor tvingats överkompensera så mycket under utbildningen att ingen tar dem på allvar när de väl kommer ut på arbetsplats. Det var dock kanske lite dumt av mig att kalla det så när jag inte på något vis kan underbygga att det är så i verkligheten, även om jag kan tänka mig att det mycket väl kan vara på det viset.
-
Kalbl
xxxxxxxxxx