Yrkesroller i ambulans
Moderator: Wernvik
Vore kul att se siffror på hur mång ambsjv som fått fast anställning senaste 3 åren kontra SSK. Kan inte vara många. Räknar man dessutom med de ambsjv som fått sluta för att ge plats för SSK ger väl det en hint om framtiden för denna yrkeskår?
AMB ASS: Du blir mer och mer desperat. Humor! SSK utbildningen är en BRED grundutbildning som med amb VUB ger en hög kompetens i ambulansen.
Du får vara glad om du iframtiden får fortsätta att köra, bära samt assistera!
AMB ASS: Du blir mer och mer desperat. Humor! SSK utbildningen är en BRED grundutbildning som med amb VUB ger en hög kompetens i ambulansen.
Du får vara glad om du iframtiden får fortsätta att köra, bära samt assistera!
Den här tråden måste vara den mest aktiva sen ambulansforum startade. Många välskrivna inlägg på en hög nivå och med få angrepp. Paramedicutbildningar bedrivs runt om i världen med skiftande kvalite. Alla kan nog hålla med AMBASS att en nyfärdig Paramedic från ett system där det krävs flera års jobb som EMT innan utbildning är bättre lämpad för jobb i ambulans än en nyfärdig sjuksköterska utan erfarenhet. Jag med många andra vill inte göra den jämförelsen eftersom vi inte förespråkar nyfärdiga sjuksköterskor i ambulans. En sak är väl om dessa sjuksköterskor har lång erfarenhet från jobb i ambulans tidigare men dina jämförelser AMBASS utgår från att sjuksköterskan är nyfärdig.
Att en sjuksköterska med några års erfarehet från vården sedan vubbar sig till ambulanssjuksköterska skulle vara sämre än en nyfärdig Paramedic håller du (AMBASS) inte med om. Vad gäller lönerna så tycker nog alla att dessa är för låga. Men hur skulle lönerna kunna bli högre om personalen har kortare utbildning? Sen undrar nog många med mig vad VERKLIGA KUNSKAPER innebär?
Sen Kalbl! Håller med dig att det faktiskt är patienterna vi är till för. Självklart ska den med högst medicinsk kompetens vårda och min högsta önskan är att det en dag blir så i praktiken. Tyvärr är varannan körning för djupt rotat att hög medicinsk kompetens på båda i bilen skulle ge bästa vården. Jag hoppas verkligen att situationen ser annorlunda ut hos er.
Något som Sverige har att lära av ambulanssjukvården i USA är den återkommande internutbildningen och konceptarbetet som finns. Men här behöver vi igentligen bara titta på räddningstjänsten för att bli bättre. Men det kostar och pengar är nått som inte finns. Det kostar även planering från ledningshåll och en personal som är intresserad.
Att en sjuksköterska med några års erfarehet från vården sedan vubbar sig till ambulanssjuksköterska skulle vara sämre än en nyfärdig Paramedic håller du (AMBASS) inte med om. Vad gäller lönerna så tycker nog alla att dessa är för låga. Men hur skulle lönerna kunna bli högre om personalen har kortare utbildning? Sen undrar nog många med mig vad VERKLIGA KUNSKAPER innebär?
Sen Kalbl! Håller med dig att det faktiskt är patienterna vi är till för. Självklart ska den med högst medicinsk kompetens vårda och min högsta önskan är att det en dag blir så i praktiken. Tyvärr är varannan körning för djupt rotat att hög medicinsk kompetens på båda i bilen skulle ge bästa vården. Jag hoppas verkligen att situationen ser annorlunda ut hos er.
Något som Sverige har att lära av ambulanssjukvården i USA är den återkommande internutbildningen och konceptarbetet som finns. Men här behöver vi igentligen bara titta på räddningstjänsten för att bli bättre. Men det kostar och pengar är nått som inte finns. Det kostar även planering från ledningshåll och en personal som är intresserad.
Hej Novisen!Novisen skrev:
.
Jag skall svara på dina frågor! När det gäller lönerna kommer dessa inte att bli högre! Av detta skäl bör utbilningsvägarna breddas så att kunskapen kan testas av på plats! Således kan lönen bättre spegla den aktuella yrkesuppgiften. En lång utbildning är inte detsamma som en bättre utbildning! Om sedan vissa väljer att läsa SSK så är detta helt ok, men detta är enligt mig ej tillräckligt och de lån dessa innebär motsvarar inte aktuellt löneläge. Således blir lönerna ej högre. Det kommer dock finnas flera vägar in i yrket och det är upp till utbildningsföretagen/högskolor m. fl. att profilera sig för att dessa skall möta verklighetens krav - detta gör inte nuvarande SSK utbildning -
När jag skriver verkliga kunskaper menar jag att noggranna TESTER och BEDÖMNINGAR skall göras av adepten! Om adepten sedan är professor spelar ingen roll: ALLA OCH ENVAR SKALL UNDERKASTA SIG SAMMA PRÖVNING! Således skall inte en viss "hermetisk" utbildningsväg vara den enda in i ett yrke! Varför är du så låst till SSK? Om det finns andra "snabbare" och således mer kostnadseffektiva vägar att gå, varför inte gå dessa? Eller Novisen, låt oss säga att "A" söker jobb på din station och kan uppvisa erforderliga kunskaper och har förmåga att klara alla tester (men "A" saknar svensk ssk utbildning): Skall han/hon då exkluderas? Är detta rimligt? Att låsa en verksamhet till en utbildningsväg är enligt mig fel. SoS beslut är dessutom dåligt underbyggt och saknar grund i EU.
Hoppas du fått svara på dina frågor! Jag vill ånyo understryka att det finns flera fördelar med all typ av utbildning. Samhället förändras och enligt många samhällsanalytiker kommer den globaliserade utbildningsmarknaden förhoppningsvis skapa fler kanaler för de vetgiriga och då är det inte rimligt att ge allmänheten en felaktig skildring av detta ämne; vare sig från den aren du eller jag företräder. Jag håller med om att ämnet är viktigt att debattera och jag säger mig inte sitta inne med en solklar sanning. Jag är dock själv av tron att det nuvarande systemet över tid kommer falla samman. Personligen har jag sett detta från samtliga nämnda yrkeshorizonter och jag kan av detta skäl förhålla mig en smula ödmjuk. Jag förstår dock att tanken kan skrämma dem som ser gruppen SSK hotade av förslaget, vilket ej är min avsikt! För alla som är vetgiriga finns hela tiden ny kunskap att finna!
TACK FÖR EN LEVANDE OCH BRA DEBATT.
Blood Will Tell
Bemanning i andra länders ambulanser!
Ville bara visa att vi inte är ensamma om att ha sjuksköterskor i ambulans:
Spanien: ALS Ambulances:
-> 1 drver (EMT-b)
-> 1 doctor and 1 nurse (emergency doctor and emergency nurse)
-> Sometimes a EMT-b
In many cities, there are ambulances (BLS and ALS) with a driver and a nurse, or a driver, a nurse and a EMT-b
Holland: In The Netherlands, there are two crewmembers: A driver/EMT and a nurse/paramedic. Considering the medical treatment, the nurse decides what to do, based on national protocols. The driver/EMT is responsible for the transport, the route, and the mobilophone (right word in English???) communication.
Libanon: 3 persons are on the ambulance a driver and a nurse and a paramedic.
Portugal: All ambulances are BLS with two crew. Any ALS intervention comes by way of a rapid response car manned by a Dr and Medic/Nurse
Italien: Bls units have on board at least 2 EMT d (often volunteers) and ALS unit 1 emt d and 1 prehospital specialized nurse or 1 EMTB/D + nurse + medic on ALS unit (usually a car).
Polen: In public 999 EMS system we`ve two kinds of ambulances:
"R" - driver (after CPR course), EMT-B, nurse and doctor
"R-W"- driver (after CPR course), Paramedic and doctor
Frankrike: ALS (SAMU) = Doctor
EMT-B (CCA) : 3 months + 3 weeks (FAE)
Sometimes Nurse & med. student
Malta: the standby ambulaces cater for those cases where there might be a suspicion of life threatening conditions ie ABC compromise. this ambulance is manned by a driver, a porter and an accident and emergency nurse. rarely these ambulaces are accompanied by a doctor.
Litauen: In Lithuania there is 3 types of ambulance crew:
1) Doctor, nurse, sanitar and driver. Driver and sanitar don't need to end any course yet, but from the 1st of july it will change
2) Doctor, sanitar and driver
3) Nurse, sanitar and driver
Belgien: Staff on an ambulance:
Minimal 2 "ambulanciers": "Ambulanciers" are trained in BLS and some ALS skills (AED, oxygen therapie, use of resuscitation bag,...). They 've had a training of 200 hours with a short practical training at a certified emergency room.
Sometimes there can be a nurse and an "ambulancier" on the ambulance, instead of 2 "ambulanciers". This nurse also has to follow some emergency training (part of the "ambulancier" training) or has to be an emergency nurse (see below: MUG).
I've the patient is critical and further ALS is needed, the ambulance can get the support of a "MUG" ("Mobiele UrgentieGroep" - Mobile Emergency Group). This is a car with ALS materials and personnel.
Staff of a MUG:
Minimal: 1 emergency M.D. and 1 emergency nurse;
An emergency M.D. is a physician with extra training in pre-hospital care.
An emergency nurse is a nurse with an A1 level of education (most difficult level of nurse-education, 3 years on a "hogeschool" (professional bachelor, not a university degree)). They additionally have had a year of training in pre-hospital and intensive care. So in total it is 4 years of education for them.
Av alla länder jag hittade som snabbast var det bara USA, Australien, Mexico och UK som inte hade sjuksköterskor i ambulans. Däremot bemannar de ofta helikoptrar och intensivvårdsambulanser i dessa länder.
Novisen//
-> 1 drver (EMT-b)
-> Sometimes a EMT-b
In many cities, there are ambulances (BLS and ALS) with a driver and a nurse, or a driver, a nurse and a EMT-b
Holland: In The Netherlands, there are two crewmembers: A driver/EMT and a nurse/paramedic. Considering the medical treatment, the nurse decides what to do, based on national protocols. The driver/EMT is responsible for the transport, the route, and the mobilophone (right word in English???) communication.
Portugal: All ambulances are BLS with two crew. Any ALS intervention comes by way of a rapid response car manned by a Dr and Medic/Nurse
Italien: Bls units have on board at least 2 EMT d (often volunteers) and ALS unit 1 emt d and 1 prehospital specialized nurse or 1 EMTB/D + nurse + medic on ALS unit (usually a car).
Malta: the standby ambulaces cater for those cases where there might be a suspicion of life threatening conditions ie ABC compromise. this ambulance is manned by a driver, a porter and an accident and emergency nurse. rarely these ambulaces are accompanied by a doctor.
1) Doctor, nurse, sanitar and driver. Driver and sanitar don't need to end any course yet, but from the 1st of july it will change
Minimal 2 "ambulanciers": "Ambulanciers" are trained in BLS and some ALS skills (AED, oxygen therapie, use of resuscitation bag,...). They 've had a training of 200 hours with a short practical training at a certified emergency room.
Sometimes there can be a nurse and an "ambulancier" on the ambulance, instead of 2 "ambulanciers". This nurse also has to follow some emergency training (part of the "ambulancier" training) or has to be an emergency nurse (see below: MUG).
I've the patient is critical and further ALS is needed, the ambulance can get the support of a "MUG" ("Mobiele UrgentieGroep" - Mobile Emergency Group). This is a car with ALS materials and personnel.
Staff of a MUG:
An emergency nurse is a nurse with an A1 level of education (most difficult level of nurse-education, 3 years on a "hogeschool" (professional bachelor, not a university degree)). They additionally have had a year of training in pre-hospital and intensive care. So in total it is 4 years of education for them.
Av alla länder jag hittade som snabbast var det bara USA, Australien, Mexico och UK som inte hade sjuksköterskor i ambulans. Däremot bemannar de ofta helikoptrar och intensivvårdsambulanser i dessa länder.
Novisen//
Novisen skrev:Bemanning i andra länders ambulanser!
-> 1 drver (EMT-b)
-> Sometimes a EMT-b
Staff of a MUG:
Novisen//
Novisen!
Jag fick inga svar på mina frågor!
Du glömmer att dessa (ovanstående) enheter inte är de vanliga operativa enheterna! I Sverige har vi läkarbilar, men dessa är inte de mest vedertagna. De länder du berört (för övrigt dem som av vissa kallas ambulans U-länder) har dessa enheter som speciella enheter. Spanien är dock ett land där man prioriterar doktorer i olika pre-hospitala sammanhang. Men du har gjort en bra liknelse! Den har dock föga förankring i dessa länders allmänna ambulanssjukvård!
Blood Will Tell
Jag kan hålla med om att jag inte känner till det exakta läget i de länder jag tagit med. Lokala skillnader finns säkert. Att ha en högkvalitativ sjukvård i ett land innebär att alla medborgare har samma tillgång till sjukvård. Geografiskt är detta svårt men kunskapsmässigt så tror jag att det går att genomföra. Att ställa höga krav på den formella utbildningen tror jag är ett sätt att nå målet. Precis som du AMBASS tror jag även på fortsatt utbildning och kvalitetssäkring för att utveckla ambulanssjukvården. För mig är sjuksköterska den bästa grunden att stå på inför fortsatta studier inom varje speciallite. Jag tror inte vi kommer längre i våra diskussioner om vägarna fram till hur man blir mest kompetent i en ambulans
.
Att sjuksköterskor bemannar de enheter med högst medicinsk kompetens är väl bara ett kvitto på att ambulanssjukvården i Sverige tagit ett steg längre in i framtiden än i de länder jag tagit upp. Vad gäller den ekonomiska frågan runt en eller två sjuksköterskor i varje ambulans så är merkostnaderna marginella i sammanhanget.
Vårdprov: För antagning till sjuksköterskeprogrammet kan vissa komma att antas via vårdprov i framtiden. Det som ska testas är:
1. Förmågan att tillämpa kunskaper och färdigheter.
2. Förmågan att uppfatta, analysera, dra slutsatser och sammanfatta budskap i texter och intervjuer.
3. Förmågan till samspels, förmåga till medkänsla och situationsbundet etiskt/moraliskt tänkande.

Att sjuksköterskor bemannar de enheter med högst medicinsk kompetens är väl bara ett kvitto på att ambulanssjukvården i Sverige tagit ett steg längre in i framtiden än i de länder jag tagit upp. Vad gäller den ekonomiska frågan runt en eller två sjuksköterskor i varje ambulans så är merkostnaderna marginella i sammanhanget.
Vårdprov: För antagning till sjuksköterskeprogrammet kan vissa komma att antas via vårdprov i framtiden. Det som ska testas är:
1. Förmågan att tillämpa kunskaper och färdigheter.
2. Förmågan att uppfatta, analysera, dra slutsatser och sammanfatta budskap i texter och intervjuer.
3. Förmågan till samspels, förmåga till medkänsla och situationsbundet etiskt/moraliskt tänkande.
-
Yrkesroller....
Mycket personliga åsikter. Vore intressant att veta vad respektive landsting/organisation har för officiella styrdokument gällande yrkesroller. Även gällande förarinstruktioner/utryckningskörning. Dela gärna med er av era lokala förskrifter. Det tycker jag är mer intressant än vad allas personliga åsikter är. Har ni dessa dokument i skickbart format så skicka gärna ett pm så får ni min mailadress.
Kalbl skrev:Jag pratade nyligen med en rysk läkare som arbetar här i Sverige, hon sa att i Moskva (Cityambulansen) är bemannad av en taxiförare och en läkare. Taxichauffören hittar adresserna bra och är en bra förare, och läkaren fixar det medicinska. Dessutom kan läkaren skriva ut recept och stoppa många onödiga inläggningar. (Det geniala med denna lösning är man har placerat rätt man på rätt plats, till ett mycket förmånligt pris)
Men denna lösning är ju bara aktuell för storstäder. Sverige är ju som bekant ett stort land med få invånare och då får man hitta andra lösningar, men man bör definitivt överväga om man ska ha dubbelkompetens (dyrt), - eller specialkompetens (kostnadseffektivt).
Du tar i ditt inlägg upp dubbelkompetens och kostnadseffektivitet.
Många ambulansorganisationer har idag krav på en vidareutbildat sjuksköterska i ambulansen. Skåne har haft kravet sedan 2005-01-01 och Stockholm sedan 2005-02-02
Enligt upphandlingsunderlaget kan stockholmsambulanserna få dispens från kravet fram till 2008-02-01.
Fler och fler sjuksköterskor inom ambulansverksamheten följer med utvecklingen och vidareutbildar sig
Anser du akutbilarna har någon framtid om det finns samma kompetens i ambulanserna?
Är det kostnadseffektivitet att som i ditt område ha två akutbilar?
Anser du att läkarebemannade akutbilar som även gör hembesök skulle vara kostnadseffektivt? För att slippa onödiga inläggningar (som Cityambulansen i Moskva)
Olle K
Att titta på ryssland och deras sjukvårdssystem är kanske inte relevant. Hur bra är ryssland på hälsa och sjukvård? Har Du pengar får Du vård annars??? I ryssland har man stora problem med alkohol relaterade sjukdomar med dåliga eller inga sjukhus därav kanske läkare, i USA stora mängder penetrerande våld/trauma, i Sverige medicinska besvär, äldre människor. Utbildningen måste kanske anpassas till den verklighet vi lever i och likaså ambulansorganisationen.
Man glömer att paramedic och EMT (som många har belyst mycket bra) är en gammal företeelse och namnet låter nog bättre än vad innehållet är, är nog lite av en produkt där man förknippar en god kvalite av en vara bara för att varunamnet är känt. Paramedics/EMT har inte utvecklats speciellt mycket senaste tiden vad jag har läst i litteraturen, kolla själva och jämför med kompetensbeskrivningen för den
Svenska Specialistutbildade ambulanssjuksköterskan så inser man att den svenska modellen inte är så tokig. Den har inte ens slagit fullt ut ännu och ändå har kvaliten på den prehospitala sjukvården höjts ordentligt tänk om några år då majoriteten har den utbildningen, då har vi en stor yrkeskår med gedigen utbildning, erfarenhet och trygghet samt en tydlig utbildningsväg. Ambulanssjuksjöterskan är ju då "paramedics" fast med mer utbildning, befogenheter och flexiblare utbildning/"karrär" möjligheter.
Kul att fler och fler börjar inse detta faktum och att en "tekniker" är ett förlegat begrepp och som är en skrivbordsprodukt utan fokus på omhändertagande och vård som är kärnan. Om jag ska behandla patineten med cpap måste jag kunna den, om jag vill konsultera en läkare måste jag kunna kommunikation, jag måste kunna byta syrgastub om den tar slut, om jag har intuberat patienten så måste jag ansvara för att ställa in respiratorn m.m. Tekniken går hand i hand med allt annat och kan inte bedrivas av en separat person och samma sak är det med patient vården.
Genom att fortsätta utveckla specialistsjuksköterskan och få EN nationell utbildningsväg så kommer vi framtiden minska behovet av internutbildning och introduktioner. Eftersom vi ska ha samma behandlings riktlinjer, ett kommunikationssytsem, minska antalet modeller av ambulanser på marknaden, PHTLS, körutbildning, gemensamma fysiska krav m.m. Allt ska testas och fås redan under utbildningen. Då slipper landstingen bekosta detta och vi får pengar över till bättre löner och fler ambulanser på gator & torg. Att sedan repetera internt och gå fortutbildning görs ju på vartenda företag och på alla avdelningar i hela landet.
Har inte hört någon ambulanssjukvårdare som fått fast tjänst senaste åren, bara folk som fått sluta. Några enstaka vikarier har börjat lite här och var i Stockholm men då främst på sommaren.
Man glömer att paramedic och EMT (som många har belyst mycket bra) är en gammal företeelse och namnet låter nog bättre än vad innehållet är, är nog lite av en produkt där man förknippar en god kvalite av en vara bara för att varunamnet är känt. Paramedics/EMT har inte utvecklats speciellt mycket senaste tiden vad jag har läst i litteraturen, kolla själva och jämför med kompetensbeskrivningen för den
Svenska Specialistutbildade ambulanssjuksköterskan så inser man att den svenska modellen inte är så tokig. Den har inte ens slagit fullt ut ännu och ändå har kvaliten på den prehospitala sjukvården höjts ordentligt tänk om några år då majoriteten har den utbildningen, då har vi en stor yrkeskår med gedigen utbildning, erfarenhet och trygghet samt en tydlig utbildningsväg. Ambulanssjuksjöterskan är ju då "paramedics" fast med mer utbildning, befogenheter och flexiblare utbildning/"karrär" möjligheter.
Kul att fler och fler börjar inse detta faktum och att en "tekniker" är ett förlegat begrepp och som är en skrivbordsprodukt utan fokus på omhändertagande och vård som är kärnan. Om jag ska behandla patineten med cpap måste jag kunna den, om jag vill konsultera en läkare måste jag kunna kommunikation, jag måste kunna byta syrgastub om den tar slut, om jag har intuberat patienten så måste jag ansvara för att ställa in respiratorn m.m. Tekniken går hand i hand med allt annat och kan inte bedrivas av en separat person och samma sak är det med patient vården.
Genom att fortsätta utveckla specialistsjuksköterskan och få EN nationell utbildningsväg så kommer vi framtiden minska behovet av internutbildning och introduktioner. Eftersom vi ska ha samma behandlings riktlinjer, ett kommunikationssytsem, minska antalet modeller av ambulanser på marknaden, PHTLS, körutbildning, gemensamma fysiska krav m.m. Allt ska testas och fås redan under utbildningen. Då slipper landstingen bekosta detta och vi får pengar över till bättre löner och fler ambulanser på gator & torg. Att sedan repetera internt och gå fortutbildning görs ju på vartenda företag och på alla avdelningar i hela landet.
Har inte hört någon ambulanssjukvårdare som fått fast tjänst senaste åren, bara folk som fått sluta. Några enstaka vikarier har börjat lite här och var i Stockholm men då främst på sommaren.
Jämför jag min lön med en undersköterska som jobbat lika länge så betalar min arbetsgivare ca 16 500kr mer per år för mig. Alltså ca 1400kr/mån. Då är arbetstidsförkortning medräknat. På min station skulle det innebära en kostnad på ca 220 000kr/år för att få enbart sjuksköterskor i varje ambulans/arbetsgivaravgifter inräknat. Med vubbade sjuksköterskor skulle kostnaden självklart bli högre. Kostnaden för att skicka en undersköterska eller en sjuksköterska på utbildning är väl densamma?
Dessutom behövs fler som jobbar då ambulanssjukvårdare ska ersättas av ambulanssjukvårdare och sjuksköterskor av sjuksköterskor vilket innebär en stor kostnad.
Dessutom behövs fler som jobbar då ambulanssjukvårdare ska ersättas av ambulanssjukvårdare och sjuksköterskor av sjuksköterskor vilket innebär en stor kostnad.
Novisen skrev:Jämför jag min lön med en undersköterska som jobbat lika länge så betalar min arbetsgivare ca 16 500kr mer per år för mig. Alltså ca 1400kr/mån. Då är arbetstidsförkortning medräknat. På min station skulle det innebära en kostnad på ca 220 000kr/år för att få enbart sjuksköterskor i varje ambulans/arbetsgivaravgifter inräknat. Med vubbade sjuksköterskor skulle kostnaden självklart bli högre. Kostnaden för att skicka en undersköterska eller en sjuksköterska på utbildning är väl densamma?
Hej Novisen!
Vi kommer som du själv skriver säkerligen inte jämka våra åsikter men en sak förvånar mig! Varför finner du dig i att arbeta för de pengar du beskriver? Detta är ett bekymmer, många är redo att jobba för de låga arvoden som idag finns. Du har en akademisk examen och en vidareutbildning som borde betala sig! Eller hur! Hur kommer det sig att folk går med på att jobba för dessa ”underlöner” med tanke på utbildningstiden. Du skriver att det skiljer 1400kr/mån mellan dig och en Uska! Vilket för många säkert framstår som overkligt! Jag är för en helt fri marknad och individuella löner, men att ”dumpa” lönerna på detta sätt som många av er gör är helt fel! Detta kommer slå tillbaka på er själva tyvärr.
Novisen, Du skall ha bättre betalt! Kämpa och vissa din arbetsgivare att utbildning, vetgirighet och kunskap skall man betala för….
Blood Will Tell