Epilepsi anfall
Moderator: Wernvik
Epilepsi anfall
Jag har en liten fråga.
Hur kan man som civil person behandla/omhänderta en person som drabbats av ett epilepsi anfall?
Finns det någonting man kan göra, eller ska man bara larma och vänta in sjukvårdare?
=/
Hur kan man som civil person behandla/omhänderta en person som drabbats av ett epilepsi anfall?
Finns det någonting man kan göra, eller ska man bara larma och vänta in sjukvårdare?
=/
Man kan inte göra allt för mycket, men nedan finns lite tips.
Man kollar om man kan få nånting mjukt under personens huvud och att det inte finns något i närheten som personen kan skada sig på.
Akta även dig själv då det finns tillfällen som epileptiker orsakat fraktur på hjälparen när denne varit för nära.
Kan man så ska man försöka få iväg folkmassorna (som oftast brukar stå runt o glo) så personen inte känner sig så obekväm när han/hon vaknar upp.
Har personen inte fått diagnosen epileptiker av läkare så skall ambulans tillkallas. Detta kontrollerar man med personen när denne har vaknat upp efter anfallet. Även om det är ett längre anfall (5 minuter+) så tillkallar man ambulans.
Om inte ambulans behövs så stannar man med personen om denne behöver vila/sova efter anfallet, eventuellt hjälper honom/henne hem.
Kan man ordna fram en filt så är det bra om personen vill vila.
Något som bör kontrolleras såväl under som efter anfallet är luftvägarna.
Men vad du än gör:
Försök inte att hålla fast personen i sitt anfall. Inte heller stoppa något i den sjukes mun.
Nu kan jag ha glömt något, men alla är välkomna att ge synpunkter på detta.
Man kollar om man kan få nånting mjukt under personens huvud och att det inte finns något i närheten som personen kan skada sig på.
Akta även dig själv då det finns tillfällen som epileptiker orsakat fraktur på hjälparen när denne varit för nära.
Kan man så ska man försöka få iväg folkmassorna (som oftast brukar stå runt o glo) så personen inte känner sig så obekväm när han/hon vaknar upp.
Har personen inte fått diagnosen epileptiker av läkare så skall ambulans tillkallas. Detta kontrollerar man med personen när denne har vaknat upp efter anfallet. Även om det är ett längre anfall (5 minuter+) så tillkallar man ambulans.
Om inte ambulans behövs så stannar man med personen om denne behöver vila/sova efter anfallet, eventuellt hjälper honom/henne hem.
Kan man ordna fram en filt så är det bra om personen vill vila.
Något som bör kontrolleras såväl under som efter anfallet är luftvägarna.
Men vad du än gör:
Försök inte att hålla fast personen i sitt anfall. Inte heller stoppa något i den sjukes mun.
Nu kan jag ha glömt något, men alla är välkomna att ge synpunkter på detta.
Tack för svaret!
Det jag var osäker på var om man alltd ska tilkalla ambulans om man ser en person som får ett anfall.
Eftersom att själva anfallet är under en kortare tid så hinner ju itne ens ambulansen komma till personen innan anfallet har slutat. (I många fall)
Så bör man enbart ringa ambulansen, om man efteråt kan konstatera att personen inte har fått diagnosen epilepsi av en läkare?
Om han/hon har diagnosen epilepsi, kan det inte vara farligt på något annat sätt än att han/hon kan skada sig eller andra under själva anfallet?
Kan det inte bli någon påföljd av ett epilepsi anfall?

Det jag var osäker på var om man alltd ska tilkalla ambulans om man ser en person som får ett anfall.
Eftersom att själva anfallet är under en kortare tid så hinner ju itne ens ambulansen komma till personen innan anfallet har slutat. (I många fall)
Så bör man enbart ringa ambulansen, om man efteråt kan konstatera att personen inte har fått diagnosen epilepsi av en läkare?
Om han/hon har diagnosen epilepsi, kan det inte vara farligt på något annat sätt än att han/hon kan skada sig eller andra under själva anfallet?
Kan det inte bli någon påföljd av ett epilepsi anfall?
Eftersom jag inte är ssk/usk eller nåt annat inom ambulanssjukvården utan bara vanlig första hjälpare så har jag inte den medicinska kunskapen, men jag antar att det är lugnt om anfallet upphör och personen blir "normal".
Annars kan vara om personen slagit i huvudet i asfalten och du kan misstänka en skallskada och då ska du göra första hjälpen för detta (planläge, övervakning, larm, ev tryckförband)
Men i de flesta fallen gäller det att vara flexibel.
Vill den sjuke till sjukhus, då hjälper du självklart till med det.
Man måste hela tiden lyssna på den som drabbats.
En person som inte har diagnosen bör komma in till läkare för att få diagnosen samt medicinering för detta etc..
Även i detta fall, precis som du säger, så har troligtvis den sjuke vaknat innan ambulansen kommit till platsen.
Annars kan vara om personen slagit i huvudet i asfalten och du kan misstänka en skallskada och då ska du göra första hjälpen för detta (planläge, övervakning, larm, ev tryckförband)
Men i de flesta fallen gäller det att vara flexibel.
Vill den sjuke till sjukhus, då hjälper du självklart till med det.
Man måste hela tiden lyssna på den som drabbats.
En person som inte har diagnosen bör komma in till läkare för att få diagnosen samt medicinering för detta etc..
Även i detta fall, precis som du säger, så har troligtvis den sjuke vaknat innan ambulansen kommit till platsen.
Pat som får anfall på allmän plats bör man enligt min mening larma ambulans på.
1. Pat med diagnostiserad EP skall ej få anall pga medicinering, Pat skall änndå till sjukhus för läkemedelsjustering.
2. Karmp tillstånd medför oftast urin och feces avgång, samt enorm utmatningskänsla. Inet kul situation på allmän plats.
För pat bästa skall pat till sjukhus
1. Pat med diagnostiserad EP skall ej få anall pga medicinering, Pat skall änndå till sjukhus för läkemedelsjustering.
2. Karmp tillstånd medför oftast urin och feces avgång, samt enorm utmatningskänsla. Inet kul situation på allmän plats.
Okej.. Intressant..Livräddare skrev:Pat som får anfall på allmän plats bör man enligt min mening larma ambulans på.
Kan du gå in mer detaljerat vad sjukhuspersonalen gör?
Varför ska inte de Pat som fått anfall hemma in till sjukhuset?
Är det pga avskildheten hemma? (vid urinavgång etc)
Tell me mooore
*nyfiken*

Det vanligaste är att patienten läggs in för krampobservation (ibland även arytmiobs) (vanl. 1-2dygn) på en medicinsk akutvårdsavd. eller liknande klinik.
Patienten får ofta Inf. Pro-epanutin som är ett långtidsverkande antiepileptikum. Det tas standard blodprover och läkemedelskoncentration, det sista för eventuell dosjustering. Patienten brukar även få träffa en neurolog.
Patienten får ofta Inf. Pro-epanutin som är ett långtidsverkande antiepileptikum. Det tas standard blodprover och läkemedelskoncentration, det sista för eventuell dosjustering. Patienten brukar även få träffa en neurolog.
Pro-Epanutin ger vi bara till de patienter som inte slutar krampa på inj Stesolid. Och för de allra flesta så brukar det räcka med Stesolid. När man ger Pro-Epanutin så behövs det ju dessutom hjärtövervakning på patienten pga. arytmirisk.
De flesta patienter som kommer till Akutmottagningen pga att de krampat brukar läggas in men visst finns det de som kan åka hem efter att ha observerats ett tag. Medicinjustering kan ju också skötas polikliniskt!
De flesta patienter som kommer till Akutmottagningen pga att de krampat brukar läggas in men visst finns det de som kan åka hem efter att ha observerats ett tag. Medicinjustering kan ju också skötas polikliniskt!
Jag har själv epilepsi och jag håller inte med dig. Eventuell läkemedelsjustering gör jag i samband med min neurolog (precis som någon skrev så sker det polikliniskt) som känner till mina anfall och min övriga medicinering. Ett anfall leder definitivt inte alltid till läkemedelsjustering, jag vet vilka mina riskfaktorer är t.ex. stress, trötthet eller att jag slarvat med att äta regelbundet.Livräddare skrev:Pat som får anfall på allmän plats bör man enligt min mening larma ambulans på.
Har anfall ganska sällan och de gånger jag får anfallberor det på någon av mina riskfaktorer som är individuella för varje människa med epilepsi. Däremot blir jag väldigt tacksam om någon stannar kvar med mig tills jag piggnat till lite och eventuellt hjälper mig att ringa till någon anhörig och en taxi. Ring endast ambulans skulle jag och många andra med epilepsi säga om:
Anfallet pågår fem minuter eller mer (som någon annan redan har skrivit)
Om personen har skadat mig på något sätt så att sjukhusvård kan krävas, t.ex. slagit i huvudet och blöder
Om man får ett nytt anfall innan man hunnit återhämta sig från det förra.
Annars blir jag mest tacksam över att få komma hem och sova och vila ut i min egen säng.
Hälsningar,
Susanne
grundare och moderator för epilepsiforum
Er ikke enig i at alle epilepsi pasienter skal fraktes til sykehus, men er heller ikke med på at man skal vente i 5 minutter hvis en ukjent person faller om med krampeanfall. Dette må taes alvorlig, og hvis man venter 5 min før man ringer og det tar 5 min til ambulansen kommer frem har man fått et stort problem...
Ellers så synes jeg Susanne forklarer det veldig bra, de fleste epileptikere finner selv den utløsende faktoren til anfallet og vil helst hjem for å hvile.
Ellers så synes jeg Susanne forklarer det veldig bra, de fleste epileptikere finner selv den utløsende faktoren til anfallet og vil helst hjem for å hvile.
Jag kan hålla med om att man inte ska vänta i hela fem minuter innan man ringer ambulans, däremot kan man vänta någon minut för att se om anfallet verkar avta eller inte. Jag ber om ursäkt om jag uttryckte mig oklart i mitt förra inlägg för jag menade inte att man ska stå och vänta i fem minuter innan man ringer ambulans men jag inser att det inte framgår av mitt förra inlägg.Eirik skrev:Er ikke enig i at alle epilepsi pasienter skal fraktes til sykehus, men er heller ikke med på at man skal vente i 5 minutter hvis en ukjent person faller om med krampeanfall. Dette må taes alvorlig, og hvis man venter 5 min før man ringer og det tar 5 min til ambulansen kommer frem har man fått et stort problem...
De människor med epilepsi jag känner och har kontakt har antingen väldigt korta anfall och en ganska lindrig form av epilepsi eller ganska långa anfall. Mina håller på kanske 30 sek-1 minut (har blivit så korta med medicinering) och sen slutar de. För ganska många så fås både anfallsfrekvensen och längden på anfallen ner med medicinering. Sen finns det människor som har allvarligare former av epilepsi med längre och tätare anfall. Jag blir inte förbannad på någon som väljer att ringa ambulans, men vill bara få fram att det inte alltid är nödvändigt.
Hälsningar,
Susanne Eklund
grundare och moderator för epilepsiforum
Det största anledningen till att folk kanske ringer en ambulans är nog för att dom inte riktigt vet vad som händer. Dom kanske inte kan noginting om epilepsi, eller rent utav tror att det är ett livshotande läge om ett anfal bryter ut. Kan hålla med om att det ser lite läskigt ut om en människa ramlar ner på marken och börjar sprattla omkring. Jag förstår mycket väl om människor blir rädda.
Så man ska ju inte beskylla folk för att dom ringer ambulansen heller, även om det kanske är "pinsamt" eller käns onödigt för den drabbade. =/
Men det är ju alltid bra att vara på den säkra sidan.
Så man ska ju inte beskylla folk för att dom ringer ambulansen heller, även om det kanske är "pinsamt" eller käns onödigt för den drabbade. =/
Men det är ju alltid bra att vara på den säkra sidan.

En annen ting er jo at det generelle publikum ikke har noen erfaring eller utdanning i å skille ulike typer krampetilstander fra hverandre, det er vanskelig nok for trenet personell. Uansett hvor lenge man venter er det tid tapt i forhold til en potensielt livstruende tilstand.
Noen epileptikere blir liggende tilsynelatende livløs etter et anfall, og for "Joe Public" kan det virke veldig skremmende. Iflg "Norsk Indeks for Medisinsk Nødhjelp" er generaliserte krampeanfall og bevisstløshet akutt-kriterier.
Noen epileptikere blir liggende tilsynelatende livløs etter et anfall, og for "Joe Public" kan det virke veldig skremmende. Iflg "Norsk Indeks for Medisinsk Nødhjelp" er generaliserte krampeanfall og bevisstløshet akutt-kriterier.
Mycket sant Eirik. Och innan någon närvarande eller förbipasserande bestämt sig för hur han/hon ska gå till väga så har anfallet hunnit sluta. = )
Nej, men många blir nog chockade över det som händer, just för att dom saknar kunskap om vad som faktiskt sker.
Många som står brevid eller passerar tycker säkert att det verkar dumt att ingen hjälper den stackarn som ligger på marken, så det kan ju vara så att det i stället blir ett gäng människor som försöker vrida och vända på "den drabbade" för att checka andningen mm. Det kan ju upplevas som att dom håller fast personen, och det är ju inte så bra under ett anfall.
Nej, men många blir nog chockade över det som händer, just för att dom saknar kunskap om vad som faktiskt sker.
Många som står brevid eller passerar tycker säkert att det verkar dumt att ingen hjälper den stackarn som ligger på marken, så det kan ju vara så att det i stället blir ett gäng människor som försöker vrida och vända på "den drabbade" för att checka andningen mm. Det kan ju upplevas som att dom håller fast personen, och det är ju inte så bra under ett anfall.

Håller med om att de flesta människor som inte varit i kontakt med epilepsi på nära håll inte har så mycket kunskap om epilepsi. Det förväntar jag mig inte heller (jag har inte kunskap om alla sjukdomar som finns t.ex.) men jag försöker sprida lite kunskap här och där genom forum och insändare och annat så kanske det blir en eller annan människa som får lite kunskap i alla fall.
Kanske nästa gång man ser någon får ett epilepsianfall så finns det någon som vet litegrann och det är väldigt värdefullt för oss som har det.
Hälsningar,
Susanne Eklund
grundare och administratör för epilepsiforum

Hälsningar,
Susanne Eklund
grundare och administratör för epilepsiforum