Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.
Moderator: Wernvik
-
Anonymous
Finns det något som reglerar titeln "akutsjukvårdare"?
Är akutsjukvårdare mer ett samlingsnamn för alla som arbetar inom både pre-hospital och ex. akutmottagning?
Räknas första hjälpare också som akutsjukvårdare?
Och vad krävs för att kalla sig akutsjukvårdare? Finns det lagar eller regler som reglerar det? Eller kanske moraliska aspekter?
All respons uppskattas
Mvh.
Linus
-
Wernvik
- Moderator
-
Kontakt:
Akutsjukvåradare är mig veteligen ingen skyddad titel, eller någon titel som används över huvud taget för den delen.
-
ssk2
cryo skrev:Finns det något som reglerar titeln "akutsjukvårdare"?
Är akutsjukvårdare mer ett samlingsnamn för alla som arbetar inom både pre-hospital och ex. akutmottagning?
Räknas första hjälpare också som akutsjukvårdare?
Och vad krävs för att kalla sig akutsjukvårdare? Finns det lagar eller regler som reglerar det? Eller kanske moraliska aspekter?
All respons uppskattas
Mvh.
Linus
Nej och för din kännedom kan jag berätta att jag träffat folk på ambulansen som kallar sig ambulanssjukvårdare utan föreskriven påbyggnadsutbildning. Detta gäller även ssk i ambulans som i vissa fall kallar sig ambulanssjukskötare.
Jag kan även berätta att detta var helt ok enligt den dåvarande arbetsgivaren. Enligt HoSL är det dock så att man skall vara SSK eller USKA med påbyggnadsutbildning á 20 veckor för att få arbeta i ambulans.
-
Novisen
Jag kan ha fel nu men är det inte så att Bosse bildoktor kan börja jobba på ambulansen. Ingen utbildning eller erfarenhet krävs för att få jobba inom ambulanssjukvården. Att sedan inga arbetsgivare vill fastanställa Bosse är en annan sak. Faktum är att under sommaren anställs många sommarjobbare runt om i Sverige efter avklarat bärprov och efter uppvisande av körkort utan att ha jobbat en minut i vården eller ha någon formell utbildning i sjukvård. Dessa behöver dock inte vara olämpliga för det.
Att socialstyrelsen anser det mest lämpligt med undersköterskor med påbyggnadsutbildning och sjuksköterskor med ambulansutbildning är oxå en annan sak. Arbetsgivaren är den som avgör vilka som ska anställas.
Titeln akutsjukvårdare finns inte med i socialstyrelsens termbank. Ända används ordet ofta att beskriva ambulanspersonal eller sjukvårdspersonal vid tävlingar, evangemang osv.. Det måste vara fritt för vem som helst att kalla sig akutsjukvårdare. Till och med Vårdfacket(vårdförbundets sida) skriver om hur akutsjukvårdare i ambulans utsätts för våld i ökande omfattning. Enda sättet för att ordet ska få en betydelse som är etablerad är genom att särskriva. Akut sjuk vårdare
Novisen//